MortenE Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Hva er dette for noe? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Operational-original-engine-ext-good-condition_W0QQitemZ4577183355QQcategoryZ6330QQrdZ1QQcmdZViewItem M. Quote
Guest Espen Bryne Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Det er "Alaska Jewel" W189, 1958-62, 300d/ca D eb Quote
Guest GammelGul Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Dette regnes som den første S-klasse. 300 serien ble også kalt Adenauer etter Konrad Adenauer som var rikskansler i tyskland fra 1949 til 1963. Dette er en virkelig staselig bil, og jeg har selv hatt gleden av å ratte en slik en. 300 serien ble forandret noen ganger i perioden den ble produsert. Bokstaven b,c,eller d etter 300 forteller hvilken "generasjon" den er. De ble også produsert som coupe og cabriolet. Våre venner i MBKN (Mercedes Benz Klubben Norge) har mye info om disse bilene. De påfølgende linjene er lånt fra deres nettsider. http://www.mercedesklubben.no/ 300 Som betegnelsen viser handler det her om en 6-sylindret motor på 3 liter. Denne motoren skulle vise seg å være både kraftig og slitesterk. Muligens ble den først utviklet for prototypene av 300 SL (bl.a. vinner av Pan Americana Mexico). Den utviklet fra 115 hk (300) til 215 hk (300 SL). Denne modellen som gikk i produksjon fra 1951 til 1962 er mest kjent som "Adenauer". Grunnen til dette er at den populære tyske Bundeskanzler Konrad Adenauer brukte denne bilen i tjenesten MB 300 limousine ble introdusert på Frankfurt utstillingen i 1951. Den var en meget staselig bil beregnet på statsoverhoder og direktører, og den som virkelig ønskt å kunne sitte staselig i sin vogn og vinke til sine undersåtter bestilte en 4-dørs åpen Cabriolet D. MB 300b avløste MB 300 (ingen 300a) i 1954 med følgende forbedringer: Støtfangerhorn, luftevindu i fordørene, endret luftinntak til varmeapparatet, bremseforsterker og 125 hk. Selvfølgelig kunne man også kjøpe 300b Cabriolet D. Stadige forbedringer gir nye betegnelser. 300c kom allerede i 1955 med enleddet bakaksel, større bakrute, andre støtfangerhorn og automat girkasse om en ønsket det. Og var man Bundeskanzler i Tyskland eller tilsvarende, kunne man også bestille bilen med ekstra lang akselavstand. Tydeligvis var de erfaringene man hadde gjort på Ponton-modellene nå også overført til 300-serien. En versjon som Cabriolet D var en selvfølge. Den neste modellen, 300d som gikk frem til 1962, var en helt annen bil. Karosseriet hadde svært få likhetspunkter med 300/b/c. Det mest fremtredende var linjeføringen og sidevinduene. Når alle vinduene var sveivet ned, og de små vinduene bak var demontert, hadde bilen en utpreget hardtop stil med kun front- og bakvindu samt tak. Cabriolet D ble produsert i 65 eksemplarer. Quote
Guest Johan Stub Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Dæven for en bil! Det hadde vært noe å kjørt til jobben i det... Quote
Guest GammelGul Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Dæven for en bil! Det hadde vært noe å bli kjørt til jobben i det... Jeg rettet opp litt jeg Johan. Dere i Bærum har vel sjåfør som svipper dere til børsen. Quote
Guest Johan Stub Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Jeg rettet opp litt jeg Johan. Dere i Bærum har vel sjåfør som svipper dere til børsen. De er jo nu en gang slik da at det er pengene som arbeider for oss... Quote
Guest Steinar Lindberg Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Johan... er du egentlig fra Bærum....?Eller er du inn/utflytter...? Quote
Guest Johan Stub Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Johan... er du egentlig fra Bærum....?Eller er du inn/utflytter...? Jeg har bodd i Bærum nesten hele mitt liv bortsett fra 6 måneder Min Kvinne og jeg bodde på Oppsal. Det var en interessant opplevelse for en enkel gutt fra Bærum. Quote
Guest Steinar Lindberg Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Jeg har bodd i Bærum nesten hele mitt liv bortsett fra 6 måneder Min Kvinne og jeg bodde på Oppsal. Det var en interessant opplevelse for en enkel gutt fra Bærum. Quote
FrodeS Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 Dæven for en bil! Det hadde vært noe å kjørt til jobben i det... vinterbilen? Quote
Guest Johan Stub Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 Nu når jeg først skal diskuteres foretrekker jeg at det skjer i en tråd som heter Lekkerbisken! Quote
Mr. Nygård Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 MBCCCI (?) altså den internasjonale moderklubben til MBKN har bestemt seg for å lage internettside Språket vil etterhvert komme på engelsk, og alle landavdelinger skal på sikt få lik utforming: http://www.mercedes-benz-clubs.com/ Det er innunder denne paraplyen MBE også skulle ha vært !!!!!!!!! Quote
Recommended Posts