Jump to content

Fare ved ettermontering av xenon på biler med SBC!!

Recommended Posts

Guest Nordheim
Posted

Som undertegnede er det flere som ettermoterer xenon i fjernlyskastere og grøftelys på Mercedes.

Det er nå konstantert av verksmester hos Star Autoco på Lørenskog at dette kan medføre bremsefeil på biler med SBC bremsesystem.

De hadde nylig en S klasse inne som mistet bremsene, da SBC koblet seg ut og feilmeldingen lyste mot deg på dashbordet med meldingen(NO BRAKES STOP THE CAR)

Årsaken var at eier hadde ettermontert xenonlamper og ballasten lå for nærme bilens SBC unit.

Det ble konstantert at xenonballasten lagde et så kraftig magnetfelt at det påvirket SBC uniten og fikk denne til og koble ut.

Har i ettertid flyttet egne ballaster lenger unna SBC uniten og har ikke så langt opplevd problemet på nytt på min W211.

Posted

Dette er jo greit å vite om  :-)

Kan være litt kjedelig å være ute en mørk høstkveld for så å skru på fjernlysa og oppdage att man må nødbremse pga en Elg som hopper ut i veibanen bare for å oppdage att du ikke har bremser  :-)

Posted

S-klassen er ei skute, så trur den har dregg :D

:lol: :lol:

Forøvrig to måter å se detta på. Er det xenon ballastene som støyer for mye, eller er det SBC enheten som er for dårlig skjerma for støy?

Vanskelig å "støyskjerme" kraftige magnetfelt.

Posted

Vi snakker vel ikke magnetfelt heller? Det er vel rett og slett støy ala thyristorstøy?

Ikke vet jeg. Det sies så, ihvertfall:

Det ble konstantert at xenonballasten lagde et så kraftig magnetfelt at det påvirket SBC uniten og fikk denne til og koble ut.

Jeg vil nå påstå at en såpass viktig ting som SBC enheten bør skjermes for det som kan komme av påvirkning. Nytter lite å skylde på de andre tinga!

Jo, men hvis det er magnetfelt forårsaket av høyspenninga i ballastene, hvordan i all verden har du tenkt å skjerme for dette?

Posted

1. Det er ikke magnetfelt, det er støy. Bare prøv å stikke borti en ballast med en skrutrekker og kjenn hvor mye magnetfelt det er.

Har du forsøkt å måle magnetfeltet i det øyeblikket lyset slås på? Ikke det nei? Det er når lyset tennes at ballasten genererer magnetfeltet. Når lyset har tent, er magnetfeltet borte.

Her fikk en 2003-modell Hyundai problemer med ABS'en når ballasten ble montert for nært:

http://orca.st.usm.edu/~jmneal/tiburon/hids.htm

(Moralen er; Bruk digitale ballaster!)

Posted

når jeg slår på mine fjernlys å pæra er kald så får jeg støj på radioen i et kort øyeblik så de utsender nok en form for støy ja, men hva vet ikke jeg. men har ikke fåt opp noen bremse feil ennå

Posted

Jeg kan bare gjenta meg selv til det kjedsommelige: Det er ikke magnetfelt

Når du starter et xenonlys, trekker det enormt med strøm. Faktisk så får du problem med 40 A reléer hvis du lar de styre to lys. Jeg bruker et relé pr. lampe

Det kreves enorme mengder power å tenne dissa kvikksølvdamppærene.

Dette på tross av at de ikke trekker over 3A pr. lampe i drift.

Derfor drar tenneren spenningen opp mot 25kV i tenningsøyeblikket. Ved vanlig drift ligger de rundt 15 kV

Disse billige setta har en tenner/ballast som er mer dimensjonert for drift enn tenning, så i tenningsøyeblikket vil de være helt i kjelleren så støyen vil også være på maks.

En strøm som flyter i en leder vil sette opp et magnetisk felt rundt lederen. Vil ikke da apparatet som utvikler såpass høy spenning utvikle et lokalt magnetfelt?

Guest Nordheim
Posted

Joda, du vil få et felt rundt en leder det går strøm i. Men du kan jo først prøve på en pinnesveis og se hvor mye magnetisme du får til med den strømmen i kabelen.

Det som er saken er at at på en bil er det 12 Volt likespenning.

For å tenne en kvikksølvdamppære snakker vi 20-25.000 Volt

Likespenning kan man ikke tranformere til annen spenning med en transformator. For det kreves en vekselspenning. For å forandre en likespenning til en spenning med mye høyere potensiale (volt) kreves det at man lager en vekselspenning før man kan transformere den.

En transformator vil ha en virkningsgrad. Denne virkningsgraden vil være veldig variabel med frekvensen. Den fysiske størrelsen av en transformator minker drastisk ved at man øker frekvensen.

Så det som skjer i en tenner/ballast på et slikt lys, er at man elektronisk "hakker" opp likestrømmen for så å transformere den opp til høy spenning.

Uten at jeg vet sikkert vil jeg tro i dette tilfelle at vi kanskje snakker oppi rundt 10.000Hertz for å få så små komponenter som mulig. (Det er bare og høre på en slik boks med strøm på, så skjønner dere det med freksvensen).

Jeg tipper det er denne frekvensen som slår inn på SBC og får denne kontrollen til å konke.

Er det mulig og redusere problemet ved bruk av elektroniske ballaster, eller vil problemet være konstant uansett?

Posted

Har også hørt om biler der man ikke får inn radio klart når xenon er ettermontert(Navara D40), det er vel pga støy i det elektriske anlegget vil jeg tro.

Posted

Elektronisk, ikke elektronisk, jeg trur ikke det er så stor forskjell på dissa boksa. Er nok stort sett mer eller mindre det samma inni. Har en mistanke om at det som kalles digital ballaster er akkurat det samme med unntak av at de kan styres via can-bus.

Feil. Det er forskjell på gammeldagse magnetkjerneballaster og digitale ballaster.

Posted

er jo bare å se på dem det, de simple er jo større og mere klompete også...

Omtrent som elektriske artikler, jo lengre ledning de har jo bedre er kvaliteten.  :lol:

• 1 year later...
Posted

Fått denne feilen på min bil nå, har flyttet balasten.

Må man inn å slette feilkoden for at den skal bli borte?

Lei av alt tullet som er med w/s211.

Posted

Kor i Trondheim da? Ska dit på jobb mandag-onsdag. E d fare for at heile sbc må byttes?

Nardo. Tviler på at SBC må byttes, tror det bare er at elektronikken har blitt forstyrra og en feilkode lagra.

Jeg må få tilbake verktøyet fra han som låner det, håper jeg kan få gjort det i helga.

Posted

Artig feilmelding da. No brakes, stop the car :shock: Åssen klarer man det uten bremser :lol:

SBC har en form for mekanisk backup funksjon som gir nok bremsekraft til å stoppe bilen. Men du må visstnok helt i gulvet med pedalen for at det skal skje noe.

Posted

Som undertegnede er det flere som ettermoterer xenon i fjernlyskastere og grøftelys på Mercedes.

Det er nå konstantert av verksmester hos Star Autoco på Lørenskog at dette kan medføre bremsefeil på biler med SBC bremsesystem.

De hadde nylig en S klasse inne som mistet bremsene, da SBC koblet seg ut og feilmeldingen lyste mot deg på dashbordet med meldingen(NO BRAKES STOP THE CAR)

Årsaken var at eier hadde ettermontert xenonlamper og ballasten lå for nærme bilens SBC unit.

Har i ettertid flyttet egne ballaster lenger unna SBC uniten og har ikke så langt opplevd problemet på nytt på min W211.

Dette hørtes meget spesielt ut.

Kanskje mest på grunn av at S-klasse ikke har SBC.

Dernest fordi jeg ikke finner en eneste TIPS-case på dette.