Einar Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Hei igjen Folkens. Jeg har jo en `94 E 300 TD Turbo, denne har følgende problemer bak. Nivåregulering lekker fra rusta rør, Nivåregulering er for hard, for verken justert eller demontert nivåstaget, og bilen er ekstremt vinglete i rompa. Sliter dekk og har sedanspindel på ene siden. Alt dette tilsier jo at det kanskje er likegreit å plukke ned bakstillinga komplett, fikse nivåregulering, og sette på en "overhalt" bakstilling som er fullstendig frisk. Så da funderer jeg på å plukke bakstillinga komplett av på min `91 300TDT Sportline, som er noenlunde frisk, gå grundig over denne, bytte evt. defekte stag og foringer og bruke om mulig hydraulikkrør og gasskuler fra denne på min nåværende E300TDT. Hvor mye arbeid vil det være å plukke ned traversen, er det like rett fram som det virker, brekkwirer, oljrør til ASD, abs-sensor, trykkrør og fester, eller er det andre ting å tenke på? Ting man kan finne på å slite med. Quote
Alexander Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Er som du sier, rett fram. Eksosen må ned, men det er jo greit. Mener jeg måtte ha av bensinrør også. Og så henger den sannsynligvis ganske godt på traversforingene. Quote
Einar Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Er det en jobb som går greit med bilen løftet godt opp fra bakken. Quote
Alexander Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Ja, kjekt å ha noe å ta i mot bakstillingen med. Jeg hadde bilen på bukker og brukte et par jekker og en venn Quote
Einar Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Rng en venn ja, funker 50/50 også? :D Quote
Frode Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Har gjort dette flere ganger, koble av mellomaksel, la diff og akslinger henge, men husk å løsne mutteren til drivaksling før du begynner jobben, for den er omtrent umulig å løsne uten godt mothold..... Spray alle koblinger på hydraulikk og innfesting i chassi med rustløser slik at det kan godgjøre seg mens du demonterer. Strips opp bremse kalipper hvis den skal brukes videre, koble av hydraulikk rør rett under kulene slik at kulene er lette å fjerne da det høres ut som de og er ferdige. Nye kuler er en veldig god investering, de tar du ut innvendig i bagasjerommet, men de løsnes under bilen.... Løsne hydraulikkrør ved chassi, ute ved siden og nedre del av "demper" som henger i bærebru, da det kan bare henge intill videre. Et tips er å kjøpe rep kit til innfesting av demper i chassi, det er foringer der som ryker og koster ikke mer enn et par hundringser nye, greit å bytte når alt er ute. Løsne stabstag i endene, da det henger separat i chassiet.. Bensinslange fra tank må løsnes da den går igjennom subframe Bygg opp et par paller og legg de under bilen når bilen eventuelt står på bukker eller løftebukk slik at når det løsner så faller det ikke langt..... etter at alle 4 boltene er helt ute så må du til med et brekkjern eller lignende for det henger som regel godt...litt varme rett på festene hjelper og.... Du kan velge selv om du vil ta ut fjærene, jeg pleier å gjøre det, for da slipper jeg at de "kommer" når demper løsner..... Har du sperre så må selvsagt rør og "sensor" av .... Quote
Einar Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Det med stabstaget er kjekt å vite, tenkte faktisk litt på om det var festet i travers eller karosseri. Bensinslanger håper jeg at jeg slipper å finne Er det forskjell på stabstag på biler med og uten sportsunderstell bak? Er det andre ting som jeg kan passe på å flytte over for å gjøre bilen til en sportline på sikt? Quote
E_S Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Demperne, også de på stasjonsvogner, har annet delenummer på Sportline. Tror stabstaget også har et annet nummer. Hva som er forskjellen vet jeg ikke, men det er ihvertfall ikke samme deler.. Quote
Einar Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Gasskulene er like iallefall, det frister med nye, men det blir nok ikke prioritert først, koster 1300,- for nye her på berget ser jeg, går utifra at det er per stykk. Trykkrør heter A 124 320 24 13 på standardunderstell, mens den heter A 124 320 23 13 med sportsunderstell. Problemet mitt er at det står trykkrør fra ambulanse på ene siden på "donor/delebilen" Noen som vet hva som står på `89 260 E Rescueline? Tenkte jeg skulle prøve meg på en overhaling av den jeg skiftet ut, lakk jo som ei sil ut av tetningen. Stabstag A 124 326 18 65 på standardunderstell og A 124 326 19 65 med sportsunderstell. Andre deler bak enn stabstag trykkrør og fjærer som er annerledes? Quote
SigurdB Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Er ikke så dyrt hvis du tar alt fra USA. Frakt kommer på 224. Bare Akumulatorene med frakt kommer på 2300 levert på døra ink moms Det skummle med slike jobber er at en får "når ting først er ute syndromet" Var bra timing med en slik tråd, da brodern også skal i gang med samme jobben på bilen sin. Quote
FrodeS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Gasskulene er like iallefall, det frister med nye, men det blir nok ikke prioritert først, koster 1300,- for nye her på berget ser jeg, går utifra at det er per stykk. Ring autotrio og spør hva de skal ha. En kompis handlet der nettopp. Mener de kostet 15-1600 elns for begge. Det er de absolutt verdt! Jeg trodde kulene enten virket eller ikke, men jeg fikk helt "ny" bil med nye kuler. Quote
RuneT Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Men hva er det som gjør at slike kuler ikke virker lenger? Blir de fulle av dritt, utslitt eller hva.... Er det ikke bare tomrom inni der? Quote
FrodeS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Men hva er det som gjør at slike kuler ikke virker lenger? Blir de fulle av dritt, utslitt eller hva.... Er det ikke bare tomrom inni der? Usikker på hvorfor. Det sitter en slags membran inni der som skal gjøre litt magi. På min forsvant til slutt nesten all fjæringsvei, og dempingen forsvant. For noen måneder siden, før jeg merket noe som helst feil, så hoppet jeg litt på hengerfestet, og la merke til at den spratt litt mer opp og ned enn jeg satt noe pris på. Etter bytte er den mykere bak enn jeg tror den har vært noen gang. Quote
Einar Posted October 23, 2010 Author Posted October 23, 2010 Må si at jeg absolutt vurderer nye stag og nye gasskuler, men med tanke på at kasa er rimelig slunken, det nærmer seg juletider og det ligger noen regninger på vent, så blir nok kun det absolutt nødvendige tatt nå, får heller pase på å smøre opp alt så det bør være lett å ta seinere. Er jo heller ikke sikker på at gasskulene er defekte, bilen er stillt alt for høyt på nivåreguleringa, og når jeg fyller olje på den, så blir den ekstremt høy og stiv. Problemet er at jeg ikke greier å justere på staget, så jeg får ikke sjekket om det er feiljusteringa eller gasskulene som gjørdet Quote
FrodeS Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 Må si at jeg absolutt vurderer nye stag og nye gasskuler, men med tanke på at kasa er rimelig slunken, det nærmer seg juletider og det ligger noen regninger på vent, så blir nok kun det absolutt nødvendige tatt nå, får heller pase på å smøre opp alt så det bør være lett å ta seinere. Er jo heller ikke sikker på at gasskulene er defekte, bilen er stillt alt for høyt på nivåreguleringa, og når jeg fyller olje på den, så blir den ekstremt høy og stiv. Problemet er at jeg ikke greier å justere på staget, så jeg får ikke sjekket om det er feiljusteringa eller gasskulene som gjørdet ta av staget og senk bilen ned normal høyde, så kan du prøvekjøre en tur. Det skal være veldig høyt trykk i nivå for at den blir vond å kjøre. Det holder ikke å heve den noen cm for å få til det. Quote
Einar Posted October 23, 2010 Author Posted October 23, 2010 Den heiser seg minst 5cm fra der den liger på fjærene. Quote
FrodeS Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 Den heiser seg minst 5cm fra der den liger på fjærene. Det går som "ikkno", og er nok ganske normalt. Den skal ikke bli stump av det. Quote
Einar Posted October 23, 2010 Author Posted October 23, 2010 For å være helt årlig så tror jeg det er over 10 cm også, men har ikke målt, bilen står på lave senkefjærer og ujustert nivå. Quote
Robin Dhillon Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Jeg holder også for tiden på med å demontere bakstillingen, men forstår faktisk ikke hvordan brekkwirene demonteres. Har løsnet bolten som er festet i spindelen og demontert håndbrekksko slik at wiren henger fritt ut, men hva gjør jeg nå? Quote
Einar Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Har du fridd ut wiren fra "klaven" inni der, om ikke vipp den fra hverandre og vipp ut en liten kile. Ellers sitter de i en 13mm skrue(M8) om jeg husker rett i strømpa og mye vrangvilje... Quote
Robin Dhillon Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Wiren er helt fri ja, men da sitter det altså en 13mm rundt strømpa? Den 13mm bolten som er ved siden av strømpa er skrudd ut. Skal det i "teorien" bare være å dra hele strømpa ut da? Quote
Einar Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 Sitter nok på litt rust inni hullet, dynk med litt rustløser og prøv å lirke ut med trekker. Quote
FrodeS Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Sitter nok på litt rust inni hullet, dynk med litt rustløser og prøv å lirke ut med trekker. Brekkwirer er forbruksvare, like greit å kjøpe nye når det skal overhales såpass. Dyre er de heller ikke. På min røyk de da jeg prøvde få dem ut av bakhjulsopphenget. Quote
Recommended Posts