Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ungene (3 stk.) begynner å bli store og skal ha med seg kompiser hjem i hytt og pine. I G-vogna er det rett og slett ikke plass til 7 stykker med bagasje så jeg kikker så smått etter noe større. Brukt Viano ser jo bra ut med stort sett mye bra nivåutstyr og mange setekonfigurasjoner. Men jeg har aldri kjørt V/Vito/Viano så jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente. Er det kassebil eller er det Merce? Referansene mine er S og G-klasse så jeg er vant til litt av hvert ...

Jeg er og skeptisk til vinteregenskapene. Etter å ha kjørt G i 10 år så er jeg vant til at snø og is ikke er en problemstilling. Er 5 meter brødboks skummelt på glatta?

Posted

Hva er budsjettet ditt da?

Jeg syns det var brukbar forskjell fra mine 2004 og 2005 til den jeg har nå som er 2008 mtp på støy og ulyder. Virker bedre skrudd nå, og en del detaljer er forbedret.

Har aldri problemer på vinteren selv om vi er en aktiv skifamilie, men du bør da holde deg på veien og ikke i terrenget 8) Der er nok G-bedre.

Den er trygg på glatta sammenlignet med G som ikke er så lett å stagge når den først sklir ut. Viano er veldig forutsigbar, og det virker som stabilitetssystemet korrigerer før du aner at den sklir.

Fremkommelighet er som en typisk bakhjulstrekker, men her har du jo mulighet til å sende alle passasjerer bakover om du aner at kneika blir for drøy.

Viano har luftfjøring hvis du går på Ambiente. Trend har ikke. Jeg har ikke hatt problemer med luftfjærene på noen av mine, så det virker som en klart vedre versjon enn V-klassen. Komfortmessig mener jeg det er den klart beste kassebilen, og her sitter drivverket riktig vei som i en skikkelig MB, ikke som gamle V der alt er på tvers. Jeg aner at dette vedlikeholdsmessig eller letter å skru på og dermed færre verkstedtimer på sikt.

Se opp for rust i bakluke spesielt. 5 års "rustkulanse" på Viano, mens det var 8 på V. Dette kommer som et sjokk på mange, og er en godt bevart BOS-hemmelighet.....

A1 (kort) ville jeg ikke kjøpt. Sats på A2 (lang) eller A3 ekstralang.

Ellers får du jo Viano med trekk på alle fire. Den har jeg ikke prøvd.

Posted

Takk for fin utdyping. Budsjettet er ikke helt spikret ennå, det er uansett banken som blir medeier. Lurer på om 2008 blir litt i overkant uansett.

Hvordan ser jeg enklest om en bil er mellomlang (A2) når jeg kikker på finn.no? Ser at noen har betegnelsen men selvfølgelig ikke de som er mest interessante.

Posted

A1 ser absolutt kort ut og har veldig lite overheng bak bakre hjulbue.

A1 og A2 har samme akselavstand, mens A3 har 23 cm lenger akselavstand og er forlenget bak skyvedøra slik at man kan se at A3 har lenger avstand fra bakkant skyvedør til forkant bakre hjulbue. A3 har også lenger avstand fra bakkant sidevindu til baklykt.

A3:

280606021Small.jpg

A2:

sDTWwB20KGrHqQH-C4EvEkTV8mfBL0Tblg_.jpg

Posted

Hei!

Jeg har kjørt 2008, Viano, 4Matic  150hk  i et år.  Kongebil..!  Veldig komfortabel, og suveren på glatta!

Eneste jeg ikke liker med bilen, er at det mangler et par sylindre 8)  Jeg er ikke så glad i firer-diesel-lyd:-)

Men ellers helt topp. Eneste problemet jeg har hatt med bilen foreløpig, er at cd-veksleren slutta å virke. Den ble bytta hos Nils Watne Auto i Haugesund uten diskusjon eller kostnad :P