Jump to content

Recommended Posts

Posted

En annen som det heldigvis gikk bra med også:

http://www.dagbladet.no/2010/10/22/nyheter/innenriks/bil/vinterdekk/13966551/

Gjelder ikke vegtrafikkloven §23 i denne saken her?

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

Posted
- Jeg betaler ikke 200 kroner for dekkskift igjen. Neste gang betaler jeg heller tusen, sier Elatyaoui som savner en unnskyldning fra firmaet.

Hva med å bytte dem sjæl?

Posted

Er vel den berømte tidsklemma sikkert, eller ikke kan/vet/har plass/har utstyr/kjærringa er sur/har viktig møte med en kunde/dekkhotell/dårlig helse osv osv...  :lol:

Er vel bedre at han har vinterhjul på bilen før snøen kommer, en at han blir en del av "de idiotene som ikke har lagt om  til vinterdekk enda og lager kork for hele Oslo"

Denne gjør seg vel bra her:

Posted

Må jo være passe drita sjåfør som ikke merker sånt før det ramler av. Men de spiller vel musikk så alle viktige lyder og vibrasjoner blir glemt....

Dette er mer pinlig for sjåfør enn verksted!

Posted

Må jo være passe drita sjåfør som ikke merker sånt før det ramler av. Men de spiller vel musikk så alle viktige lyder og vibrasjoner blir glemt....

Dette går jo på att folk ikke KAN en dritt om biler lenger også...

Hørte selv noen rare lyder midtsommers her for par år siden, første som slo meg var bakhjula og kom ut og sjekket, da satt kun 2 bolter igjen... dro dem til, flyta over 1 fra annen felg og kjøpte ekstra bolter...

Da jeg kom hjem og parkerte så lå boltene der bilen vanligvis sto parkert....  Så enten har noen vært ute på faenskap, eller så var det en eller annen idiot som skulle stjele felgene mine...  Dette skjedde vel ca 2 mndr etter Gol...  Trodde først dem kanskje hadde "løsna" men ble litt forundra da jeg kom hjem og fant boltene der jeg vanligvis sto parkert...

Posted
Gjelder ikke vegtrafikkloven §23 i denne saken her?

Sitat

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

Vel, den gjelder for alle. Men dersom det stemmer at han hadde bare kjørt 3-400 meter etter han hadde fått dette utført, så mener jeg han er en smule unnskyldt. Riktignok var det hos et bilpleiefirma jobben ble gjort, men tilbyr de denne tjenesten bør man vel forvente at de vet hva de holder på med.

Har kjørt litt Toyota RAV-4 og der rister jo og hopper bilen så inn i f*** at det er jo ikke rart man ikke merker at det ramler av ett hjul eller 2...  :lol:

Jeg kan vel personlig si at jeg, etter å ha ettertrekt, veldig sjelden sjekker hjulmutterne. Det er vel stort sett når jeg vasker bilen at jeg tar en titt på dem...

Posted

Jeg trekker dem til med moment og sjekker etter 14 dager. Aldri noe problem med at de må trekkes til noe mer. Momentet fra fabrikken ser ut som det stemmer!  8) Aldri noe hesteverktøy for å løsne dem ved neste dekkskifte heller, da. Er bare til å anbefale!!!!

Posted

Vel, den gjelder for alle. Men dersom det stemmer at han hadde bare kjørt 3-400 meter etter han hadde fått dette utført, så mener jeg han er en smule unnskyldt. Riktignok var det hos et bilpleiefirma jobben ble gjort, men tilbyr de denne tjenesten bør man vel forvente at de vet hva de holder på med.

Egentlig ikke. Han hørte jo lyden men stoppet for å fylle luft(?)

Posted

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det fører av motorvogn som er ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand.

Og uansett så vil vell ett løst hjul føles anderledes enn ett hjul med lite luft?

Posted
Egentlig ikke. Han hørte jo lyden men stoppet for å fylle luft(?)

Måtte bare lese saken én gang til på db.no, og der sto det at han stoppet for å fylle luft etter å ha hørt en litt rar lyd, kjørte deretter ut på veien hvorpå han hørte et sinnsykt smell etter noen hundre meter.

Når du kjører med løse hjulbolter høres det ihvertfall ikke ut som du har lite luft  :lol:, og når smellet kom regner jeg med at hjulet allerede hadde ramlet av...

Men drit i det, man kan vel være enig i at å skifte hjul får man enten gjøre sjøl eller la noen som vet hva dem holder på med ta jobben. Kan selv innrømme at jeg tok en kjapp en med bilen til kona, satte den inn på Smart bilvask (eller hva det nå enn het en gang i tiden) for vask og bytte av hjul. Kjekt å slå 2 fluer i èn smekk, tenkte jeg, men skulle angre på det. Et par uker etter klarte jeg å punktere etter å ha kjørt minstejenta i barnehagen med bilen til kona. Det skal sies at det var -12°c og blåste noe helt for j**** og jeg var ikke akkurat kledd for vinteren. Ikke f*** om det gikk an å løsne det hjulet. De hadde jaggu meg trukket hjulmutterne så hardt til at det ikke gikk an å løsne uten skikkelig verktøy. Ikke gikk det med hjulnøkkelen og ikke gikk det med et hjulkryss jeg fikk låne av en forbipasserende. Måtte til slutt bare ringe kona sånn at hun kunne komme med noe skikkelig verktøy (og varmekjeledress) som lå i min bil.

Og forøvrig kan jeg vel si meg helt enig med Hauk om momentnøkkel, bruker ikke noe annet nå...

Posted

Det er ikke alltid så lett å høre som man skulle tro. Jeg har opplevd løse muttre på volvoen en gang og skjønte det ganske fort, men jeg har også... eh... hørt om... et par ganske aktive medlemmer her i klubben som presterte å kjøre 10 mil med løst hjul.

Posted

Har iløpet av 15 år som aktiv bilist opplevd løse hjulbolter 2 ganger.

Begge gangene med originalfelger og originalbolter.

Er nesten så jeg lurer på om de ble løsnet med vilje da det skjedde 3-4 uker og par hundre mil etter at hjul ble montert.

• 3 weeks later...
Posted

Det er ikke alltid så lett å høre som man skulle tro. ..

Støtter denne - og om man hører det er det ikke bestandig det enkleste grunnen man tenker på først.

I min 'spede ungdom' i W123 fikk jeg en dunkelyd i høyre forhjul. 'Så' ingenting feil, var til og med hos forhandleren og kjøpte nytt hjullager og var begynt å planlegge bytte da en kompis som satt på en dag lurte på om jeg hadde sjekket hjulboltene... :cwm21:

Posted

Opplevde løse hjulmuttre på en gammel, fullastet, DAF jeg kjørte en gang. Kan si det slik at jeg kjente godt når de to hjula på drivakslingen holdt på å ramle av... Ble fort stopp da gitt :P

Det ble nye hjul, bolter og nav. Dette skjedde ca 10min og 2 mil etter at jeg hadde vært å skiftet dekk... De brukte moment nøkkel, så er litt usikker på hva som hadde skjedd :?

Posted

Opplevde løse hjulmuttre på en gammel, fullastet, DAF jeg kjørte en gang. Kan si det slik at jeg kjente godt når de to hjula på drivakslingen holdt på å ramle av... Ble fort stopp da gitt :P

Det ble nye hjul, bolter og nav. Dette skjedde ca 10min og 2 mil etter at jeg hadde vært å skiftet dekk... De brukte moment nøkkel, så er litt usikker på hva som hadde skjedd :?

Det er vel som regel forhjula man bruker moment, på driven har jeg aldrig opplevd at de bruker moment.

For en 12-15 år siden var jeg uten lastebil en stund i påvente av en ny en, så da ble jeg leid ut til forskjellige transportører, en av disse skulle jeg kjøre med fra Bergen til Kr.sund express, han kom fra Stavanger så jeg hoppet på å begynte å kjøre, etter ca en times kjøring så legger jeg merke til i speilet at drivhjulene stikker utenfor skjermen med ca en cm. Stopper selvfølgelig med en gang og da våkner eier av bilen å lurer på hva som er gale, vi går ut sammen og kikker, det viser seg at alle (10) hjulmutterene er av og alle 10 ligger fortsatt i felgen :o (tro det eller ei) så vi greier å få på 7 stk og fortsetter, så når vi kommer til fergen over Sognefjorden så får vi låne en fil av maskinisten ombord sånn at vi får filt litt gjenger så da får vi på to til.

Det man skal være obs på når det gjelder lastebil er første gang man bruker kjetting, da kan hjulmutterene løsne pga ristingen selv om det er flere mnd siden man la på nye dekk, store temperatur svingninger kan også bidra til at hjulmuttere løsner.

PS. Kommentaren til bileier når vi kom i gang igjen var ganske god: Det var jo rett før vi måtte ha satt på bred last skiltet.

Posted

Det romler jo noe fælt når det først holder på å gå galt da. Hvis en er så svimmel at ikke stopper da, tør jeg ikke tenke på hva vedkommende gjør hvis det blir en punktering. "Hmm, det var da voldsomt med gnister bak bilen, samt den var litt hard på rattet, vel vel, vi fortsetter."

• 3 months later...
Posted

Jeg var snill i fjor sommer å lånte bort noen 17" sommerhjul til en kompis.. han gadd ikkje å sjekke boltene etter han hadde kjørt litt.. Resultate ble ødelagt senter på ene felgen.. surt når jeg var snill å lånte han hjul..

Får selfølgeli erstatta felgene :D

• 1 year later...
Guest Simen mangler login
Posted

Tiltrekk med moment er alltid lurt, problemet er når noen en gang for leeenge siden strammet formye, aluminiumen deformerer seg og selv om kuleformet kon som MB bruker skal øke friksjonsoverflaten så er det likevel ikke alltid dette er nok.

Dersom felgen er tiltrukket for hardt, vil man kunne se skade i konoverflaten til felgen, og avstanden fra innerdelen av konen til navet synker.

Riktig kon, og riktig moment er viktig. Etterstramme anbefaler Mercedes-Benz for PKW etter 100km/4 dager. ved bruk av 105kN på aluminiumsfelger.

For stålfelger er det 150kN.

• 1 month later...
Posted

Tiltrekk med moment er alltid lurt, problemet er når noen en gang for leeenge siden strammet formye, aluminiumen deformerer seg og selv om kuleformet kon som MB bruker skal øke friksjonsoverflaten så er det likevel ikke alltid dette er nok.

Dersom felgen er tiltrukket for hardt, vil man kunne se skade i konoverflaten til felgen, og avstanden fra innerdelen av konen til navet synker.

Riktig kon, og riktig moment er viktig. Etterstramme anbefaler Mercedes-Benz for PKW etter 100km/4 dager. ved bruk av 105kN på aluminiumsfelger.

Vel så viktig med tanke på bolter som er overdratt er at de kan ha strukket seg permanent. Da oppnår man ikke rett friksjon i gjengene når man drar til med rett moment. Deformert aluminium og bolter som er strekt er nok en dårlig kombinasjon.

Posted

Hvis du klarer å trekke til med over 100kN så er jeg imponert.... :lol: 8)

M12 skal ha 110Nm og M14 skal ha 130Nm i følge instruksjonsbok på 124 og 211.... jeg skifta til vinterdekk i dag og trakk til med 130Nm på 211`en.....går over hjulene om en ukes tid for å se at alt er 100%.... :P