Guest Jan-E. Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Holder på å bytte registerkjede, ventilløftere og ventiltettinger på min gamle 230 TE og er overrasket over at kamakselen ser ny ut og at motoren er gullende ren på toppen, så jeg lurer på å gå over til syntetisk olje. Hvor lenge bør jeg da kjøre på første syntetiske olje før jeg bytter igjenn? Har hørt så mange skrekkhistorier om folk som bare har fyllt på syntetisk og bare kjørt... Er ikke sikkert min er så skitten innvendig siden oljen har vært svart når jeg har skiftet og at den er så ren oppe i toppen. Det tyder jo på at oljen som jeg bruker fra FK renser godt... Quote
Guest gjesten Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Da kan du jo bare fortsette med den du bruker fra FK Ting som fungerer må man ikke gjøre noe med. Quote
E_S Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Du kan jo fortsette med olje fra FK, men bytte til den helsyntetiske varianten derfra, hva nå den heter igjen.. Har ihvertfall brukt den selv på mange motorer, funker knall og har en helt kurant prislapp. Ikke nødvendig å ha noe spesielt kortere intervaller i starten heller, men bare ha et øye med oljenivå litt oftere i starten. Enkelte motorer bruker litt mer olje en kort periode før det stabiliserer seg når man bytter slik, men det er slett ikke sikkert det kommer til å skje. Quote
Guest Jan-E. Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 Da kan du jo bare fortsette med den du bruker fra FK Ting som fungerer må man ikke gjøre noe med. Joda, oljen virker godt, men det er nå mye snillere for motoren, spessiellt om vinteren, med syntetisk olje!!! Quote
Einar Posted October 14, 2010 Posted October 14, 2010 Skal du gjøre noe spesielt, så kost på en motorrens, så får du vekk en del drit, så fylle syntetisk. M102 er ikke kresen på olje, men de kan begynne å tikke en del tidligere på mineralsk enn på syntetisk olje, rett og slett pga. at oljen ikke tar med seg driten ut av løfterne og oljekanalene likegodt. Men om du vil gjøre noe før ett oljeskift. kjøp noe billig olje, tapp olje, tøm filter, monter gammelt filter igjen, fyll billig olje, kjør bilen en god tur, gjerne ett par dager, kjør den skikkeig god og varm og tapp av olje og vir av filter, monter nytt filter, fortrinnsvis orginalt fra Purflux, skru i bunnplugg, og fyll skikkelig helsyntetisk olje, Mobil1 er bra saker, emn motoren din dør ikke med annen olje. Ser lite galt med FK sin, såsant viskositet og oljekvalitet henger på greip, men som sagt, M102 er ikke kresen, finn noe som har mellom 0 og 5(oppimot 10)W før bindestreken, og 40-50 etter bindestreken så klager den neppe, er det spesielt kaldt der du bor, velg lavere tall før streken. Quote
Recommended Posts