HolgersEN Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Jeg er fullstendig klar over at en skal sko seg etter forholda...!!! Men kan en hive på piggdekka alt nå uten og få klatt i løa? Står ikke noe om at piggdekka ikke kan settes på før 1. November.! Er det bare og flekke de på? http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10033581 Quote
CHARLIE Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Skal en tur til sørlandet til helgen, og er like usikker som deg Terje om hva jeg skal gjøre. Har også piggdekk, men jeg vet ikke om jeg tør hive dem på så tidlig jeg heller. Men er jo forbanna kjedelig med breie 20" hjul hvis det plutselig skulle bli vinter på sørlandet . Quote
HolgersEN Posted October 12, 2010 Author Posted October 12, 2010 Skal en tur til sørlandet til helgen, og er like usikker som deg Terje om hva jeg skal gjøre. Har også piggdekk, men jeg vet ikke om jeg tør hive dem på så tidlig jeg heller. Men er jo forbanna kjedelig med breie 20" hjul hvis det plutselig skulle bli vinter på sørlandet . Skal opp mot Evje i helgen så er utroli usikker på hva jeg skal gjøre 315 sommerdekk, 2.5 tonns bil og snø/is kan neppe være en god kombinasjon Quote
TEH Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Kasta på piggene sist fredag jeg. Går sikkert bra Quote
FrodeS Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Man skal ha dekk etter forholdene. Det betyr ikke at man skal ha vinterhjula baki og skifte i veikanten hvis det blir glatt og tilbake igjen når det ikke lenger er glatt. Det betyr nok heller ikke at man skal kjøre i ukevis med pigger i +10C. Quote
TEH Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Har vært noen morgener her som har vært skummelt glatte av samme årsak som ulykken(e) på rv35 mellom Lunner og nannestad. Pluss at jeg nesten daglig er over lygna som ligger på 6-700m så følte jeg at det var på høy tid med vinterdekk. Quote
Sven Håkon Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Observerte senest i dag en A-klasse med piggdekk her i Oslo, og har selv lagt om til vinterdekk også - hiv dem på Terje. Quote
Fredrik B Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Mens jeg stod ute å skrudde bil idag, kjørte det forbi ikke mindre enn 3 biler med piggdekk på ett par timer her i Tønsberg. Må også skrape is av ruta når man skal på jobb om morgenen, så er vell på tide snart... Quote
LuckyDuck Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Jeg tenker som så(siden det er snakk om Evje og Sørlandet) at om våren kan folk kjøre på "dispensasjon", altså med piggdekk opptil en måned etter fristen for sommerdekk har kommet -Dersom de skal på hyttetur i pinsen oppi fjellheimen hvor det enda er snø. Om dette er etter lov og orden vet jeg ikke, men vet at folk har ment det er gyldig grunn. -Så hvorfor skal det da ikke være lov å legge på piggdekk når man skal ut på langtur og frykter for et snarlig gjensyn med kong ola.... eeehh.. vinter! Jeg legger sannsynligvis om til piggfritt i helgen. Quote
TEH Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Med så mye tåke og nattefrost som det er nå om dagen på østlandet, kan jeg aldri tenke meg at noen blir bøtelagt for piggdekk i dag... Spesielt ikke med ulykken på rv35 i morres. Litt artig at den ene sykebilen fra Hadeland hadde akkurat lagt på piggdekk. Av meg Quote
RuneT Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 ....hvis det plutselig skulle bli vinter på sørlandet . Vinter på sørlandet :lol: Quote
Jøran89 Posted October 12, 2010 Posted October 12, 2010 Les dette: http://www.ranablad.no/motor/article4613087.ece Riktig nok i Nord-Norge og fra i fjor, men regner med "Snute-Purken" har sunn fornuft lengre sør også. Quote
Martin B. Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 Jeg kjørte til Rykkinn i helgen. Kjørte over Hemsedal. Der var det ikke noe hvitt i det hele tatt, men yr sa at det skulle være kaldt. Derfor heiv jeg på broderns piggfrie (jeg brukte ikke mine egne fordi Dekk1 ikke har fått inn dekkene mine enda) og fløy lavt over fjellet. Ingen antydning til glatt føre i helgen i alle fall. En tilleggsopplysning er at Michelin X-Ice2 er veldig gode dekk å kjøre på asfalt med. Har kjørt stort sett mellom 90 og 110 og de oppfører seg svært bra. Quote
Frode Posted October 13, 2010 Posted October 13, 2010 Pleier å hive på vinterdekkene i begynnelsen av desember, her er det som regel +5 til da og den "nattekulden" vi har her på beste vestkant er smeltet lenge før jeg skal på jobb.... Quote
viper Posted October 14, 2010 Posted October 14, 2010 Nå er jo sommerdekk på kald asfalt, en langt sikrerer løsning enn piggdekk på kald asfalt. Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor folk som bor relativt sentralt, faktisk fremdeles kjører med piggdekk. Quote
Frode Posted October 14, 2010 Posted October 14, 2010 Har ikkje hatt piggdekk på bilen, siden jeg hadde VW passat CL5 på midten av nitti tallet..... Quote
Arne Henriksen Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 ..Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor folk som bor relativt sentralt, faktisk fremdeles kjører med piggdekk. Det KAN jo faktisk være fordi at selv om du bor midt i byen kjører du jevnlig på steder der strøbiler er fremmedord og speilholke vanlig vinterføre... På våt is kan du stikke piggfridekka en mørk plass, så da har man valget mellom å være hjemme eller sko seg etter forholdene. Quote
Alexander Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 På Blaker er det ekstremt mye blåholke, så piggdekk fungerer absolutt best. Har pigg på 211en og piggfritt på 210en Quote
viper Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 ..Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor folk som bor relativt sentralt, faktisk fremdeles kjører med piggdekk. Det KAN jo faktisk være fordi at selv om du bor midt i byen kjører du jevnlig på steder der strøbiler er fremmedord og speilholke vanlig vinterføre... På våt is kan du stikke piggfridekka en mørk plass, så da har man valget mellom å være hjemme eller sko seg etter forholdene. Er jo fullstendig klar over dette. Men jeg si jo dette at hvis en bor relativt sentralt, kjører en jo 90% på veier som er saltet/godt brøytet. Da er jo piggfritt mye bedre. Hvorfor vil en da humpe rundt på piggdekk? Quote
repvik Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Men jeg si jo dette at hvis en bor relativt sentralt, kjører en jo 90% på veier som er saltet/godt brøytet. Jøss, hvilket land bor du i? Veivedlikehold her i Trondheim er ihvertfall mangelvare. (Og når de først bestemmer seg for å gjøre noe, så sender de ut saltbiler når det kommer nysnø! :angryfire: ) Quote
LuckyDuck Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Men jeg si jo dette at hvis en bor relativt sentralt, kjører en jo 90% på veier som er saltet/godt brøytet. Jøss, hvilket land bor du i? Veivedlikehold her i Trondheim er ihvertfall mangelvare. (Og når de først bestemmer seg for å gjøre noe, så sender de ut saltbiler når det kommer nysnø! :angryfire: ) Høres nesten ut som å tørke seg i rævva før en driter... ganske poengløst med andre ord. Quote
Fredrik B Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Men jeg si jo dette at hvis en bor relativt sentralt, kjører en jo 90% på veier som er saltet/godt brøytet. Jøss, hvilket land bor du i? Veivedlikehold her i Trondheim er ihvertfall mangelvare. (Og når de først bestemmer seg for å gjøre noe, så sender de ut saltbiler når det kommer nysnø! :angryfire: ) Nesten så man må syns litt synd på brøytebil sjåførene. For det er jo ikke dem som bestemmer, det er de på kontoret til mesta det Quote
Happy Camper Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Har kjørt piggfritt nå siden 1996 og har aldri, og da mener jeg ALDRI, latt bilen stå på grunn av glatta. Har bodd i Nordland, Vestfold og Trøndelag i denne perioden og sikkert kjørt 150.000 km på vinterføre uten uhell. Legger alltid om i månedskiftet september/oktober slik at vinteren ikke skal komme overraskende på (med unntak av i år, da de nye dekkene ikke dukket opp på døra før fredag ettermiddag. Så da ble det Åre tur på sommerdekk forrige helg...) Min erfaring med piggfrie vinterdekk har vært helt upåklagelig og kona kan vel skrive under på det samme; for to år siden la jeg om til sommerdekk før jeg reiste offshore rundt den 20.april, hvorpå kona spurte om jeg ikke kunne gjøre det samme på hennes bil. -Hvorfor det, spurte jeg. -Det er vel ikke lov å kjøre med vinterdekk etter 1.mai, svarte hun spørrende. -Du har jo piggfrie dekk på Zafiraen, svarte jeg. -Er det piggfrie dekk på bilen???? Case closed !!! Quote
Arne Henriksen Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Bare for å pirke enda litt mer her (lenge siden vi hadde en skikkelig olje-diskusjon egentlig, så får ta dekk istedet)... Er det seriøst noen som virkelig MENER at piggfrie dekk er like gode som piggdekk på våt is? Da mener jeg ikke nye piggfrie mot 6 år gamle piggdekk, med hard gummi og ingen pigg, men vanlige OK nye dekk? Alle som mener dette er velkommen hjem til meg for å demonstrere.. Ny mulighet hver eneste vinter når det slår om til mildvær og speilholka ligger glinsende over hele boligfeltet før kommunen får ut strøbilen. Da står piggfrimafian trygt plassert i brøytekantene nedenfor huset vårt om de har kommet seg så langt, eller de snegler seg med et hjul uti snøsørpa i veikanten mens vi andre må ligge bak og tvære i 10-20km/h. At piggfrie dekk er meget bra på 95% av forholdene man opplever i løpet av vinteren er jeg fullstendig enig i, og jeg har tildels klart meg med det også, men for meg veier de resterende 5% nok til at det stort sett ender opp med pigg... Quote
Recommended Posts