Tjærand Matre Posted October 11, 2010 Posted October 11, 2010 Har i det siste blitt litt plaget med at ved kaldstart så går bilen av og til dårlig. Det er litt tilfeldig når det skjer men jeg synes det er oftere nå som det har blitt kaldere. Når bilen er kald kan følgende hende: Starter og går jevnt og fint, alt som normalt når jeg kjører ut fra parkeringsplass og ned til fylkesvei (30 - 40 km/t). Når jeg gir gass og akser opp til 60 - 70 og slipper gassen så synker turtallet mer enn normalt, motoren bremser merkbart. Når jeg gir gass igjen nøler bilen (men går fremdeles jevnt, bare at turtallet henger igjen i bånn et øyeblikk). Jeg hører også at den sliter ved at motorlyden høres litt ut som om den ikke får nok bensin. Samtidig som dette skjer fungerer heller ikke cruisecontrollen. Det er aldri noe hosting eller ujevn gange, kun henging i et par sekunder før ting skjer. Samtidig girer bilen heller ikke ned som forventet men sliter videre i samme gir. Dette kan fortsette i et par kilometer, til jeg blir lei og stopper i en busslomme og starter på nytt. Da er bilen stort sett god og varm og problemet er borte. Nå har jeg ikke fått testet så mye men det virker som om det er relatert til kaldstart. Siden det konsekvent henger sammen med at cruisen ikke virker så tenker jeg at det en sensor ett eller annet sted som henger seg opp. Noen forslag? Luftmassemåleren er helt ny og nettop målt til å gi riktige verdier. Ledningsnett til tenning er også nettopp fikset og målt. Quote
Recommended Posts