Jump to content

For kort registerkjede

Recommended Posts

Posted

Har byttet registerkjede(dobbelt) på min 230E -90. Jeg koblet det nye sammen med det gammle og snurret motoren rundt, men nå er det så vidt jeg kan skru inn strammeren før kjedet blir altfor stramt.  Kan kjedet ha sporet feil på veivakselen? 

Må vel antakelig av med registerdekselet, hadde håpet å slippe det.......

Posted

Har du satt inn strammeren riktig da.?

Ta den ut igjen og prøv igjen, den skal være helt "i sammen" når du skrur den inn...litt vanskelig å forklare...håper noen andre her på forumet kan supplere litt..... :lol:

Posted

Jeg hadde ikke strammeren helt ute da jeg byttet kjede, jeg skrudde den bare så mye ut at jeg fikk koblet kjedet sammen. Det er den innerste delen (den unbrako-tingen) jeg ikke får skrudd inn,,,

Posted

Den har 2-3 "step" som ikke går tilbake uten at du tar den helt ut....prøv om det hjelper før du tar av kjede kassen....

Men uhmbracoen med fjær skal være rimelig stram, du må presse ganske mye for å få den inn.... :lol:

Posted

Vet ikke om vi forstår hverandre helt riktig, jeg er ikke kommet til fjæra ennu, den står inni den delen som man skrur inn med en stor unbrakonøkkel.

Innenfra og ut er delen som presser på kjedestrammer som står i det huset som er gjenget i blokka, så kommer to stempler  etter hverandre så fjæra og så muttera.

Posted

Der forstod jeg det, den delen som presser på strammeren skal dras ut og så settes tilbake fra motsatt side.

Det var vist på høy tid å bytte kjede etter 320000km, for strammeren hadde brukt opp "kneppene". Når jeg i tillegg skal bytte ventilløfterne og bytte tettinger så blir det bra...

Takker for hjelpa!

Posted

Skal ikke strammeren fjernes og demonteres helt før den settes inn igjen? Strammeren vil jo være tilpasset slakken i det gamle kjedet. Viktig å få sluppet den ut igjen med nytt.

Posted

Strammeren må "nullstilles" etter kjedeskift. Det gjøres ved at den tas helt ut

og stempelet i strammeren dyttes helt ut. Så settes huset på motoren og

stempel og fjær settes inn igjen. Dette gjøres gjennom den store mutteren.

Strammeren har en funksjon som gjør at den bare beveger seg en vei, nemlig

for å utover.