Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg hadde bare et lite spørsmål rundt varmeapperatet på E320'en min..

I gårmorges var det bare et par grader ute når vi kjørte av gårde, og bilen begynte å varme i kupeen etter noen få 100m, noe som er imponerende på en bil som ikke har webasto (såvidt jeg vet) så jeg var bare nysgjerrig om det er noen som kjenner til hvordan det er bygget opp. på BMW'en jeg hadde tidligere var det et elektrisk varmelement på vannet som startet når bilen var kald, regner kanskje med at det er likt her, hadde vært greitt å fått det bekreftet.

noen som vet?

Posted

Såvidt jeg har skjønt er det et keramisk element som kobler inn under en

viss temperatur når du har klima`en på "auto". Min blir også varm med

en gang.(S 211, `03)

Posted

Bare vær klar over at all den luksusen trekker ganske mye strøm, så en vedlikeholdslader å plugge i når man står parkert hjemme er en god ting å ha når man har 211-bil, spesielt i vinterhalvåret.. ;)

Posted

jeg pleier å sette på veldikeholdslader når jeg reiser bort på jobb, tør ikke å la bilen stå 2-3 uker uten en eneste start

Bruker den så mye strøm når den står parkert, da?

Hvor stor dynamo har disse bilene for å mate det 1700w varmeelementet? Stakkars vanlige biler får jo trøbbel ved mye småkjøring og litt bruk av kupévifte og setevarme.

Posted

180A i en E320CDI ifølge Norsk Bildelkatalog. Det bør jo holde til en del, men det elementet på 1700 watt vil da trekke drøyt 140A alene, og da skal det ikke mye til før det tar på batteriet. I tillegg er trolig ladespenningen i normal, tysk tradisjon i laveste laget, så vedlikeholdslader er billig forsikring.