Jump to content

Mercedes 124 300tdt

Recommended Posts

Guest andreas
Posted

einaste Einar som skjønna hått eg mente her, takker Einar;)

håkken e du, og hårr e du i frå?

E ifrå Bø. har sett ein svart stv i lunde som plystrer ein del, har skjønt at noen folk her ikkje syntes det er tøft, men eg syns det.

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

einaste Einar som skjønna hått eg mente her, takker Einar;)

håkken e du, og hårr e du i frå?

E ifrå Bø. har sett ein svart stv i lunde som plystrer ein del, har skjønt at noen folk her ikkje syntes det er tøft, men eg syns det.

Rakrør hjelper mye på ;) Altså bare ett stor eksosrør ut fra turboen.

Posted

Du tenker på den til Jensen du, den nesten svarte, med CV-skilter og Bertel-logo på saccoen?

Er litt manko på eksos der som gjør det.

Og dere andre, vet dere hva en Pop-off er for noe?

Det dere tenker på er en dumpventil, eller avlastningsventil, som overhode ikke har noe for seg på en dieselbil, en pop-off er en sikkerhetsventil som gjerne sitter på innsuget, som åpner ved for høye ladetrykk, eller tilbakeslag, dette sitter f.eks. orginalt på Nissan SD33T motoren.

Plystring, eller uling fra turbo, rett og slett få fram litt av lyden i turboen er det snakk om her.

Posted

Du tenker på den til Jensen du, den nesten svarte, med CV-skilter og Bertel-logo på saccoen?

Det dere tenker på er en dumpventil, eller avlastningsventil, som overhode ikke har noe for seg på en dieselbil, en pop-off er en sikkerhetsventil som gjerne sitter på innsuget, som åpner ved for høye ladetrykk, eller tilbakeslag, dette sitter f.eks. orginalt på Nissan SD33T motoren.

Plystring, eller uling fra turbo, rett og slett få fram litt av lyden i turboen er det snakk om her.

Ja jeg vet det ;) derfor jeg antok med ein gang at det var turboens uling som var temaet, ettersom det var diesel;)

Guest andreas
Posted

Stemmer det, tøff den, go lyd i den au. Eg sjønner ikkje hvorfor folk prater om pop off, pop off slepper trykket av turboen vis eg ikkje tar heilt feil, spurte om turboplystring, men nå har eg fått svar, takk:)

Men over te noko anna, noen her som som veit hvor eg kan få kjøpt de clipsa til sacco plankene på dørene på 124'n? :)

Posted

Stemmer det, tøff den, go lyd i den au. Eg sjønner ikkje hvorfor folk prater om pop off, pop off slepper trykket av turboen vis eg ikkje tar heilt feil, spurte om turboplystring, men nå har eg fått svar, takk:)

Men over te noko anna, noen her som som veit hvor eg kan få kjøpt de clipsa til sacco plankene på dørene på 124'n? :)

til Mercedes ;) og BOS
Posted

Jeg antok det kanskje var poff-lyden han var ute etter. Det er mange som ikke skjønner at det ikke funker på en dieselbil, de bare syns det høres tøft ut og tror at alle biler med turbo kan få sånt.

Posted

Prøv å skrive bokmål eller nynorsk, så det er mulig for andre å forstå hva som skrives.

Hvis målet er "poppoff"-lyd på en dieselbil, så bør man sette seg litt inn i hva poppoffen egentlig gjør og hvordan en dieselmotor fungerer.

Poppoff har en funksjon, men den funksjonen trengs ikke på en diesel. De går rett og slett ikke sammen.

Var den til meg Frode :P :D

Nei, det var vel trådstarter som etterhvert har kommet fram til at han ønsker poppofflyd i dieselbilen sin, etter at Einar vant gjetteleken.

Har ikke sagt at jeg vil ha popoff, enig at det ikke passer på diselbil å automat i tilleg. men har hørt noen som har fått turboen til å " plystre" ved gasspådrag.

Jeg vil tro at du ikke får den lyden på gasspådrag, men når du slipper gassen, jeg får den lyden på trekkvogna hver gang jeg girer.

Posted

Prøv å skrive bokmål eller nynorsk, så det er mulig for andre å forstå hva som skrives.

Hvis målet er "poppoff"-lyd på en dieselbil, så bør man sette seg litt inn i hva poppoffen egentlig gjør og hvordan en dieselmotor fungerer.

Poppoff har en funksjon, men den funksjonen trengs ikke på en diesel. De går rett og slett ikke sammen.

Var den til meg Frode :P :D

Nei, det var vel trådstarter som etterhvert har kommet fram til at han ønsker poppofflyd i dieselbilen sin, etter at Einar vant gjetteleken.

Har ikke sagt at jeg vil ha popoff, enig at det ikke passer på diselbil å automat i tilleg. men har hørt noen som har fått turboen til å " plystre" ved gasspådrag.

Jeg vil tro at du ikke får den lyden på gasspådrag, men når du slipper gassen, jeg får den lyden på trekkvogna hver gang jeg girer.

Man får lyden under gasspådrag, men hører den best når man slipper gassen :)

Posted

Poppoff-lyd får man kun når man slipper gassen, men ikke på en diesel.

Det du hører i trekkvogna er nok trykkluft det også, men ikke fra turboen.

Posted

...Det du hører i trekkvogna er nok trykkluft det også, men ikke fra turboen.

Åjoda, har du hørt en gammel Volvo F12 med noenlunde rake rør når det dras på og gires? Da kan du snakke turbolyd.

Jeg hadde forresten en skikkelig fint turbohvin inni TDT'n min de første månedene jeg hadde den, helt til jeg fant ut at når jeg slo av stereo'n forsvant lyden...  :P

(Var dynamoen som støyet...)

Posted

/Den lille plystringa når du girer er lufta som hjelper deg å putte den i gir.

Posted

Så dere mener seriøst at lyden du hører opp gjennom girene her er trykkluften til kassa?  :rolleyes:

Posted

Ja, man gir gass, mere exsos blir produsert, turboen går fortere og fortere, og da man slipper gassen, hørrer man turboen svive. og det er akkurat det som er turboen som plystrer. ;)

Og det er det vår kjære gjest ville ha i sin 300tdt.

Posted

Så dere mener seriøst at lyden du hører opp gjennom girene her er trykkluften til kassa?   :rolleyes:

Nei, det er vel bare turboen som jobber, og det uler gjerne litt, det.

Men poppofflyd mellom girene var det dårlig med der, akkurat som på alle diesler.

Posted

Er ikke det de kaller Surge som kommer der, hadde noenlunde samme lyd i min s123 300TD turbodiesel med 1 bar høyere trykk enn orginalt. Dog med åpent filter og friere eksos.

Posted

Men poppofflyd mellom girene var det dårlig med der, akkurat som på alle diesler.

Jada, men det er jo bare du og en til her som snakker om poppofflyd, trådstarter og vi andre snakker om plystring/turbohvin under/etter pådrag.  :P
Posted

Turboplystring er litt stilig lyd, helt til du oppdager at de som har mest er utslitte traktorer og japanske firehjulstrekkerfjøs   :(

Turbo er jo egentlig unødvendig - bare ha stor nok motor i utgangspunktet så slipper du det?  :P
Guest andreas
Posted

men over til noko anna, nokon som veit hvor eg får kjøpt sånne Brabus replica felger med kant? :)

Guest andreas
Posted

ja er sånne, veit at ein i lunde har sånne på ein 230.

Guest andreas
Posted

ein svart, eller ein blå?

ein svart, står ofte ved stasjon på svenseid.