Guest Andreas H Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Var på EU-kontroll med bilen idag, fikk 0,81% og 0,84% ved tomgang/forhøyet tomgang. Er det mulig å justere dette uten å ha avgassmåler? Har forstått at hjullagerbytte bak er omtrent håpløst uten spesialverktøy, så spørsmål da blir om noen i Østfold og omegn har kompetanse og lyst til å ta på seg en (sort)liten jobb med hjullagerbytte og co-justering? blinklyspærer med feil farge, knekt fjær foran høyre og venstre bak skal jeg nok få byttet selv;-) Quote
E_S Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Hvilken motor er det i bilen da? Justeringen blir ikke feil av seg selv, så mest sannsynlig er det f.eks. defekt lambdasonde som er årsaken. Quote
Guest Andreas H Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 230 m102. er ikke noe voldsomt avvik i forhold til krav, dog mye kontra en "frisk motor" Quote
E_S Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Vil tro det er lambdasonden når det er snakk om så lite avvik. Det kan også være temperatursensoren til motorstyringen, men det virker lite sannsynlig når det er såpass lite over. Ikke skru på noen justering, som sagt "avjusterer" den seg ikke av seg selv og man gjør bare vondt mye, mye, MYE verre om man tukler med det der.. Quote
Guest Andreas H Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Verd å sjekke, hvilke verdier skal jeg få på lambda med voltmeter, og hva skal jeg måle over? Quote
E_S Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Det er vanskelig å måle noe særlig, lambdasonde er mer å regne som en slitedel som egentlig blir gradvis dårligere og dårligere etterhvert, akkurat som f.eks. en støtdemper. Jeg hadde bare skiftet den først som sist, så vet man det er i orden. Trolig tjent inn igjen på lavere forbruk ganske raskt også.. Quote
Guest Andreas H Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Får banne høyt i kirka og ta en tur til biltema da;-) Tenkte å ha bilen i 2 år til, så begrenset hva jeg gidder å koste på den. fjærer rund baut og bakhjulslager holder i massevis for min lommebok ihvertfall... Quote
Guest Andreas H Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 plugger og kabler er nye ifjor. Luftfilter har jeg dog ikke sett på, uansett bør ikke dette gi et så voldsomt utslag (etter min mening). Mener gamle 940 turboen min hadde ca 0,2% uten kat. før manifoilen sprakk. En frisk motor bør vel i utgangspunktet ligge godt under 0,1% eller er jeg helt på jordet? Quote
Guest Andreas H Posted October 8, 2010 Posted October 8, 2010 Sant nok, absolutt. Skal titte litt etter sprukne vakumslanger og skittent/tett luftfilter, hadde vært fint å hatt en avgassmåler når man drev med slikt;-) På 940en var det ihvertfall greit utslag fra helt til sprukken manifoil 0,2% til 5,8% så tilsynelatende små ting kan ha mye å si. Quote
Alexander Posted October 9, 2010 Posted October 9, 2010 Hvordan du måler motoren og lambdaen er beskrevet mange ganger tidligere. Prøv et søk Quote
TEH Posted October 9, 2010 Posted October 9, 2010 Litt spraying med startgass rundtomkring på morkne vakumslanger med motoren i gang avslører kjapt og enkelt lekasjer Quote
Recommended Posts