Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har erfaring med hva som er best ang sporing og dekk slitasje når det gjelder hjulvinkler på 210? Vet att når en holder seg innen for fabrikkens spesifikasjoner så skal det bli bra, men tenkte vist noen har over snittet peiling/erfaring. Vil helst ha grader og minutter her. Noe spesifikt. Synsing funker dårlig.....

Posted

Har ingen eksakte grader å komme med, men vet av erfaring med egne biler(201,124,210,211) at hvis man har senket bilen og samtidig kjører med breie dekk, så er ett bra triks å få spissingen bak, så nærme 0(null) som mulig. Dette motvirker slitasje på innsiden av bakdekk. Kjører fint 2-3 sesonger med 275 dekk og 11x19 felg på min 211. Hadde disse hjula på en S210 før, men der måtte jeg montere justerbare foringer fra K-Mac for å få justert camber og spissing nok.

BOS har aldri klart å justere dette bra med sine orginale værdier. Bruker ett lokalt værksted her i bygda, å de leverer hver gang.

Tror resultatet av en slik justering blir avgjort av hvor mye peiling han som gjør jobben har og forståelsen for hvordan dette bør være i forhold til senking og dekkbredde.

Posted

Slik bilen min er nå da, så er den veldig nervøs på rompen. Da ligger verdien bak mot null. 0.06 grader per side, anbefalt er vel 0,15 ca per side. Har 265 dekk på den bak. kjennes ut som den ligger og rir på kvitstripen når eg kjører på den. Orginal  Avantgarde..

Posted

Høres nesten ut som du har noen slitne stag bak, eller dekk med skarpe kanter. Dekk med runde skuldre hjelper mot sporing. Du bør ha minst 40psi med luft i dekkene. Må prøves litt frem, men jeg varierer mellom 40-42 bak og 42-46 foran. Veldig mange faktorer som spiller inn for å få dette best mulig.

Posted

Stagene er ok. ikke nye men heller ikke utslitt. Har ca 40 psi. Hadde samme problemer på 124 eg hadde med 215 dekk på. Den hadde eg mye høyere spissing på 0,23 meiner eg det var. Derfor gjekk eg lavere på denne for å unngå dette problemet..  :?

Posted

Høres ut som det er noen stag eller subframen som ikke holder skikkelig.

Du bør gå opp litt i dekktrykk og få tatt en skikkelig sjekk på staga/subframen bak, den blir nervøs med en gang noe gir etter, husk det er gummi i alle ledd bak og hvis noen av disse staga ikke er 100% så vil du ha så store variasjoner i hjulvinkler at det nærmest er bortkastet å ta hjulvinkel justering.... :?

Er bilen mye senket.?

Har du sjekket subframe opphenget, de 4 store foringene som holder alle stagene bak kan virke som de er ok, helt til du finner frem brekkjernet og røsker skikkelig i dem....hvis de er gånn så vil hele subframen vandre og bilen føles helt uten kontroll bak.... :lol:

Posted

Så fremt understellet er fast kan klatring på vei skylder skyldes dekk (spes lavt trykk som Frode nevner) og ikke minst for mye negativ camber. Breie dekk har enestående ri & klatre egenskaper på vinterslitt veibane (spes når dekka begynner å bli slitt)

Posted

Har skiftet knirkeforinger, spisstag og fremre travers foringer. Resten ser meget bra ut . Har gått løs med spett og ingen ting som antyder til å ha slippet i foringen. km er 168000.

Det eg syns er merkelig att eg har hatt samme problemet på 2 biler. Breie dekk og billige dekk er nok noe av årsaken, men ikkje bare det. Bilen er ikke senket noe utover att det er en orginal avantgarde.

Det virker som når eg kjører foreksempel på gulstripen, så styrer bilen mot venstre med rompa kvar gang dekkene  på venstre side treffer gulstripen virker som dei mister taket.

For mye spissing ?

Posted

Kansje du har litt breiere spor bak enn foran som klusser til ? (8,5" foran og 9,5" bak). Litt avhengig av ET kan ytterkant av bakhjula gå i ett 'breiere' spor enn fremdekka. Slike oppsett kan funke, men kan også være nokså nervøse. Dette er faktisk mulig å merke om man har like felger på alle hjul, men med breiere dekk bak.

Gitt at du har friskemeldt slark i foringer og stag, - og har nesten ingen spissing (og at dekkene dine er av grei standard) tipper jeg du bør ha mindre negativ camber enn 0,5-1,0 grad for å redusere unotene du beskriver. Hva er din camber?

Posted

Godt poeng. Har jo breiere felger bak. ET er ulik for å kompansere , men alika vel ikkje nok for å få lik sporvidde, men innen for 15mm per aksling. Dekkene er også  breier bak.

Camberen ligger på 1.36 meiner eg. Vist eg skal rette opp den kommer eg til å få problem med subbing er eg redd..

Men hadde jo samme problemet på 124 en eg hadde med 215/45-17 på 7,5"felg  rundt hele??