Jump to content

Recommended Posts

Posted

En bekjent har en 7-8 år gammel bil av "annet" merke. kjøpt som nyere brukt hos lokal merkeforhandler og fulgt alle servicer hos denne forhandleren. Bilen ble forleden satt inn til ordinær service med km.stand ca 150.000. Etter noen timer ringer verkstedet og forteller at de har hørt en ulyd som er lokalisert til registerkjedet, og at dette må byttes. Kunden ber om et prisoverslag, og blir lovt det. Litt senere ringer verkstedet igjen, og kan fortelle at mekanikeren som jobbet med bilen hadde startet den for å kjøre den ut, og at registerkjedet da røk. Resultatet ble motorhavari, og reparasjon vil ifølge verkstedet avne på ca 30.000,-.

Kunden er smertelig klar over at dette like gjerne kunne skjedd mens hun kjørte bilen til verkstedet. Samtidig var det vel uklokt av verkstedet å starte og kjøre bilen når det var fare for at kjedet ville ryke.

Moralsk sett burde vel verkstedet kun fakturert ordinær pris for bytting av kjedet, og tatt skaden på sin kappe. Dette er ikke aktuelt ifølge verkstedet.

Har hun en god sak rent juridisk på dette?

Posted

At den er 7-8 år gammel gjør nok at hun ikke har mye å hente her.

Hadde det skjedd når den var under 5 år, så kan man dra inn ansvar fra produsenten under 'forventet levetid' m.m.

Eneste håpet er vel om hun kjenner eieren av verkstedet godt og kan høre om han har ei tabbeforsikring på sine ansatte som kan dekke det.

Posted

For å presisere så dreier det seg ikke om forventet levetid på kjedet. Det springende punktet er om verkstedet handlet uaktsomt når de startet opp og kjørte bilen, til tross for at kjedet var så slitt at det måtte skiftes.

Forbrukerrådet er kontaktet, så vi får høre hva som skjer derfra.

Posted

Jeg hadde ihvertfall aldri akseptert at jeg fikk hele regningen på motorhavari.

Den var ikke slik når jeg leverte den, og jeg vet ikke om han mekanikeren sto å burna på utsiden av bygget slik at registerkjedet til slutt røk....??

Verkstedet var jo klar over at registerkjedet måtte byttes og de er de som skal være ekspertene, allikevel kjørte de bilen(selv om de visste at den kunne ryke når som helst), det skal ikke være nødvendig for kunden å avgjøre om bilen er kjørbar eller ei..... :?

Be de fikse bilen, den skal være i minst like god stand som da den ble levert...... det hadde jeg krevd..... hadde jeg fått regning på bytte av reim hadde jeg vel godtatt det... :lol:

Posted

Nå har jeg aldri opplevd at kjedet har røket, men er det da slik at motoren er ødelagt for 30.000kr på et blunk eller slipper man billigere unna ved f.eks. å slukke motoren øyeblikkelig? Kanskje ikke noe fasitsvar på dette, men jeg syntes det hørtes rart ut at mekanikere skulle klare å ødelegge såpass mye på så kort tid..

Posted
Nå har jeg aldri opplevd at kjedet har røket, men er det da slik at motoren er ødelagt for 30.000kr på et blunk eller slipper man billigere unna ved f.eks. å slukke motoren øyeblikkelig? Kanskje ikke noe fasitsvar på dette, men jeg syntes det hørtes rart ut at mekanikere skulle klare å ødelegge såpass mye på så kort tid..

Du må huske at det er et momoent i motoren her som ikke lar seg stoppe på en enkel omdreining.

Ryker kjedet, eller reima er det som regel flere bøyde ventiler som et minimum av skade, disse flytter også ventilstyringene i toppen som igjen gjør at toppen er ferdig.

Maksimal skade er bøyde råder i tilegg samt store skader i stempel og topp.

Har du gammel 240 Volvo så kan den gå uten reim for der er det så stor klaring mellom  ventil og stempel at det ikke tar borti.... :lol:

Posted

Høres ut som en 3.2 litern til Pajero det her.. hehe.. Men men er det her er en 50/50 sak.. når man ikke har peil på bil og følger servicer javnt hos det aktuelle verkstedet bør man få igjenn for det når slikt som dette oppstår.

Og er dette en svakhet som i likhet med 3.2L til Pajero osv så mener jeg da at verksted skulle bare ha trillet ut bilen. for da vet dem at dette er et svakt punkt på disse bilene..

Får håpe det ordner seg :)

Posted

Skjønner hva dere mener, det hele virker bare så rart. Jeg tviler på at bileier har noe å hente foruten goodwill dog..

Mine foreldre opplevde at Mercedesverkstedet skrudde dysene inn skjevt og følgelig ødela toppen på deres forrige 250D Turbo - dette ble av verksmester sammenlignet med bolter som knekker ved hjulskift, altså ikke noe verkstedet kan klandres for, så det er ikke alltid så mye goodwill å hente..

Posted

Egentlig så har vel et seriøst verksted en tabbeforsikring?

Det å ringe en kunde og si at register bør skiftes, for så å starte og kjøre, må vel kalles en tabbe?

Er det noen som syns det ikke er en tabbe?

Seriøse verksteder har alltid noe som heter Ansvarsforsikring, som i mange tilfeller blir kalt "tabbe forsikring". Dette er en forsikring som dekker, som Olav skriver, hvis verkstedet har handlet uaktsomt.

Hvis dette blir meld inn til forsikringsselskapet så vil dette bli vurdert av jurister i hvert enkelt tilfelle.

Tabbe forsikring er det ingen ting som heter for bedrifter.

Posted
Mine foreldre opplevde at Mercedesverkstedet skrudde dysene inn skjevt og følgelig ødela toppen på deres forrige 250D Turbo - dette ble av verksmester sammenlignet med bolter som knekker ved hjulskift, altså ikke noe verkstedet kan klandres for, så det er ikke alltid så mye goodwill å hente..

Du har ikke tenkt på at foreldrene dine kanskje var en smule naive i dette tilfellet og at verkstedet bare prøvde seg på en spansk en som de vitterlig gikk rett på......??

Uansett når et verksted gjør en feil så er det deres oppgave å rydde opp, når det gjelder dyser er det åpenbart en feil verkstedet har begått, når det gjelder registerreima som røyk kan det nok diskuteres noe, men jeg mener verkstedet er de som skal være profesjonelle og kunden skal ikke belastes for deres udugelighet. :lol:

Posted

Du har ikke tenkt på at foreldrene dine kanskje var en smule naive i dette tilfellet og at verkstedet bare prøvde seg på en spansk en som de vitterlig gikk rett på......??

Hadde mine foreldre vært naive så hadde de kanskje gått rett på - og det er kanskje vanlig blant verkstedets kundekrets. Utgangspunktet for problemet var defekt toppakning, men verkstedet fant ikke ut av det og byttet alle dysene (bilen var da seks år gammel og hadde gått 72.000km) ut fra symptomene som var. Et par måneder senere dukket de samme symptomene opp, og verkstedet ville bytte dysene igjen - dette reagerte min far på, så videre feilsøking ble iverksatt. I denne prosessen endte bilen opp med defekt elektronikk, turbo, den gikk i nødmodus og litt annet småtteri. Etter mye om og men fant NAF ut at toppakningen var blåst, og bilen var også innom et Mercedesverksted i Tyskland som påviste lekkasjen i dysene (uoppfordret). Min far hadde juridisk hjelp i saken, samt flere møter med ledelsen i Mercedesverkstedet som ødela bilen i utgangspunktet, og endte til slutt opp med å betale det et bytte av toppakning kostet - bilen fikk byttet topp og diverse annet på verkstedets regning. I ettertid kom det visstnok frem at tabbeforsikringen som nevnes her ble brukt i denne saken, men at de ikke ville innrømme dette overfor mine foreldre før etter at den ble godkjent. Alt i alt var bilen ubrukelig i rundt et halvt år, og kostet mine foreldre enormt med hodebry og innsats. Det er kanskje unødvendig å si, men de har aldri siden brukt dette verkstedet igjen.

Det er ellers ganske hårreisende at man skal kunne forvente "en spansk en" av et Mercedesverksted - eller noen som helst for den saks skyld!

I veldig mange tilfeller er det for lett å overbevise ukyndige om at noe er galt og må byttes, og dersom de profesjonelle - som Frode kaller dem - setter seg på bakbeina er det ofte lite man som kunde kan gjøre.

Posted

He, he...din første introduskjon i problemet var jo litt lite detaljert i denne sammengheng da..... naiv blir jo da litt feil å bruke når både NAF og juridisk hjelp var innblandet.... :lol:

Grunnen til at jeg nevnte en spansk en er at forskjellig verksteder har prøvd seg på slikt både på meg og flere jeg kjenner, virker som det er helt normalt i visse verksteder å prøve å overføre kostnaden til kunde før en til slutt hvis en blir konfrontert med regelverk etc biter i det sure eple og godtar å dekke kostnadene.... :?

For å si det slikt, det er et par verksteder i byen jeg også holder meg langt vekk fra.... :lol:

Posted

Ser den Frode, poenget var bare å illustrere at enkelte verksteder prøver seg på hva som helst. At en hjulbolt brekker når man skal skru den ut er i beste fall et grensetilfelle, men hvis man selv blir økonomisk ansvarlig for feil verkstedet gjør (f.eks. å skru dysene skjevt inn) så er det jo ingen vits å bruke verkstedene i utgangspunktet.