Thomas Madsen Posted October 18, 2010 Posted October 18, 2010 Har jeg forstått ET riktig på felg hvis jeg slenger fram følgende påstand... Hvis bilen min skal ha ET 38 og jeg kjøper felger med ET50 så kan jeg bare hive på en "spacer" på 12mm så har jeg riktig ET ? Quote
Sven Håkon Posted October 18, 2010 Posted October 18, 2010 Det er i prinsippet riktig - husk lengre bolter også! Quote
Kurt Jonny Posted October 18, 2010 Posted October 18, 2010 Men spacer er vel egentlig ikkje lov, eller? Quote
Thomas Madsen Posted October 18, 2010 Author Posted October 18, 2010 Fant noen litt morsomme Auti TT felger nemlig Men får se om det blir bytta noe annet enn fjærer i løpet av vinter... Quote
Thomas Madsen Posted October 18, 2010 Author Posted October 18, 2010 Men spacer er vel egentlig ikkje lov, eller? Det å øke sporvidden mer enn 15mm totalt pr aksling er ikke tillatt, heller ikke bruk av spacere eller mellomplater under noen omstendighet med mindre det er godkjent for bilen hehhee eller som det står.. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Quote
Fredrik B Posted October 18, 2010 Posted October 18, 2010 Men øker du sporvidden hvis du i utgangskpunktet har altfor høy ET? (Var jeg dum nå? ) Quote
Thomas Madsen Posted October 18, 2010 Author Posted October 18, 2010 Men øker du sporvidden hvis du i utgangskpunktet har altfor høy ET? (Var jeg dum nå? ) Nei, du gjør det motsatte, men bilen er lagd for den ET den er satt opp med.... og siden det er 12mm feil på felgen så vil det bli 24mm totalt og det er uansett 9mm for mye... Quote
repvik Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Nei, du gjør det motsatte, men bilen er lagd for den ET den er satt opp med.... og siden det er 12mm feil på felgen så vil det bli 24mm totalt og det er uansett 9mm for mye... Men hvis sporvidden blir 24mm feil pga. for høy ET, og man justerer med spacere blir jo sporvidden innenfor den tillatte endringen. Da er det såvidt jeg kan se bare snakk om å skaffe tilveie dokumentasjon? Quote
vegardxf Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Nei, du gjør det motsatte, men bilen er lagd for den ET den er satt opp med.... og siden det er 12mm feil på felgen så vil det bli 24mm totalt og det er uansett 9mm for mye... Men hvis sporvidden blir 24mm feil pga. for høy ET, og man justerer med spacere blir jo sporvidden innenfor den tillatte endringen. Da er det såvidt jeg kan se bare snakk om å skaffe tilveie dokumentasjon? men visst du tenker litt på dette, så finner du ut at med ET 38 er felgene 12mm for langt ute allerede. og med 12mm spacere blir de 12mm lenger ut en de allerede er derav 24mm feil Quote
repvik Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 men visst du tenker litt på dette, så finner du ut at med ET 38 er felgene 12mm for langt ute allerede. og med 12mm spacere blir de 12mm lenger ut en de allerede er derav 24mm feil Hæ? Tenker du omvendt nå? Hvis bilen min skal ha ET 38 og jeg kjøper felger med ET50 så kan jeg bare hive på en "spacer" på 12mm så har jeg riktig ET ? Quote
E_S Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Har du en bil som skal ha ET38, kjøper felger med ET50 og kjøper TÜV-godkjente spacere med 15 mm tykkelse pr. hjul får du effektivt ET35, det er 3 mm avvik pr. hjul og innenfor det som er helt greit. Har man felger med for høy ET (sitter for langt inn) kan man bruke spacer. Har man derimot for lav ET på felgene (stikker for langt ut) er løpet kjørt og det er som oftest lite som kan gjøres. Spacer er helt greit så lenge den er TÜV-godkjent, men hjemmelagde er ikke greit. Sporviddeendring over 15 mm pr. aksel må også dokumenteres med TÜV-dokument, og da blir det vrient med hjemmeriggede løsninger med spacers, da de høye herrer da vil ha dokumentasjon på DE felgene på DEN biltypen. Quote
vegardxf Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 men visst du tenker litt på dette, så finner du ut at med ET 38 er felgene 12mm for langt ute allerede. og med 12mm spacere blir de 12mm lenger ut en de allerede er derav 24mm feil Hæ? Tenker du omvendt nå? Hvis bilen min skal ha ET 38 og jeg kjøper felger med ET50 så kan jeg bare hive på en "spacer" på 12mm så har jeg riktig ET ? egentlig ikke... leste litt fort første post, leste: bilen hans skulle ha ET50 og bilen skulle ha 38 Quote
Thomas Madsen Posted October 19, 2010 Author Posted October 19, 2010 Nei, du gjør det motsatte, men bilen er lagd for den ET den er satt opp med.... og siden det er 12mm feil på felgen så vil det bli 24mm totalt og det er uansett 9mm for mye... Men hvis sporvidden blir 24mm feil pga. for høy ET, og man justerer med spacere blir jo sporvidden innenfor den tillatte endringen. Da er det såvidt jeg kan se bare snakk om å skaffe tilveie dokumentasjon? men visst du tenker litt på dette, så finner du ut at med ET 38 er felgene 12mm for langt ute allerede. og med 12mm spacere blir de 12mm lenger ut en de allerede er derav 24mm feil Motsatt... de blir 12mm for langt inn ET er fra senter av felg til annlegsflaten på felgen, med ET 50 så er det mao 5cm fra senter på midt på felgen til der felgen legges mot boset... når jeg bruker spacer så flyttes "anleggsflaten mao 12mm nærmere midt på felgen og blir riktig... Quote
Thomas Madsen Posted October 19, 2010 Author Posted October 19, 2010 Nei, du gjør det motsatte, men bilen er lagd for den ET den er satt opp med.... og siden det er 12mm feil på felgen så vil det bli 24mm totalt og det er uansett 9mm for mye... Men hvis sporvidden blir 24mm feil pga. for høy ET, og man justerer med spacere blir jo sporvidden innenfor den tillatte endringen. Da er det såvidt jeg kan se bare snakk om å skaffe tilveie dokumentasjon? Stemmer, var hva jeg trodde også, men ikke var 100% sikker på Quote
Frode Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Er det TUV godkjent eller Mercedes godkjent kan du ha hvilket som helst innpress eller felg du vil...å henge seg opp i 7,5mm på hver side er bare tull.!! Feks er 124 godkjent med ET28 noe som er en forandring på 13mm på hver side i forhold til originalt..... Og det er flere spacere som er TUV godkjent så det er bare å kjøre på.....en skal i teorien inn til tilsynet uansett hvilken forandring en gjør....... Quote
Thomas Madsen Posted October 19, 2010 Author Posted October 19, 2010 Er det TUV godkjent eller Mercedes godkjent kan du ha hvilket som helst innpress eller felg du vil...å henge seg opp i 7,5mm på hver side er bare tull.!! Feks er 124 godkjent med ET28 noe som er en forandring på 13mm på hver side i forhold til originalt..... Og det er flere spacere som er TUV godkjent så det er bare å kjøre på.....en skal i teorien inn til tilsynet uansett hvilken forandring en gjør....... Nei, her tar du feil, ved endring mindre enn 15mm (7,5 hver side) så trenger man ikke godkjenning og annføring i vognkort... Over dette så må du inn og vise bilen og fram med papirer... Hvis denne endringen på 15mm gjøres med spacere så må du ha TUV papirer på spacere, men tror ikke du må inn og vise da heller... Quote
vegardxf Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 men om man kjører på felger og dekk som er innenfor kravene på innpress og rulleomkrets. er det da lovlig og kjøre med felger som er 8,5" og 9,5" brede og 18" på 215 og 245 dekk? man har jo ikke forandret sporvidden noe dramatisk, og speedometeret viser rett Quote
Thomas Madsen Posted October 19, 2010 Author Posted October 19, 2010 men om man kjører på felger og dekk som er innenfor kravene på innpress og rulleomkrets. er det da lovlig og kjøre med felger som er 8,5" og 9,5" brede og 18" på 215 og 245 dekk? man har jo ikke forandret sporvidden noe dramatisk, og speedometeret viser rett Bredden på felg/dekk er noe helt annet og har ingenting med ET og gjøre Dette kommer også ann på hva bilen din er godkjent med... Quote
E_S Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Men man må derimot inn til godkjenning om man skal ha forskjellig dimensjon foran og bak, og da trenger man naturlig nok papirer på at dette er ok, det holder ikke at det er innenfor regelverket ellers om dimensjonen er forskjellig foran og bak og dette ikke står i vognkortet. Quote
Thomas Madsen Posted October 19, 2010 Author Posted October 19, 2010 men om man kjører på felger og dekk som er innenfor kravene på innpress og rulleomkrets. er det da lovlig og kjøre med felger som er 8,5" og 9,5" brede og 18" på 215 og 245 dekk? man har jo ikke forandret sporvidden noe dramatisk, og speedometeret viser rett Bredden på felg/dekk er noe helt annet og har ingenting med ET og gjøre Dette kommer også ann på hva bilen din er godkjent med... Missforstå meg riktig, selvsagt har ET også med bredden på felg å gjøre, men ikke hvorvidt du kan ha 8,5 eller 12,5" på Quote
Recommended Posts