Fredrik B Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Lisa kjøpte sin 230CE 10.09.10av en kar i bærums verk. Ventet på giro på omreg. avgift, da den ikke kom, stakk vi en tur på det lokale BT for å betale der, men da var ikke vognkort del 2 levert. -"heldigvis har jeg en salgsmelding liggende, som jeg kan levere", tenkte hun da. Stakk ned med den, men fikk da høre at VK del 2 MÅ leveres. Prøvde å ringe selger, men da var ikke nr i bruk noe mer. Hva skal man da gjøre? Noen tips? Quote
Thomas Madsen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Tydeligvis forskjellig fra BT til BT. Jeg fikk omregistrert bilen min uten del2, den hadde selger rota bort nemlig... Dette var på Økern..... Quote
FrodeS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Tydeligvis forskjellig fra BT til BT. Jeg fikk omregistrert bilen min uten del2, den hadde selger rota bort nemlig... Dette var på Økern..... Da har de gjort feil. Den som holder del2 eier bilen. Hvis dette blir borte, må selger melde det tapt. Dette betyr at selger fortsatt står som eier av bilen, og kan ta opp lån på den. Hvor ble bilen overlevert? Går det an å oppsøke selger på noe annet vis enn via telefon? Bilen er vel ikke forsikret heller, nå? Quote
Fredrik B Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Tydeligvis forskjellig fra BT til BT. Jeg fikk omregistrert bilen min uten del2, den hadde selger rota bort nemlig... Dette var på Økern..... Da har de gjort feil. Den som holder del2 eier bilen. Hvis dette blir borte, må selger melde det tapt. Dette betyr at selger fortsatt står som eier av bilen, og kan ta opp lån på den. Hvor ble bilen overlevert? Går det an å oppsøke selger på noe annet vis enn via telefon? Bilen er vel ikke forsikret heller, nå? Bilen er forsikret, og de på BT har skrevet inn på datamaskinen sin at den er solgt. Bilen ble overlevert hjemme til selger på bærums verk. Selger jobber i skottland og er hjemme på sin adresse kun om sommeren, slik Lisa ble fortalt. Så selger er nokk ikke i landet noe mer. Quote
TEH Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Da har dere et problem. Del 2 er eierskapsbevis på bilen, og er et verdipapir å regne. Hvordan kunne dere finne på å kjøpe bil uten å få med del 2????? Har vært sånn i ganske mange år nå. I Thomas sitt tilfelle har nok selger meldt del 2 tapt. Om ikke er det en meget grov feil som er begått på SVV Økern. Eneste håpet dere har er å få tak i selger og del 2. Har selger mistet det må han selv melde det tapt hos SVV ved personlig oppmøte. Har også hørt rykter om at man må først til Politiet for å melde det tapt der for så å møte opp på SVV, men dette er bare et rykte så ta der med en klype salt Quote
Thomas Madsen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Da har dere et problem. Del 2 er eierskapsbevis på bilen, og er et verdipapir å regne. Hvordan kunne dere finne på å kjøpe bil uten å få med del 2????? Har vært sånn i ganske mange år nå. I Thomas sitt tilfelle har nok selger meldt del 2 tapt. Om ikke er det en meget grov feil som er begått på SVV Økern. Eneste håpet dere har er å få tak i selger og del 2. Har selger mistet det må han selv melde det tapt hos SVV ved personlig oppmøte. Har også hørt rykter om at man må først til Politiet for å melde det tapt der for så å møte opp på SVV, men dette er bare et rykte så ta der med en klype salt Sitter også og lurer på om jeg hadde med ett "brev" hvor det sto att han hadde mistet dette, men var ikke noe politi eller noe sånt, og han var ikke med selv heller.... Quote
Fredrik B Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Jeg solgte jo 200Den nå uten VK del 2... Har ikke hørt noe derfra ennda. Visste ikke at VK del 2 var så viktig jeg. Trodde salgsmelding var nokk Quote
Einar Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Nytt vognkort skal del 2 leveres, kan under tvil gå uten om tapsmelding er registrert. Selger skal alltid ta hånd om del 2. Quote
Olav Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Det er jo utrolig sløvt av selger å ikke levere inn del 2 da. Nå står jo bilen fortsatt på han, og du kan feilparkere, kjøre i bomringer og være komplett idiot om du ønsker. Quote
gunsen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Mulig jeg er helt grønn her . MEN LISA står da faktisk som eier av bilen og bilen er registrert på henne Quote
Fredrik B Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Mulig jeg er helt grønn her . MEN LISA står da faktisk som eier av bilen og bilen er registrert på henne Hvor fant du ut det? De skrev jo inn på systemet sitt at bilen var solgt til henne... Men hun fikk ikke betale reg avgift før VK del 2 var levert inn. Quote
gunsen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Mulig jeg er helt grønn her . MEN LISA står da faktisk som eier av bilen og bilen er registrert på henne Hvor fant du ut det? De skrev jo inn på systemet sitt at bilen var solgt til henne... Men hun fikk ikke betale reg avgift før VK del 2 var levert inn. Sendte sms med regnr til: 2282 Hun står som eier av bilen og skyldig omreg avgift på 1557 kroner Quote
Fredrik B Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Da registrerte de vell henne, men gjelder ikke før VK del 2 kommer inn? Vet ikke jeg nei... Derfor jeg spør Quote
gunsen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Da registrerte de vell henne, men gjelder ikke før VK del 2 kommer inn? Vet ikke jeg nei... Derfor jeg spør Bilen er ihvertfall registrert på henne uavhengig VK del 2, dem registrere vel ikke henne som eier av bilen for morro skyld . Du får ta en telefon på mandag og høre om alt er iorden Quote
FrodeS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Jeg solgte jo 200Den nå uten VK del 2... Har ikke hørt noe derfra ennda. Visste ikke at VK del 2 var så viktig jeg. Trodde salgsmelding var nokk Da har altså ikke SVV lov å registrere den om. Du får håpe kjøper ikke kjører mye i bomringen. Står det ikke ganske tydelig at del2 skal leveres til ny eier? Quote
Alexander Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering Tidligere eiers ansvar - Fyll ut salgsmelding sammen med ny eier og send eller lever den til en trafikkstasjon. - Send inn vognkort del 2 slik at kjøretøyet kan omregistreres - Betal eventuelt skyldig årsavgift Quote
repvik Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Står det ikke ganske tydelig at del2 skal leveres til ny eier? Det står vel at Del 2 skal leveres inn? Og dette står vel på del 2? Quote
Fredrik B Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Da har Lisa fått sendt mail til han hun kjøpte bilen av. Han ringte så til henne fra skottland nå netopp og sa at han hadde sendt vognkort del 2 i posten til biltilsynet 2 dager etter Lisa hadde kjøpt bilen. Han skulle så ringe biltilsynet på mandag og høre etter om hva de holdt på med. Så får håpe dette ordner seg. Får når Lisa var på biltilsynet i dag fikk hun beskjed når hun leverte inn salgsmelding så skulle de skrive inn av bilen var solgt til henne, men at vognkort del 2 måtte inn for at hun kunne få betale om.reg.. Quote
gunsen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Jeg solgte jo 200Den nå uten VK del 2... Har ikke hørt noe derfra ennda. Visste ikke at VK del 2 var så viktig jeg. Trodde salgsmelding var nokk Da har altså ikke SVV lov å registrere den om. Du får håpe kjøper ikke kjører mye i bomringen. Står det ikke ganske tydelig at del2 skal leveres til ny eier? Viss det er bilen som er avbildet på medlems forumet, så er da den registrert på ny eier Quote
FrodeS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Jeg solgte jo 200Den nå uten VK del 2... Har ikke hørt noe derfra ennda. Visste ikke at VK del 2 var så viktig jeg. Trodde salgsmelding var nokk Da har altså ikke SVV lov å registrere den om. Du får håpe kjøper ikke kjører mye i bomringen. Står det ikke ganske tydelig at del2 skal leveres til ny eier? Viss det er bilen som er avbildet på medlems forumet, så er da den registrert på ny eier Joa, men nå skriver jo faktisk Fredrik at det er sendt inn. Hvis man har salgsmelding, men ikke får med del2, er det da godt nok? I følge linken til Alexander er det selger som skal levere inn del2, men jeg kjenner jeg hadde blitt skeptisk til å kjøpe bil uten å få med del2, eller minimum bli forevist del2. Quote
gunsen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Jeg solgte jo 200Den nå uten VK del 2... Har ikke hørt noe derfra ennda. Visste ikke at VK del 2 var så viktig jeg. Trodde salgsmelding var nokk Da har altså ikke SVV lov å registrere den om. Du får håpe kjøper ikke kjører mye i bomringen. Står det ikke ganske tydelig at del2 skal leveres til ny eier? Viss det er bilen som er avbildet på medlems forumet, så er da den registrert på ny eier Joa, men nå skriver jo faktisk Fredrik at det er sendt inn. Hvis man har salgsmelding, men ikke får med del2, er det da godt nok? I følge linken til Alexander er det selger som skal levere inn del2, men jeg kjenner jeg hadde blitt skeptisk til å kjøpe bil uten å få med del2, eller minimum bli forevist del2. Tror ikke vi snakker om samme bil, snakker om Fredrik sin 200d nå, kan ikke lese av det han skriver at han har sendt inn del2. Quote
FrodeS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Tror ikke vi snakker om samme bil, snakker om Fredrik sin 200d nå, kan ikke lese av det han skriver at han har sendt inn del2. Da har Lisa fått sendt mail til han hun kjøpte bilen av. Han ringte så til henne fra skottland nå netopp og sa at han hadde sendt vognkort del 2 i posten til biltilsynet 2 dager etter Lisa hadde kjøpt bilen. Quote
gunsen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Jaja, har fått meg det om Lisa sin bil. Men emnet handler om 2 biler, en Lisa har kjøpt og en Fredrik har solgt. Siste innlegga mine har omhandlet Fredrik 200D som han har solgt, og IKKE Lisa sin 230CE Jeg solgte jo 200Den nå uten VK del 2... Har ikke hørt noe derfra ennda. Visste ikke at VK del 2 var så viktig jeg. Trodde salgsmelding var nokk Denne bilen står på ny eiger uten at Fredrik har sendt inn del nr2 Quote
RuneT Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Uansett er regelen at del 2 må inn, og at det er selger som skal gjøre dette. Som kjøper ville jeg ikke akseptert det. Som Frode sier, kan selger selge bilen usett en gang til....og ny kjøpers bank feks kan registrere pant. Dette er et glimrende eksempel på skrivebordsfolk lager rutiner. Har sikkert aldri kjøpt en bruktbil.... Den gamle ordningen var bedre med kjøp og salgsmelding der begge kunne levere. Quote
Recommended Posts