Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hva må kobles for å få ettermontert komfortstyring? Har den boksen under baksetet, og en delebil med alt nødvendig. Så hva er det jeg må flytte over? Noen som har peil på dette?

Posted

Hva må kobles for å få ettermontert komfortstyring? Har den boksen under baksetet, og en delebil med alt nødvendig. Så hva er det jeg må flytte over? Noen som har peil på dette?

Komfortstyringa, ledningsnettet og det lille sølvgrå reléet i sikringsboksen ;)

Holder det ikke med 300'n som referanse da?

Posted

På ledningsnettet, så var det noen små brune kabler som gikk til de bryterne i døra. Er de en del av det jeg trenger til komfortstyringa? Hva er de isåfall til? Er helt blåst når det kommer til ledninger osv ...

Posted

Komfortstyringa, ledningsnettet og det lille sølvgrå reléet i sikringsboksen ;)

Holder det ikke med 300'n som referanse da?

Kan vell si det slik, at jeg har kobla den rclick boksen inn på det ledningsnettet som lå i bilen fra før. Og ledningen som går bak til takluka (og kobles inn på den midterste kontakten i komfort releet) og fram til sikringsboksen og det gråe releet. Er det da noe mer som skal inn

Posted

På ledningsnettet, så var det noen små brune kabler som gikk til de bryterne i døra. Er de en del av det jeg trenger til komfortstyringa? Hva er de isåfall til? Er helt blåst når det kommer til ledninger osv ...

Er ikke det så vinduer og takluke osv fungerer når dørene er åpne selv om ikke tenninga er på da. . ?

Posted

Er ikke det så vinduer og takluke osv fungerer når dørene er åpne selv om ikke tenninga er på da. . ?

Jepp. Om jeg ikke husker helt feil så jordes denne (var det to?!) når førerdøra er åpen.

Posted

Komfortstyring = helt vanlig servostyring?

Automatisk lukking av el-vinduer/takluke.

Aha, da lærte jeg noe nytt. Fikk liksom ikke det til å stemme med den boksen under baksetet heller

Det er ikke så godt å få til å stemme, for navnet brukes om to funksjoner.

1. Funksjon som gjør at vinduer og takluke kan åpnes og lukkes med nøkkelen (ikke fjernstyring).

2. Relé som gir strøm til sikring A og E-H, og derved alle funksjoner som får strøm gjennom disse sikringene, når tenningen er på ELLER en dør er åpen. Kjekk sak, som gjør at du slipper sette inn igjen nøkkelen når du oppdager at du hadde glemt å lukke takluka før du stoppet bilen.

Posted

Det er vel i og for seg noe av samme funksjonen som gjør at du kan lukke vinduer og takluke med nøkkel/fjernkontroll i dørlåsen også.

Da må man vel ha original komforstyring, bytte låsekassen eller gjøre som jeg gjorde:

Posted

Komfortstyring = helt vanlig servostyring?

Automatisk lukking av el-vinduer/takluke.

Aha, da lærte jeg noe nytt. Fikk liksom ikke det til å stemme med den boksen under baksetet heller

Det er ikke så godt å få til å stemme, for navnet brukes om to funksjoner.

1. Funksjon som gjør at vinduer og takluke kan åpnes og lukkes med nøkkelen (ikke fjernstyring).

2. Relé som gir strøm til sikring A og E-H, og derved alle funksjoner som får strøm gjennom disse sikringene, når tenningen er på ELLER en dør er åpen. Kjekk sak, som gjør at du slipper sette inn igjen nøkkelen når du oppdager at du hadde glemt å lukke takluka før du stoppet bilen.

Komfortstyring er helt genialt. Jeg skulle til å legge til ett innlegg på bil-tråden min for å spørre om hva den boksen som sitter under baksete var for noe lurt. Nå slipper jeg å gjøre det, svaret har visst kommet fram :)

Men er det så at orginalt så vil ikke denne funksjonen slå inn ved bruk av fjernstyring? Eller misforstod jeg nå?

Posted

Er vel låssylinderen bryteren til det ligger i mener jeg.

Forøvrig kan jeg gjøre det der med min orginale fjernkontroll også.

Er det forskjell på prefacelift og facelift låssylindre? Det må nesten være en mikrobryter i sylinderen for at det skal fungere.

Kan du gjøre det uten å peke på dørhåndtaket da? :)

Posted

Noen som kan hjelpe meg med litt forklaring av hva som innegår i ledningsnettet til komfortstyringa? Har noen koblingsskjema på PDF, men skjønner meget lite. Er liksom veldig usikker på hva jeg må ta ut av delebilen for å få komfortstyringa oppe å gå. :)

Posted

Ingen bryter i låssylinderen med mindre man har original alarm.

Noen som kan hjelpe meg med litt forklaring av hva som innegår i ledningsnettet til komfortstyringa? Har noen koblingsskjema på PDF, men skjønner meget lite. Er liksom veldig usikker på hva jeg må ta ut av delebilen for å få komfortstyringa oppe å gå. :)

Nøyaktig HVA er det egentlig du ønsker å få opp og gå?

Posted

Komfortstyring er helt genialt. Jeg skulle til å legge til ett innlegg på bil-tråden min for å spørre om hva den boksen som sitter under baksete var for noe lurt. Nå slipper jeg å gjøre det, svaret har visst kommet fram :)

Men er det så at orginalt så vil ikke denne funksjonen slå inn ved bruk av fjernstyring? Eller misforstod jeg nå?

Det skal være mulig å få til med fjernstyring, men det kommer an på typen fjernstyring og hvor mye man kobler om. Jeg har ikke prøvd, men det er sikkert ikke umulig.

Kjenner jeg savnet komfortstyring litt i dag, etter å ha kjørt volvo'n til kona en tur. Etter å ha stoppet bilen, smelt igjen dørene, armene fulle av ræl fra bagasjerommet, prøvde å holde bikkja under kontroll osv, da kona spurte om jeg kunne lukke bakruta som sto på gløtt... Da var det bare å legge fra seg alt, låse opp bilen, på med tenning, lukke ruta... Det er et slit.. :-)

Posted

Ingen bryter i låssylinderen med mindre man har original alarm.

Nøyaktig HVA er det egentlig du ønsker å få opp og gå?

Har nå fått fjærnstyrt sentrallås til å funke, så det trenger jeg ikke hjelp til noe mer. (Vet dette er noe annet enn komfort styring)

Det jeg er usikker på er hva "ledningsnettet" til komfort styringa innebærer.

Har fått Auto ned på fører vinduet til å funke, og at man kan lukke vinduet med tenning av mens døra står oppe. Men finner ikke ut hvordan jeg får vinduet til å lukke seg ved hjelp av nøkkel/fjærnkontrollen til sentrallåsen.

Posted

Men finner ikke ut hvordan jeg får vinduet til å lukke seg ved hjelp av nøkkel/fjærnkontrollen til sentrallåsen.

Det brukte jeg noen dager på å finne ut av. Har du røska fra hverandre det som var lagt opp i 300'n?

Posted

Men finner ikke ut hvordan jeg får vinduet til å lukke seg ved hjelp av nøkkel/fjærnkontrollen til sentrallåsen.

Det brukte jeg noen dager på å finne ut av. Har du røska fra hverandre det som var lagt opp i 300'n?

Det er ett av problemene, er litt usikker på akkurat HVA det er jeg trenger... Har tatt ut det som skal kobles inn på komfort boksen, og koblet opp det lille grå releet, samt ledningen til bryteren i førerdøra.

Posted

Det er ett av problemene, er litt usikker på akkurat HVA det er jeg trenger... Har tatt ut det som skal kobles inn på komfort boksen, og koblet opp det lille grå releet, samt ledningen til bryteren i førerdøra.

Fryktelig vanskelig å si. Ledningsnettet fungerte fint slik det var montert i 300'n, men hvis du plukker det i deler og flytter over noen biter er det bare gjetting...

Posted

Fryktelig vanskelig å si. Ledningsnettet fungerte fint slik det var montert i 300'n, men hvis du plukker det i deler og flytter over noen biter er det bare gjetting...

Var det jeg fryktet. Når jeg satte igang, så trodde jeg det kun var de som man koblet inn til boksen. Men dengang ei :(