Jump to content

Fargekoder radio W124 300E

Recommended Posts

Guest Bilbergern
Posted

Hei godtfolk!

Er det noen som sitter med fargekodene på kablene til radioen/stereoen i en -90 W124 300E? Jeg demonterte en gammel Blaupunkt kassettspiller, og tilkoblingene var som ventet ikke av ISO standard.

Jeg antar at kontaktene som har ett flatstikk og en pinne er høytalerkabler. To av disse var ikke i bruk, og er "pakket" inn i skumgummi (se bilde). Jeg regner med at jeg kan identifisere høyttalerne med å bruke et 1,5 volts batteri og høre hvor det knepper/klikker. 12 Vot tilførsel skal jeg vel også finne, men de resterende kablene kjenner jeg ikke. En går vel bl.a. til motorantennen.

Når det gjelder motorantennen, så funker ikke denne. Er det en enkel forklaring på hvorfor denne ikke går? Kan jeg f.eks. tvangskjøre den fra midtkonsollen?

Takker hjertelig om noen tar seg tid til å svare meg.

Beste hilsen

Paal 

Guest Bilbergern
Posted

Start her:

Den blå er til motorisert antenne, det husker jeg fra når jeg skrudde sist :P

Takker for svar. Det er i alle fall en kabel mindre å forholde seg til. Jeg skulle gjerne hatt et koblingskjema, men det har jeg ikke lykkes med så langt. På Autodata står det ingentingm og BOS skal ha x antall kroner for å svare på slike spørsmål. Man ringer et 820 nummer, og taksameteret går.

Har ikke rukket å kjøpe Haynes boka. Vet noen om koblingskjemaer omhandles i disse bøkene?

På forhånd takk!

Posted

Det er ikke vanskelig å finne ut av dette. Høyttalerkablene har du kontroll på skjønner jeg. Da sitter du igjen med 4-5 ledninger tipper jeg.

Blå er som nevnt til el. antene. Skal gi strøm ut når spilleren er på. Prøv å koble strøm på den og se om antenna går da.

Så har du en jordledning. Sort eller brun.

To med strøm. En konstant og en når tenning er på. Test med prøvelampe og tenning på/av

Muligens har du en til belysning. Tipper den er gul. Test med prøvelampe mens du dimmer instumentbelysningen.

På monteringsinstruksjonen til ny bilstereo står det hva som skal inn på de forskjellige tilkoblingene. Det handler da om å finne de aktuelle ledningene i bilen.

Her er forøvrig skjema over standard ISO

STANDARD%20ISO.bmp

Guest Bilbergern
Posted

Yesss! Der var skjemaet jeg trenger. Tusen takk for innsatsen.

P.S. Dette er som nevnt en 300E, og jeg kan ikke finne bryteren for reostaten til dimming av instrumentene. Mulig bilen ikke er utstyrt med dette, noe jeg finner litt merkelig når alt annet er justerbart.

Det er forøvrig to høyttalerkabler til, som har en sylindrisk skumgummihette trædd over kontaktene. Kontakttypen er identisk med de andre høyttalerkontaktene, men det virker som om disse er avsatt til høyttalere som ikke er levert til denne modellen. Noen forslag? D.S.

Beste hilsen

Paal

Posted

Reostaten sitter på samme "pinnen" som nullstilling av tripteller. Kan hende de to andre høytaller ledningene er til høytalerne bak, selv om de kanskje ikke er installert.

Guest Bilbergern
Posted

Reostaten sitter på samme "pinnen" som nullstilling av tripteller. Kan hende de to andre høytaller ledningene er til høytalerne bak, selv om de kanskje ikke er installert.

Igjen takk for hjelpen. Jeg har savnet reostaten.

Beste hilsen

Paal

• 1 month later...
Posted

Har bilen høytalere bak, og faderkontroll i midtkonsollen?

I orginalstikket til strøm er det tenningspluss, batteripluss, jord og parkeringslys.

Trenger du dimmet lys så finner du det i en kobling bak askebegeret.

Så har du DIN-høytalerkoblingene, som er de du beskriver, koblinger som passer disse har de der de driver med stereo.

Så er det en ledning til elektisk antenne, tror det er ett dobbeltstikk, med pluss, styrestrøm, og jording ligger ved girspaken.