Martin B. Posted October 6, 2010 Posted October 6, 2010 Først vil jeg presisere at jeg ikke kategorisk er i mot gamlinger i trafikken, bare enkelte. I formiddag på vei hjem fra barnehagen ble jeg liggende bak en bil som kjørte ca 10 km/t under fartsgrensa, "OK" tenkte jeg "det regner ganske mye". Kjørte bak denne bilen lenge og vel og kom etterhvert inn i en tunell som buer svakt mot høyre (i alle fall i den retningen vi kjørte i), bilen foran meg kjører stadig for sakte og nå enda litt saktere. Så kommer det en mobilkran i motsatt kjørefelt som virvler opp mye vann. PLUTSELIG står bilen STILLE!!! Shit, her var det bare å kline inn bremsen og fløyte og håpe at ikke søppelbilen bak knuser bilen! Når bilen igjen får opp farten holder jeg først god, bedre, best avstand. Men så tenker jeg at denne bilisten må jeg si noen sannhetens ord til og legger meg på hjul. Og da, da får vedkommende opp farten. Jeg følger etter og stopper på parkeringsplassen hvor bilen stoppa og går ut og spør hva hun holder på med. Hun forklarer at hun ble helt blendet. Men når man ligger i 40 km/t i en 70-sone i en tunell som såvidt buer mot høyre, hvor vanskelig er det å holde samme sporet videre og sette på vindusviskeren? Bilisten som viste seg å være en gammel dame som skulle på bedehuset hadde ikke gehør for at jeg nesten fikk en søppelbil i baken og kunne kvestet både min og hennes bil. Derimot mente kjærringa at dette kunne hun ikke gjort noe annerledes. Hadde LITT høy puls en stund der... Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 6, 2010 Posted October 6, 2010 Det skulle ha vært kortere inntervaler for når de eldre får ha lappen! Det er helt ubegriplig at noen får kjøre bil i det hele tatt. Jeg satt å venta på fruen ved plantasjen for en tid tilbake, å der stabbet det seg ut en dame som hadde fått slag. Hun var lam på hele venstre side. Hun tok mange pustepauser før hun nådde bilen. Ut bak henne kom hennes bedre halvdel. Han gikk ikke stort bedre han. Da han tok igjen kona og gikk til førerdøra for å låse opp, lurte jeg litt på hvor dårlig gentlemann han var. Ikke gidde å lukke opp døra for sin kone en gang. Åjoda, det var ikke han som skulle sette seg der, det var kona :shock: . Etter vel å lenge med belter å styr, så kjørte dem av gårde, mens mannen satt å styrte på rattet Dem forsvant så fort så jeg rakk ikke å registrere nr eller noe. Det er jo helt utrolig at det går bra egentlig. Forstår jo det at dem vil klare seg selv, men når andre mennesker kan bli utsatt for fare, så går det en grense, da bør dem ikke få lov til å ha kjøretilatelse på bil. Quote
Thomas Madsen Posted October 6, 2010 Posted October 6, 2010 Men når man ligger i 40 km/t i en 70-sone i en tunell som såvidt buer mot høyre, hvor vanskelig er det å holde samme sporet videre og sette på vindusviskeren? Ehhmm... ække mye mer enn hakket bedre u da eller Slikt planlegger man og setter på vinduspusser i det du møter bilen... Quote
Martin B. Posted October 6, 2010 Author Posted October 6, 2010 Men når man ligger i 40 km/t i en 70-sone i en tunell som såvidt buer mot høyre, hvor vanskelig er det å holde samme sporet videre og sette på vindusviskeren? Ehhmm... ække mye mer enn hakket bedre u da eller Slikt planlegger man og setter på vinduspusser i det du møter bilen... Den tok jeg ikke helt Thomas... Jeg hadde vindusviskerne på siden bilen foran meg som plutselig stoppa lagde dis bak seg... Quote
Thomas Madsen Posted October 6, 2010 Posted October 6, 2010 Men når man ligger i 40 km/t i en 70-sone i en tunell som såvidt buer mot høyre, hvor vanskelig er det å holde samme sporet videre og sette på vindusviskeren? Ehhmm... ække mye mer enn hakket bedre u da eller Slikt planlegger man og setter på vinduspusser i det du møter bilen... Den tok jeg ikke helt Thomas... Jeg hadde vindusviskerne på siden bilen foran meg som plutselig stoppa lagde dis bak seg... Var denne jeg tenkte på Men når man ligger i 40 km/t i en 70-sone i en tunell som såvidt buer mot høyre, hvor vanskelig er det å holde samme sporet videre og sette på vindusviskeren? Selv ville jeg vært klar med pusseren før jeg møtte vannspruten fra møtende bil, og ikke satt den på etterpå Quote
Kim Ingebretsen Posted October 6, 2010 Posted October 6, 2010 Er mange som ikke burde få være i trafikken, ikke bare eldre ! Jeg var utplassert på Bertel O Steen for en stund tilbake, og da var jeg med å skrudde Vito. Da kom det inn en handikap bil, hvor man måtte styre med HAKA! Det var bare ei lita skål der som fører la haka nedi og styrte bilen med ! Også gasset han med no spaker.. Det er det værste jeg har sett Og jeg holdt meg langt unna den hake skåla Quote
Martin B. Posted October 6, 2010 Author Posted October 6, 2010 Men når man ligger i 40 km/t i en 70-sone i en tunell som såvidt buer mot høyre, hvor vanskelig er det å holde samme sporet videre og sette på vindusviskeren? Ehhmm... ække mye mer enn hakket bedre u da eller Slikt planlegger man og setter på vinduspusser i det du møter bilen... Den tok jeg ikke helt Thomas... Jeg hadde vindusviskerne på siden bilen foran meg som plutselig stoppa lagde dis bak seg... Var denne jeg tenkte på Men når man ligger i 40 km/t i en 70-sone i en tunell som såvidt buer mot høyre, hvor vanskelig er det å holde samme sporet videre og sette på vindusviskeren? Selv ville jeg vært klar med pusseren før jeg møtte vannspruten fra møtende bil, og ikke satt den på etterpå Nettopp. Det var nok det gamla burde gjort. Men for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde hjulpet... Quote
Arild K. Posted October 6, 2010 Posted October 6, 2010 Hvordan tror dere at det blir når dere selv blir eldre. Vil dere gi fra dere lappen eller blåholde på den uansett kjøreferdigheter. Selv tror jeg at jeg er i siste katogori men vi får se om 20-30 år hvordan helsen er.. Quote
Gujoni Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Jeg har forstått det slik at i Norge må bilen bygges om, kanskje for mange hundre tusen kroner, før en handicappet kan begynne å øvelseskjøre. Dette vil si at hvis eleven ikke klarer førerprøven så er bilen kanskje ubrukelig for andre. Det er ikke tvil om at myndighetene burde ha bedre kontroll av eldre bilførere. Quote
gunsen Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Min far er nå 87 år,og har kjørt bil frem til i vår. Det å kunne kjøre bil var en selvfølge og for han å ta noen små korte kjøreturer var en stor lykke for han. Vi merka at han ble en dårligere og dårligere sjåfør, og vi anbefalte han sterkt å slutte kjøre bil, prøv den som vil å få sin egen far til å slutte med bilkjøring når det har vært en del av livet hans i 60 år, det er ikke lett det kan jeg love dere. Hørsel ble dårlig, synet ble dårlig og ikke minst reaksjonen ble svært dårlig, så en dag han skulle på sine korte kjøreturer, så skulle han flytte foten fra gassen til bremsen, og da låste beinet seg og han klarte ikke bremse for en avkjøring han skulle svinge inn på og dermed måtte han kjøre forbi . DA innsåg han at han var en fare for andre trafikanter,og siden den gang har bilen stått i ro, men det å ikke kunne kjøre bil tror jeg vil bli et stort tap/savn for alle som liker å kjøre bil Quote
HolgersEN Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Når jeg kjører til Sørlandet ol så får jeg angst når jeg ser en liten småbil forand meg. Da kan en banne på at "Tante Turid" er på tur med krøller, permanent og hatt med fjær i. Disse har jo hele dagen på seg for og nå dstinasjonen sin.! Slik du sier Martin så sakker de av i svinger og tuneller. Kommer det et rettstrekk så ligger de som regel 10 kmt under fartsgrensa Noe som fører til ufattlig mange dristigge forbikjøringer av folk som færdes langs veien Så lenge jeg ser ei fjær i en hatt forand meg så må V6`en vise hva den er god for slik jeg kommer meg fobi ved første annledning slik jeg ikke drar på meg et hjerteinnfarkt Quote
CHARLIE Posted October 7, 2010 Posted October 7, 2010 Så lenge jeg ser ei fjær i en hatt forand meg så må V6`en vise hva den er god for slik jeg kommer meg fobi ved første annledning slik jeg ikke drar på meg et hjerteinnfarkt :lol: Quote
Arne Henriksen Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 ...Da hun skulle fornye førerkortet i fjor, dro hun til fastlegen for å få skrevet ut ny legeattest. DENNE LEGEN PRESTERTE Å SKRIVE UT ATTEST FOR TRE ÅR! Samme skjedde med min mor for noen år siden, vi var også i tvil om hun burde fortsette å kjøre men regnet egentlig med at legen ville stoppe dette når hun nå skulle inn. Istedet endte det med at han ga henne attest på 2 nye år...! Quote
RuneT Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Skru opp årsavgiften for bil til 20000,- eller enda høyere, så forsvinner alle de som ikke trenger bil Trolig flere enn de gamle, heh.... Snakka med ei sprek gammal dame som kjørte Golf fra 1974. Hadde hatt den siden ny. Hun brukte mindre i bensin pr år enn hun betalte i årsavgift. Dette var vel 5 år siden. Hun sa hun kjørte bare en bestemt strekning hele tiden fordi hun ikke kunne skiltene lenger og rundkjøringer var iallefall bare tull... Men legene burde absolutt skjerpe seg. Øyeleger virker bedre. De tar sertifikatet tvert om det er noe med synet som briller ikke kan hjelpe på. Feks tunnelsyneller manglende sidesyn eller nedsatt syn. Quote
Olav Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Jeg skjønner ikke opplegget med at du får førerkortet til du blir 100 år, og kun må ha legeattest etter fylte 70. Førerkortet skulle gått ut ved fylte 70 år, og at man da både måtte ha legeattest og gå opp til en ny prøve for å få fornyet det. Ikke nødvendigvis en full førerprøve, men en enkel test på at man skjønner de mest elementære trafikkreglene. (Ikke minst alt nytt som har kommet til etterhvert) Og en praktisk prøve for å vise at man kjører slik man skal. En lege kan kun bedømme om en person er medisinsk i stand til å kjøre bil. Hvordan han i praksis oppfører seg i trafikken er det kun en praktisk prøve som avgjør. På den andre siden skjønner jeg godt hvor frustrerende det er å ikke lengre få lov å kjøre bil. Alle som har mistet førerkortet for kortere eller lengre tid kan vel skrive under på det. Skru opp årsavgiften for bil til 20000,- eller enda høyere, så forsvinner alle de som ikke trenger bil Trolig flere enn de gamle, heh.... Når min gamle far parkerte sin blå Opel var det nettopp kostnadene som ble brukt som argument. Han hadde absolutt råd til å betale både forsikring og årsavgift, men det var lettere å skylde på det enn å innrømme at syn og førlighet ikke lengre var som på en ungsau. Quote
FrodeS Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Jeg skjønner ikke opplegget med at du får førerkortet til du blir 100 år, og kun må ha legeattest etter fylte 70. Førerkortet skulle gått ut ved fylte 70 år, og at man da både måtte ha legeattest og gå opp til en ny prøve for å få fornyet det. Ikke nødvendigvis en full førerprøve, men en enkel test på at man skjønner de mest elementære trafikkreglene. (Ikke minst alt nytt som har kommet til etterhvert) Og en praktisk prøve for å vise at man kjører slik man skal. En lege kan kun bedømme om en person er medisinsk i stand til å kjøre bil. Hvordan han i praksis oppfører seg i trafikken er det kun en praktisk prøve som avgjør. Helt enig, men skjønner ikke egentlig hvorfor man skal vente til folk fyller 70. Med så mye rart man ser ute i trafikken, hadde det ikke gjort meg noe om man måtte gjennom en slags oppkjøring eller annen test f.eks. hvert 10. år. Quote
E_S Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 En annen gruppe som heller ikke akkurat utgjør "elitebilistene" er de som tok lappen i 18-19-årsalderen, har NULL interesse for bil/bilkjøring, flyttet etter VGS til et større sted for å studere, gjorde det, begynte å jobbe og kjørte aldri bil, så plutselig får de unger og har ikke noe valg, da er det å skaffe seg en eller annen japansk mellomklassestasjonsvogn, stappe den full av barneseter og Ole Brumm-gardiner og småbulke alt på sin vei fordi de "har jo førerkort", men har knapt sittet i en bil de siste 10-15 år.. Quote
ØHN Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 En annen gruppe som heller ikke akkurat utgjør "elitebilistene" er de som tok lappen i 18-19-årsalderen, har NULL interesse for bil/bilkjøring, flyttet etter VGS til et større sted for å studere, gjorde det, begynte å jobbe og kjørte aldri bil, så plutselig får de unger og har ikke noe valg, da er det å skaffe seg en eller annen japansk mellomklassestasjonsvogn, stappe den full av barneseter og Ole Brumm-gardiner og småbulke alt på sin vei fordi de "har jo førerkort", men har knapt sittet i en bil de siste 10-15 år.. WORD! Quote
Roger H. Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Hvor er myndighetene oppi dette? Mye nytt er kommet de siste 10-20 åra i trafikken, har myndighetene fulgt opp med informasjon? Jeg har IKKE fått noe i postkassen min om nyheter i trafikken..... Jeg har lenge etterlyst en 'åpendag' hos SVV, hvor man kan prate om nye regler, kanskje diskutere fordeler med å ha bil med automatgear, ta en tur i minibuss og med hjelp av 'øvrigheta' få opplæring i rundkjøringer, m.m.(Ja, jeg så i VG at SVV hadde noeslikt for ei stund sia) Men det er jo 20 år forseint. Hvorfor ikke ha mer slikt? Avmystifisere SVV fra å være en instans som kun er farlig til å la dem bli noe positivt og informativt som alle kan dra nytte av. Mange eldre hadde nok satt pris på dette, kanskje flere enn bare de eldre også.. Jeg synes de SVV har fulgt opp ihvertfall... :P Quote
Einar Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Havna bak en fyr i mondeo her, kjørte litt rart, veldig treg respons, kjørte vel i 30-40 på det meste i 50-sona, så fort det kom en bil i møte så var det maksimalt 10 km/t, vingla, gjerne ut på vegskuldra så det støva helt villt. Når jeg tuta med lastebilen, kom han seg oppi 40, men ned i 10 igjen så fort han møtte bil. Jeg rringte Politiet, og traff utrolig nok på en hyggelig kar,(ikke vanlig erfaring fra min side dessverre), joda, han var travelt opptatt med ei bilulykke, men skulle sjekke opp i fyren etterpå, jeg ga han bilnummer, biltype, samt vegen han kjørte inn, og sa at det enten måtte være fyllekjøring, elelr en som var for gammel til å kjøre, da fikk jeg til svar at det nok var det siste helst, han sjekket opp bilnummeret, og mannen bodde naturlig nok i gata jeg sa, og han sa at dette måtte de nok sjekke opp i, mannen var født i 1921, og da var det nok ikke helt sikkert at han burde kjøre bil lenger. Quote
Aleks Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 De som er gamlinger i trafikken i dag , sa helt sikkert det samme om de forrige gamle bilistene som var på veiene den gang . Vi kommer dit alle sammen en vakker dag , lurer på hva vi sier da den dagen kommer ? Vi tror kanskje at vi er fortsatt er like årvåkne og oppmerksom i trafikken som vi var da vi var den gangen vi tok lappen . Vi er alle her glad i å kjøre bil og da er det kanskje helt sikkert vanskelig for noen å innse at nå er det på tide å gi seg med bil kjøring :( Quote
SigurdB Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 Legger litt ved på bålet jeg: http://www.gd.no/nyheter/article5362169.ece Hva blir neste, glemt hvilke kjøre rettning vi har i norge?...grøss. Quote
Recommended Posts