Jump to content

Recommended Posts

Posted

Siden jeg ikke har fått noe brev om dette måle greier så har jeg å gitt faen i det hehe skylder likevel så mye i huset at formue er noe jeg drømmer om engang om 30 år hehe å ikke er rønna så mye vert heller hehe

Posted

Siden jeg ikke har fått noe brev om dette måle greier så har jeg å gitt faen i det hehe skylder likevel så mye i huset at formue er noe jeg drømmer om engang om 30 år hehe å ikke er rønna så mye vert heller hehe

Jeg får doblet likningsverdien. Egentlig et helt latterlig system, som ikke tar hensyn til om huset er splitter nytt, eller ei trekkfull rønne fra 1700-tallet, om det ligger fint til eller kloss oppi en flyplass osv.

Dette med garderobe er jo litt artig, for da vi pusset opp soverommet hev vi ut frittstående skap og bygde inn skap på en vesentlig mer praktisk måte. Resultatet er blitt mer plass, men færre kvm BOA.

Posted

Hvordan forventer de at folk flest skal forstå regelverket og gjøre dette riktig, når ikke engang de som har innført det skjønner noe.

Og hva skjer om du fører opp noen m2 for lite (eller for mye) Skal de reise rundt og kontrollmåle?

Posted

Jeg er just ferdig med å registrere hus arealet og må si at hele registreringsprosessen på nett var rotete og amatørmessig.

he he, legg merke til at de ikke har spesifisert areal enhet (kvadratmeter) i registreringsjemaet på nett

Posted

enig med charlie her,de kommer med en ny regel og sender ut papirer til tusenvis av folk med klar beskjed om hva vi har å gjøre,så kommer det greiene her.

syntes stoltenberg og co har driti seg såpass ut i en del saker nå at de snart får få seg jobb de duger til(kassa på rimi feks)eller heve trygd fra nav,nei forrseten de får jo alt lønn derfra de. :D

Posted

Skjønner ikke hva dere maser om. Om ligningsverdien er 500.000 eller 1.500.000 er vel fan det samme - det er jo bare fantasitall anyhow?

Og de som må betale økt formueskatt betaler fantasiskatt?

Posted

Skjønner ikke hva dere maser om. Om ligningsverdien er 500.000 eller 1.500.000 er vel fan det samme - det er jo bare fantasitall anyhow?

Og de som må betale økt formueskatt betaler fantasiskatt?
Om du må betale formueskatt har du jo formue? Da må dere heller gå på løsningen med formueskatt istedet for endringene på ligningsverdifastsettelsen.

I virkeligheten er da også formuen din flere ganger det ligningsverdien fastsettes til selv etter ny ordning...

-

Selv har jeg ordnet meg med nok gjeld til at formue er et fremmedord de neste 20 år...  :lol:

Posted

Selv har jeg ordnet meg med nok gjeld til at formue er et fremmedord de neste 20 år...  :lol:

Jeg har gjort som deg Arne, og må faktisk innrømme at den dagen jeg betaler formueskatt så skal jeg smile :P....eller ta opp mer lån....

Posted

Jeg har gjort som deg Arne, og må faktisk innrømme at den dagen jeg betaler formueskatt så skal jeg smile :P....eller ta opp mer lån....

Jeg står ikke i noen umiddelbar fare jeg heller, men jeg skjønner jo at folk blir litt småsure når de plutselig "over natta" må betale en masse ekstra formueskatt fordi noen byråkrater kjedet seg.

Fantastisk at man først skal betale skatter og avgifter på alt man tjener, før man betaler halvparten av det man sitter igjen med i renter på lån, og deretter bli beskattet bare for at man har fått nedbetalt noe.

Posted

Om du må betale formueskatt har du jo formue?

er jo ikke bare ren pengeformue du må betale skatt av, er jo kjent at det er flere pensjonister som har måttet betale formueskatt av minstepensjonen fordi de har nedbetalt lånet på hus og annet, og dermed har dette oppført som formue (selv om reglene er blitt gjort om litt så færre pensjonister opplever dette nå)

Posted

Om du må betale formueskatt har du jo formue?

er jo ikke bare ren pengeformue du må betale skatt av, er jo kjent at det er flere pensjonister som har måttet betale formueskatt av minstepensjonen fordi de har nedbetalt lånet på hus og annet, og dermed har dette oppført som formue (selv om reglene er blitt gjort om litt så færre pensjonister opplever dette nå)

JA? Som jeg sa - da HAR du jo en formue. Det er jo fan det samme om du har det i banken eller i et hus til 4 mill. Problemet er jo slikt sett formueskatten som i utgangspunktet er en idiotisk skatt - ikke verdifastsettelsen på huset ditt.

Ellers er min mening at om det først skal skattes av allerede beskattet inntekt som vi snakker om her, ville det være mye mer logisk at de startet med i utgangspunktet "unødvendige" ting som fritidsboliger/båter/campingvogner?

Har du råd til en 2-3 millioners tømmerkoie på Hafjell burde man heller beskatte den enn boligen din...