Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har da handlet meg vinter- og arbeidsbil. Har vokst opp med geländewagen, og dermed blitt ganske fasinert av disse bilene, og har lenge hatt lyst på en.

Var i utgangspunktet på utkikk etter en 300 GD turbo med automat, men da dette viste se vanskelig å få tak i til en fornuftig penge endte valget på en 300 GD turbo med manuell.

Bilen er en 1986-model, importert til Norge i 1987. Forrige eier, en mann i midten av 40-årene (tipper jeg på bakgrunn av utseende) kunne fortelle at bilen hadde vært minibuss, men på grunn av stadig færre fordeler med å ha minibusser nedregistrerte han den til 9-seters personbil.

Første eier i Norge skal ha vært en optiker fra Nord-Norge som hadde vært ganske nøye med bilen. Selger var NESTEN sikker på at km-telleren hadde rundet 3 ganger, og den har isåfall nå gått 305000 km.

Det var byttet olje og justert ventiler hver 5000 km. Nytt batteri, ny frontrute, nesten nye helårsdekk, ganske nye framlykter og fine formsydde ripsmatter foran baksetene og passasjersetet.

Kjente feil er:

Lite hull i drivstofftanken

rust på bakdør - "ny" bakdør i feil farge fulgte med

litt rust venstre hjørne bak

slitt førersete, og noe slitt baksete

sentrallås fungerer ikke på nøkkel (kun når jeg låser innenfra)

samt en jordingsfeil eller annet en plass som gjør at tempmåler og drivstoffmåler stiger når det brukes strøm på noe annet (lys, kupévifte, vindusviskere)

Er på ingen måte et prakteksemplar, men en helt grei og tøff bruksbil :D

gwagen.jpg

gwagen3.jpg

gwagen4.jpg

gwagen5.jpg

gwagen6.jpg

gwagen7.jpg

gwagen8.jpg

gwagen8.jpg

gwagen10.jpg

gwagen10.jpg

gwagen12.jpg

gwagen13.jpg

gwagen14.jpg

Fulgte også med et godt brukt sett knastedekk på alufelg:

gwagen15.jpg

gwagen16.jpg

ekstra bakdør som fulgte med:

gwagen17.jpg

Posted

Takk Takk :D

Blir nok ikke så veldig stort som blir gjort med denne bilen den første tiden, annet enn å skaffe et anlegg, gjøre noe midlertidig med den værste rusta, og få sentrallåsen til å fungere, samt se om det ikke er større hull i dieseltanken enn at jeg kan få tettet det på et greit vis.

etterhvert må jeg og bytte hvertfall førersetet. Har en 1986 300 GD Turbo automat som min far hadde en gang i tiden stående som delebil, med seter som hvertfall er bedre enn de som står i, samt at de er litt mer sports-preget med litt mer sidestøtte (men med samme trekketr som det jeg har.) som ryker inn hvis jeg ikke kommer over noe bedre. :)

Posted

Blir nok ikke så veldig stort som blir gjort med denne bilen den første tiden.....

Nåja.... så rart med det. Det ene tar det andre..... Så begynner du å se på andre G'r....så dukker det opp gode ideer..osv..  :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Posted

Blir nok ikke så veldig stort som blir gjort med denne bilen den første tiden.....

Nåja.... så rart med det. Det ene tar det andre..... Så begynner du å se på andre G'r....så dukker det opp gode ideer..osv..  :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Joda, men så er det det med økonomien og da :P hehe mye som frister, det skal jeg inrømme men :D

Posted

Noen bruker begrepet 'legendewagen', noe som stemmer bra. Bilen er jo blitt en legende, selv om det er en container på hjul... :shock: Oooops!

Hvis du bestemmer deg for å beholde den, så legg langsiktige planer. Planlegg et par ting/prosjekt som blir utført hvert år, tilslutt etter 4-5 år så er doningen oppe på et høyt nivå....

Posted

Det er vel ikke veldig feil å beskrive det som en container på hjul nei, dog en stilfull container! :P hehe

Merka hvertfall godt da jeg lå i 110 på motorveien på veg heim at den ikke akkurat er mye aerodynamisk (trenger strengt tatt ikke oppleve det heller, ser det ganske greit på den) :P men det er litt av sjarmen :D

Posted

Ja, jeg har fått med meg det at det er noen sinnsyke delepriser på disse bilene. Leste den artikkelen din i MBentusiast-bladet, så fikk med meg det med de hjørnene ja, sinnsykt! :shock:

Men den blei veldig tøff den bilen din etter en skikkelig oppshining! :D

Posted

Derfor skal du se prosjektet fremover i tid... Slik at du ikke kveles økonomisk  :? 8)

Takk, fint du likte den. Ja, det begynner å ligne nå og særlig nå som det blir skinninteriør.. :P

Posted

Grattis med ny ehhhh. Bil?

Om tanken trenger loddes er oddemann kjapp på det, han lodda tanken på min gamle TDT...

Ok, skal huske på det, men veit han som jobber på verkstedet for pappa gjorde det på gamle G-en pappa hadde, så kan hende jeg får han til å gjøre det og, blir billigere isåfall :) eventuelt om jeg velger å prøve meg sjøl :)

Posted

Da har første snøfallet kommer her i bygda i dag, og merket det var utrolig godt med 4-hjulstrekket nå :D at det kom som mange cm som det gjorde kom nok overraskende på brøytemannskaper og alt, for var rimelig slapsete langs veien i kveld. Likevel satt bilen som støpt på veien når jeg hadde på 4-hjulstrekken bare med heilårsdekka som står på nå (har bestilt nye vinterdekk, pigg, som kommer i morra) :D

måtte rykke ut da kjerringa skulle hjem fra jobb med sommerdekk på s124'n, da er det også godt med god plass baki så jeg lett kunne lempe inn vinterdekka og møte ho og få bytta!

Så så langt er jeg strålende fornøyd med bilen! Skal prøve å få ut flere bilder i helga, da jeg skal prøve å begynne på småarbeidet som må til :D

Posted

Snøen kom vel ikke så overraskende på, men når 1. vakta på brøytinga for beskjed om at det er viktigere å rake lauv før snøen kommer enn å skifte slitestål på plogen fra Mesta blir det litt forsinkelse.

Var litt seint ute med Saltet så det blei jo is etter brøytinga også, bilen min skal jo egentlig gå som midtbil, men den er jo opptatt med Asfalt så da måtte det en reservebil nedover...

Må få beskua vogna di en dag...

Posted

Da har jeg fått gått litt mer over bilen, byttet en del pærer og noen gåene sikringer. Var godt å få lys i alt:D har og montert en utetempmåler.

Har begynt å lete etter de gamle stigtrinna som pappa hadde på bilen sin, men uten hell ennå. . men håper på å finne de snart. .

24102010050.jpg

24102010053.jpg

24102010052.jpg

Posted

Da har jeg, ved hjelp av Tor Olav, fått lagt om skikkelige piggdekk på felg, så jeg har fått byttet til skikkelige vinterdekk :D

Fant og det ene stigbrettet fra G'en til pappa. festene rustet i stykker hver for seg, og de har derfor blitt lagt bort hver for seg også, så sliter litt med å finne den andre, men skal nok finne det og, så blir det å prøve å få sveisa til noen nye fester på de :)

Noen flere bilder, nyvaska og med nye dekk :D

26102010067.jpg

26102010058.jpg

26102010059.jpg

26102010060.jpg

26102010062.jpg

26102010063.jpg

• 2 months later...
Posted

Det er ei beite siden jeg har postet her nå, men har ikke fått gjort så mye heller. Har satt inn recarostolene fra gamle G'en til pappa (i samme rutete trekket som resten av interiøret) og byttet sitteputa bak da denne var litt slitt. I tillegg har jeg endelig nå begynt å ta litt av rusta. Har sandblåst og sparkla rusta nede på venstre bakhjørne, og det under det bakerste vinduet på venstre side, og foreløpig bare fått lagt på grunning, så skal jeg finpusse og lakke det ein dag til uka.

imag0049iy.jpg

Det ser ikke heilt bra ut rundt det jeg gjort der, men det er bare pussestøv og litt diverse som burde vært vaska bort:)

• 8 months later...
Posted

Skjer det noe her om dagen Tor Håkon?

Igrunn veldig lite. den har stått urørt siden girkassa røyk i våres, men fikk ut motor og gir fra delebilen her for et par uker siden, så venter igrunn bare på å finne pågangsmot til å sette i gang og bytte kasse.... får prøve etter et par uker i Florida :D