Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har koblet opp automatiske kjørelys på W124, gjærne som park/grøft om det er mulig. Noen tips til hvordan jeg kan koble opp dette?

Finnes det ikke et originalt MB-kit for dette? Jeg kjøpte ihvertfall et slikt og monterte på 123'en min way back, og dette gik da også på nyere biler.

(Kostet 350,- i 1991  :lol:)

Posted

Bare for å få litt balanse her, så er jeg mot automatiske kjørelys. Kravet til kjørelys er kun framme, så sånne kit som skrur på baklys og instrumentlys syns jeg blir litt "over the top". (er drit lei av å skifte pærer i instrumentpaneler)

I dag kan man få fine godkjente kjørelys fra f.eks Hella. De enten 16 watt halogenpære eller dioder. Smyg noen sånne fint inn i fronten og ha de som kjørelys

Bare min mening

Ikke noe slikt fancy jeg tenkte på nei. Tenkte mer slik å koble de slik at de kommer på når jeg starter bilen, og skrur seg av når jeg stopper.

Mer eller mindre for å spare de små grå når jeg starter/stopper. Vil ikke at lysene i instrumentpanelet skal stå på midt på dagen (når jeg bruker park/grøft) men ha de på når jeg kjører om kvelden/natta. (Når jeg selv skrur på lysa)

Guest gjesten
Posted

Jeg bruker Mixon kjørelysautomatikk på de fleste bilmerker,men den enkleste og beste jeg har sett på en 124 var en som hadde koblet plussledning til lysbryteren med rele.

Han hadde alltid bryteren på.

Når han han tok på tenning virket lys,slukket når starteren gikk og virket deretter som om bryteren alltid var på.

Da slapp han å tenke på lys noe mer. Man slipper å røre bryteren i det hele tatt.

Dette er veldig enkelt å billig å koble.

Tror jeg ville gjort det slik hvis jeg hadde en slik bil.

Posted

Originalt kjørelys tenner kun park+nærlys foran samt lys bak - verken interiørlys eller skiltlys tennes før bryteren vris  til en annen posisjon enn 0. Det originale settet bytter i grunnen kun ut ledningsnettet mellom lysbryter og sikringsboks; Mellom disse er det et relé samt en plugg som går inn på fjernlys på blinklyshendelen. Slik ser koblingsskjemaet ut:

kjorelys.jpg

Lysene tennes dessuten først etter at bilen er i gang og dynamoen lader, ergo slipper man tullet med at lyset kommer på når man slår på tenningen.

Finn en bil som ble solgt ny i Norge og plukk ut opplegget fra denne, det er veldig fort gjort.

Posted

Norsk registrete biler har en annen lysbryter enn import biler, -86 mod delebilen har autkjørelys for den er solgt ny i Norge, -89 mod

er import og jeg må selv skru på lysene,( den kan jeg ha nærlys, tåkelys og langlys på samtidig) det går ikke på -86 mod 8)

Posted

Da slapp han å tenke på lys noe mer.

Akkurat. Og derfor står folk i grøftekanten med masse lys på, så møtende trafikk tror de faktisk møter en bil i fart, folk kjører rundt i skumringen uten baklys osv. Enda en ting ved bilkjøringen man distanserer seg fra og glemmer.

Norsk registrete biler har en annen lysbryter enn import biler, -86 mod delebilen har autkjørelys for den er solgt ny i Norge, -89 mod

er import og jeg må selv skru på lysene,( den kan jeg ha nærlys, tåkelys og langlys på samtidig) det går ikke på -86 mod 8)

Både nær, fjern og tåke samtidig?

Posted

Da slapp han å tenke på lys noe mer.

Akkurat. Og derfor står folk i grøftekanten med masse lys på, så møtende trafikk tror de faktisk møter en bil i fart, folk kjører rundt i skumringen uten baklys osv. Enda en ting ved bilkjøringen man distanserer seg fra og glemmer. 

Men nå slukker vell nærlysa på automatikken hvis man setter på park, isåfall er det jo ikke noe vits. Er det noe jeg HATER og er sinnsykt nøye på, så er det lysbruk når man står i grøftekanten...

Posted

Mixon har mye greit, men å koble lysa som du tenker går fint med 2-3 relèer, og man bruker ladelampa som styring, så tenner lyset først når bilen lader/ladelampa slukker.

Skal se om jeg enten finner koblingsskjema, elelr lager en grovskisse for en kobling som funker som du vil, altså tenner tåke og park, men ikke skilt og instrument.

det skal ligge skjema en eller annen plass på freaken eller her.

Posted

-86 norskbil er baklysene med sammen med vanlige nærlys men en får ikke langlys og dashbord, -89 import,, ja jeg kan få alle lysene selvfølgelig veksler den mellom nær å fjærn men tåkelysene er med på begge, men ikke dermed sagt at jeg bruker de sammen, bruker normalt tåkelysene som kjørelys til jeg trenger mere lys

Posted

Mixon har mye greit, men å koble lysa som du tenker går fint med 2-3 relèer, og man bruker ladelampa som styring, så tenner lyset først når bilen lader/ladelampa slukker.

Blir umulig å få på parklys uten at motoren går, da?

Posted

Nei, det er visstnok to forskjellige brytere, tror jeg sjekket det på russersia, så den til "norskbilen" har akkurat de samme funksjonene som den andre, det er bare det at den med automatisk kjørelys står i null posisjon når automatikken slår på lysene, den på min -89 bruktimport må jeg vri på selv, det er akkurat det samme på Volvo S60`n til kona 

Posted

Lysbryterne er identiske, den eneste forskjellen er plasseringen av ledningen til tåkelyset - jeg flyttet denne på min da jeg ettermonterte kjørelys slik at jeg kan bruke tåkelys sammen med nær+fjernlys. Har man en "tysk" og en "norsk" bryter ser man enkelt forskjellen og kan gjøre det samme.

Posted

Har koblet orginalt kjørelysopplegg på 2stk 190 her. Har da nærlys,parklys og baklys etter oppstart. Må vri bryter for å få instrumentlys, skiltlys og for å kunne bruke fjernlys. Er vel akkurat slik som tegningen fra SH viser i tidligere tråd her.

Mitt store spørsmål er som følger: Hvordan kan jeg få det slik at tåkelysene lyser isteden for nærlysene?? Noen som vet hvilke ledninger som må byttes om i lysbryter for å fikse dette??

• 1 year later...
Guest Jostein
Posted

Har koblet orginalt kjørelysopplegg på 2stk 190 her. Har da nærlys,parklys og baklys etter oppstart. Må vri bryter for å få instrumentlys, skiltlys og for å kunne bruke fjernlys. Er vel akkurat slik som tegningen fra SH viser i tidligere tråd her.

Mitt store spørsmål er som følger: Hvordan kan jeg få det slik at tåkelysene lyser isteden for nærlysene?? Noen som vet hvilke ledninger som må byttes om i lysbryter for å fikse dette??

Dette kunne jeg tenkt meg å vite også.

Fikk du noen løsning på denne?