Rudi Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 Har en C-klasse T 99modell, den har ASR, og iflg brosjyren for C-klasse i 99 står det at alle har og ESP, jeg finner ikke noe som skulle tilsi at bilen min har noe annet enn ASR, og er litt skeptisk til denne funskjonen. Min far har samme men 98 modell, og den "kveler" når den begynner spole, og da lurer jeg på, hvordan utarter dette seg under kjøring hvis det slipper taket bak? Personlig ville jeg da foretrukket å kunne gi på litt og kontrollere slengen selv og rette den inn selv, men det går jo ikke hvis ASR kutter effekten bortimot totalt som på min fars 98modell. Lurer og på om noen kan befrefte eller avkrefte om det er ESP på bilen? Har ikke chassinummer tilgjengelig nå. Quote
ØHN Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 Opp rette bratte korte bakkekneiker kommer jeg lengst med ASR inne. Jeg klarer ikke "utkonkurrere" elektronikken da med automatkasse, og ikke på første forsøk. Jeg bare gir gass og lar bilen jobbe seg opp. Er kneika kombinert med en sving og ujevnt underlag kan ASR ødelegge mer enn det hjelper. Opp lange bakker på f. eks skogsbilveier, kobler jeg ut ASR fordi den gjør at jeg mister fart. På min '99 W210 er det ikke ESP. Quote
TEH Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 Det var vel sent i 99 at de fikk ESP altså som 2000 modeller. Du merker fort om du har ESP. Og har du det har du en knapp som det står ESP på. Du kan skru av ASR med knappen og da forsvinner kvele-funksjonen, men får en sperrevirkning ved at hjulet som spinner blir bremset ved hjelp av bremsene. Kjempemoro på vintern Quote
Gujoni Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Jeg skrudde av ASR på min 98`S210 hver gang jeg skulle opp en bakke på glatt føre. Skjønner ikke vitsen med funksjonen. Quote
FrodeS Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Mamma sin BMW har noe tilsvarende ASR. Så lenge det står på, så er det så godt som umulig å få den til å slenge med bakenden. Det går såvidt hvis den kjøres på grensa, trår inn clutchen, ruser opp og bråslipper clutchen igjen. Vanligvis greier den å hente inn det også. Det var et absolutt krav med noe sånt da hu kjøpte bakhjulsdreven bil. Quote
syljua Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Skjønner ikke vitsen med funksjonen. Vitsen er at du da kan tillate at bakhjulene, som ett par, går forterre enn forhjulene, og kan grave seg ned i evt. snølag og få bedre grep. I gamledager, stod det ikke ASR på knappen, men ett kjettingsymbol. Dette sitatet forklarer funksjonen; Det er hentet fra ett dokument, som jeg har skannet, som beskriver de forskjellige systemene til Mercedes og sammenligner de med andre bilprodusenters system; http://www.pvv.org/~syljua/merc/Fahrdynamiksysteme.pdf Enig at det er forvirrende, og veldig mange tror at de skrur på ASR eller ESP når den trykkes inn. Kanskje derfor knappen forsvinner på 2011 modellen av 212? (men kan aktivere/deaktiveres i menyene). mvh, syljua Quote
Recommended Posts