Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja...hva skal man si?

Har et tilfelle jeg kunne tenke meg å lufte her.

Min Viano er importert av meg selv, og da er det bare 2 års fabrikkgaranti.

Den blir 2 år 10/10, så jeg satte den inn hos BOS Volda for en gjennomgang sist onsdag.

Mine merknader:

1: Klakkelyd i forstillling som er kommet siste 2000km (bil gått 34000)

2: Feilmelding på skiltlys (Nytta ikke å bytte pærer eller stramme pæreklemma)

3: Skyvedører (elektriske) går ikke alltid skikkelig igjen

4: Resonnanslyd/ubalanse i drivverk rundt 100-105kmt

Svar fra Bos etter å hatt bilen 1 dag:

1: Kan ikke høre noe.

2: Feil i ledningsnettet et sted. Må ha mer tid til feilsøking.

3: Disse er nå justert og virker, men justeringer går ikke under garanti. (jeg har aldri tukla med dørene selv fordi den har garanti)

4: Dette kan de ikke si noe om. De kan ikke tvinge sine ansatte til å kjøre over 80.

:shock: :shock: :shock: :?

Ja hva skal man med ny bil med garanti.......

Posted

Dette er en veldig artig problemstilling.

I mitt hue er det slik:¨

1. Stjerna på taket står for at de står ansvarlige som representant for fabrikken og de garantiene som gjelder over hele verden.

2. Som firma har de kunder og derfor behandler sine kunder som nettopp det.

Ser stadig folk som får dårlig service pga bruktimport. Har selv møtt dette argumentet vedr. mine biler. Men som jeg sier over, mener jeg at den lokale pusheren er den stedlige representant for fabrikken. Jeg forventer akkurat det samme der som om jeg dro på fabrikken. Enkelt og greit!

En helt annen ting er at vi stadig får høre at forhandlerne ikke tjener "noe" på nybilsalg, men på service.

Trist at de ikke bryr seg mer om å gjøre ting ordentlig. Så lenge ting er innenfor garantien så skal vel ting uansett dekkes fra tyskland?

Posted

Trist at de ikke bryr seg mer om å gjøre ting ordentlig. Så lenge ting er innenfor garantien så skal vel ting uansett dekkes fra tyskland?

Jeg vet at de får dekket alt , men de får ikke samme satser som på vanlige oppdrag, så inntjeningen er vel litt dårligere.

Men om 3 dager er jo garantien ute, og slik som dette er nå, vil det lokale Peugeotverkstedet (som også kan registrere alt på bilens data siden de har BOS-system) få et godt grep i lommeboka mi. De yter service og er flinke folk og har faktisk MB som sitt største merke på verkstedet etter Peugeot.

Posted

Er selvsagt enig med deg, Tommern. I følge BOS Volda har de spurt  BOS sentralt i mitt tilfelle. Så da gjenstår bare fabrikken ja, men selv om jeg er rimelig stø i tysk, så har jeg dessverre mer nok med mitt liv og å oppdra egne barn. Uskikkelige BOS må andre dessverre ta seg av. Jeg bare lar være å bruke dem på biler uten garanti. Jeg sa ved forrige Viano at BOS ikke får røre mine biler når garanti er utgått, og det løftet blir enda lettere å holde nå.

Jeg måtte gjenta flere ganger at jeg forlanger at de skrev inn i loggen at jeg anmerket siste punktet før garantien gikk ut, og han lovet iallefall å gjøre det.

Så får vi bare håpe at ulyden blir så ille at den også høres ved 80kmt som det finnes noen få veier av på vestlandet man kan prøve det på :P

Og siden dette av enkelte kan tolkes som kritikk av navngitt verksted, så får jeg vel også si at jeg heter Rune Taklo.

Men de skal få litt skryt også: De ringte meg (siden bilen min ikke ble hentet av meg) og fortalte hva de hadde/ikke hadde gjort.

Posted

Kunne ikke tvinge sine ansatte over 80, jo helt rett, de kan jo ikke tvinge noen til å kjøre over fartsgrensen, men det går an å vise litt skjønn, de fleste mekanikere har steder de kjører litt over.

Selv dro jeg strikken ganske langt, bil som hadde fusking i høy hastighet, merka dog ikke noe fusking i mellom 0 og 180 jeg... Er jaggu ikke godt å vite hva som menes med høy fart, men du har da sagt en viss kilometer, som ligger innenfordet de fleste er oppi med jevne mellomrom...

Posted

Jeg skjønner godt de som tar bilen til Sverige og Tyskland for en service når de er så firkanta med alt her på berget. Selv kommer jeg nok til å ta en tur til Østersund når neste service skal utføres.

Posted

Fikk faktura idag:

Kartlegge tilstand, kontroll av bla forstilling. Fant ingen feil kr 594,-

Justert skyvedører bs kr 831,25

Verkstedmatriell kr 71,25

Kildesortering kr 36,-

Totalt 1532,-

Lurer på hva de har kasta i kildesorteringa....mangler vel noen deler på bilen nå :? :P

Bare småpenger, men tror jeg sender en epost til Ålesund. Vil iallefall ha tilbake penger på dørjusteringa. Hvis de er enige med Volda, blir det slutt på BOS med denne bilen også.

Posted

Jeg skjønner godt de som tar bilen til Sverige og Tyskland for en service når de er så firkanta med alt her på berget. Selv kommer jeg nok til å ta en tur til Østersund når neste service skal utføres.

Få ivertfall en pris før du slipper de løs.  Gøsta i skranken der, får meget fort ført på timer på fakturaen.

Posted

Har du erfaringer med service fra Østersundsområdet Robert. Noen verksteder å anbefale?

Jemtbil

Har vært der to ganger med min bil, og har ikke noe å utsette på dem. Få pris på forhånd, så er du trygg.

Snakk med Lars Vestlund...kjempehyggelig fyr  :D.

Jepp. Viktig med pris på forhånd. Ellers kan det fort komme 575kr i tillegg for og sette i ny plugg, på girboks etter bytte av olje. :scratch:

• 9 months later...
Posted

Har omsider kommet i mål med vibrasjoner på tralla mi.

Var på service hos BOS i slutten av juni nå siden de skulle se på vibreringa en gang til, men det eneste som kom ut av det var at en mekaniker risikerte liv og helse og blei med meg på prøvetur der jeg selvsagt måtte opp i rundt 100kmt for å avdekke ulydene.

Det må bemerkes at jeg brøt loven siden fartsgrensen er 80 i området der. Jeg ber om unnskyldning for det.

Men karen var grei han, og måtte innrømme at slik skulle det ikke være.

Lenger enn det kom jeg ikke, annet enn at jeg fikk et navn på et verksted som er god på akslinger.

BOS har gjentatte ganger sagt at det ikke er et vanlig problem med ubalanse i aksling på Vito/Viano.

Vel..jeg kan iallfall fortelle BOS at dette spesialverkstedet har og har hatt maaaange Vito/vianoakslinger inne til balansering, og største leverandør av slike balanseringsoppdrag er BOS. Men altså ukjent for BOS.

Så da gjorde jeg slik:http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=49530.msg288022

Rett skal være rett: BOS sier at de kanskje kan kompensere noe hvis det viser seg at jeg har hatt rett mht til ubalanse i mellomaksel.

Jeg håper de bidrar med hele beløpet jeg har lagt ut, for jeg kan ikke se annet enn at BOS ikke har gjort sin plikt i denne saken.

• 2 months later...
Posted

Det er merkelig så imøtekommende lederne er når først pressen er der og utfordrer dem , :? :? men da kunden som hadde et uhell med bilen da ville lederen ikke ha noe med kunden å gjøre  :shock: :shock: :( :(.

Posted

Er jo bare å se kem som ligger øverst på lista. Både toyota å BMW har fornøyde kun i følge diverse tester/undersøkelser som jævnligt blir offentlig gjort, Skal sjøl ha ny bil innen for et par måneder å sjangsen for at dette blir noe som er importert av BOS er veldig lite. spesielt etter å ha set denne undersøkelse. Var jo et premium merke på topp som i tilleg byr på topp kjøre glede.

Posted

...Jeg tror at Mercedessystemet lærte leksa si, og så hvor mye penger det var å spare i å gi kundene litt motstand i 210-epoken, og den lærdommen sitter tydligvis i.

Det er bare dypt tragisk - og nesten utrolig at det skal være slik her i landet, er det bare BOS-systemet som gjør dette, og skjønner de virkelig ikke sitt eget beste?

- har liksom et helt annet inntrykk fra de som har fått utført service og annet i Tyskland?

Posted

Andre land med bedre klima, er vel ikke disse modellene oppfattet som spesielt problematisk?

Jeg har sett en del skremmende eksempler på ebay.co.uk, men de har også ganske heftig salting.

• 2 weeks later...
Posted

Er jo bare å se kem som ligger øverst på lista. Både toyota å BMW har fornøyde kun i følge diverse tester/undersøkelser som jævnligt blir offentlig gjort, Skal sjøl ha ny bil innen for et par måneder å sjangsen for at dette blir noe som er importert av BOS er veldig lite. spesielt etter å ha set denne undersøkelse. Var jo et premium merke på topp som i tilleg byr på topp kjøre glede.

Nå ja... det er noe å utsette på de fleste (også BMW) så jeg tror ikke noen bør tro at det er så fantastisk hos andre selv om BOS driter seg ut..

Leste denne artikkelen i uka på Stvgr. Aftenblad http://bil.aftenbladet.no/bil/Disse-bilmerkene-gir-ulovlige-garantier-11278.html og i debattinnlegg under artikkelen er det hvertfall en misfornøyd BMW-eier.

Ser at Toyota og BMW får toppscore. Merkelig at BMW kommer opp i nærheten av Toyota. Det er nemlig en betydelig forskjell på de 2 merkene når det gjelder garanti og vilje til å utføre fabrikkfeil. Toyota reparerer kjente feil på service uten at kundene merker det eller vet om det, selv etter garantitidens utløp, mens BMW venter og håper at kjente feil ikke skjer før garantitiden er utløpt. Jeg har vært bort i en slik sak nå der BMW ikke tar på seg noe ansvar for en feil som de har visst om siden bilen var ny. Etter min mening er BMW useriøse når de ikke vedkjenner seg feil som går igjen på mange biler. Sender du en forespørsel til dem er du heldig viss du får svar.

Posted

Jeg ser flere reagerer på at Toyota reparerer bilene gratis mens de er inne på service. Det spiller da vel liten rolle om det er "hemmelige" reparasjoner så lenge bilen funker bra.

Jeg hadde vært mer enn happy hvis BOS hadde gjort det samme. :)

Alle vil vel ha et problemfritt bilhold med færrest mulig uforutsette utgifter eller...?

Posted

Etter mine erfaringer og opplevelser er det ingen/svært få som matcher Toyota når det kommer til kundeservice.

At de reparerer og utbedrer mangler på service er topp! Du får også vite alt du ønsker om man leser dokumentasjonen fra mekaniker etter service, og du slipper å komme tilbake til ny time senere. Det står alt som er gjort med bilen, også hvilken mekaniker som har jobbet på den.

Man kan ikke få dette til å fremstå negativt - de gjør som alle skulle ha gjort.

Jeg har ingen lidenskap for Toyota - for meg/oss er den en ren bruksgjenstand, men derfor har jeg også fått enormt med respekt for merket. Lite vedlikehold og mye hard bruk. De lager "billige" biler, som holder utrolig bra (!) og de gir sine "lavbudsjett"-kunder absolutt topp service. Det står det respekt av, samme hva.

Så ja, det er rart at BMW kommer i nærheten. Men slike målinger kan vel være litt så som så når det kommer til utslag og evt. formuleringer på spm. Noe sier meg at BMW kundene er mer lidenskaplig og følelsesmessig opptatt av sitt merke og gjerne vil at det skal fremstå best mulig, selv om de kanskje ikke er helt der innerst inne.