Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er blitt en stund siden noen oppdateringer her nå. Det tok tid å få samlet opp pågangsmot til å bytte kasse. Sommeren 2012 fikk jeg endelig tatt mot til meg, fikk med en kamerat og ga løs på oppgaven. fikk dratt den opp på løftebukken med gravemaskin, fikk ut gammel kasse, byttet diverse deler og satt inn automatkasse! :D Eneste problemet var at jeg ikke fikk justert vakuumen riktig for giringstidspunktene (720.108-kasse uten vaierstyring, alt styres av vakuum). Etter mye fundering fant vi ut at vi måtte bytte dieselpumpe, da en ventil på denne skulle styre noe vakuumtrykk etter gasspådrag, som ikke fantes på dieselpumpa mi. Fikk med meg en dreven pensjonert bilmekaniker og byttet pumpe. Fant da ut at den gamle var GROVT feiljustert (husker ikke i forbifarten men det var ganske mange grader, han var overrasket over at den gikk) Heller ikke dette ga resultater, men girte 'manuelt' med spaken så gikk det greit.

Gleden var dog kortvarig da den etter et par uker begynte å lekke veldig mye olje fra automatkassa. Dermed ble den bare parkert igjen i påvente av å samle pågangsmot til å ut med kassa igjen. Viste seg at oljepumpa i kassa var sprekk i. Etter mye leting fant jeg ei ny kasse nå i vinter og denne ble byttet. Denne hadde spak til wire, så jeg fikk koblet den til gasspådraget så den girer mer eller mindre riktig!:)

Igjen var gleden kortvarig, da den etter noen uker først kvelte seg plutselig mens jeg kjørte, og da jeg startet den opp igjen var det noen fæle skranglelyder fra kassa. Fikk den ut og fant ut at ene skruen som holder converterhuset hadde løsnet og ble slått rundt av converteren. Til alt hell hadde ikke converter tatt skade av det!

Det er hvertfall sikkert at det ikke er bare bare med gammel bil!

Nå har den heldigvis fungert bra teknisk sett den siste tiden så får jeg håpe det fortsetter sånn så jeg får tid til å ta meg av rusta som begynner å piple frem ganske mange plasser nå

Det er hvertfall helt sikkert at man må ha pågangsmot og være litt entusiast for å orke å holde på med sånne gamle biler, blir ikke arbeidsledig med det første! Men er moro så lenge det fungerer da! :D

Posted

Ja, kan si det sånn! hehe som om jeg ikke har vært nede med girkassa nok ganger på denne har jeg en 124 300 TDT jeg kjøpte av Tor Olav med gåen kasse, som jeg også har byttet kasse i, så begynner å få trening på det! :lol:

Ja en måned før den manuelle kassa gikk dukken byttet jeg klutsj på den, da stod den bare på verkstedgulv og kun jekket opp noen få cm så gikk det egentlig helt greit å få det ut og inn.. men har blitt litt lettere etter at jeg fikk tilgang på løftebukk! :)

• 1 year later...
  • 1 month later...
Posted

Hei. Er lenge siden jeg har vært inne her nå. Javel? det var litt artig! :D Bilen tusler og går fortsatt som bare det :) Den har desverre blitt en god del mer rusten siden jeg fikk den, men jeg bruker den daglig på jobb, og den ble i sommer EU-godkjent i 2 nye år :)