Einar Posted October 4, 2010 Posted October 4, 2010 Har sett at vi har flere yrkessjåfører her, kanskje noen kan svare meg på følgende spørsmål? En semitrailer med utskytbare aksler på hengeren, utskyten benyttes ikke. Bilen har lov å veie 50 tonn på bkt10-vei med akslene ute, men med de inne har den kun lov å veie 42 tonn, selvfølgelig pluss 2 tonn frimargin, så ender vi opp på 44 tonn. Hva vil en sansynlig reaksjon bli på å bli tatt i vektkontroll med 6 tonn for mye, både med akselvektene innenfor, og evt. med ett par tonn for mye på trippelen? Quote
LuckyDuck Posted October 5, 2010 Posted October 5, 2010 Har sett at vi har flere yrkessjåfører her, kanskje noen kan svare meg på følgende spørsmål? En semitrailer med utskytbare aksler på hengeren, utskyten benyttes ikke. Bilen har lov å veie 50 tonn på bkt10-vei med akslene ute, men med de inne har den kun lov å veie 42 tonn, selvfølgelig pluss 2 tonn frimargin, så ender vi opp på 44 tonn. Hva vil en sansynlig reaksjon bli på å bli tatt i vektkontroll med 6 tonn for mye, både med akselvektene innenfor, og evt. med ett par tonn for mye på trippelen? Jeg kjører ikke masse(sand og stein, så jeg er ikke 100% sikker, men mener at vegvesenet er veldig glad i å kontrollere sånne vognsett som du sikter til. Reaksjonene vil typisk være et gebyr og hyppigere kontroller. Og som jeg tror du har skjønt så brukes jo de utskytbare akslingene til å fordele velkten mer utover vogntoget, og alle jeg ser har akslene ute når de kjører med last på offentlig veg. Man vil jo få en bedre følelse av kontroll over kjøretøyet med lengre akselavstand mellom trekkbil og henger. -Ihvertfall føler jeg det. Quote
Aussie Posted October 6, 2010 Posted October 6, 2010 Har sett at vi har flere yrkessjåfører her, kanskje noen kan svare meg på følgende spørsmål? En semitrailer med utskytbare aksler på hengeren, utskyten benyttes ikke. Bilen har lov å veie 50 tonn på bkt10-vei med akslene ute, men med de inne har den kun lov å veie 42 tonn, selvfølgelig pluss 2 tonn frimargin, så ender vi opp på 44 tonn. Hva vil en sansynlig reaksjon bli på å bli tatt i vektkontroll med 6 tonn for mye, både med akselvektene innenfor, og evt. med ett par tonn for mye på trippelen? Gebyr (bot) vil det helt sikkert bli, hvor mye det er en annen ting, frimargin som du nevner her vil vel også bli regnet med i botens størelse sålenge du har overskredet med mere enn de 2 tonnene, vet om en som hadde ett par tonn for mye som ikke fikk kjøre videre før han hadde losset av overlasten og da kan det fort bli dyrt hvis du må leie inn kranbil eller lignende. Men han fikk ikke bot. Kjenner en som kjører masse og han sa at han skjelden hadde lovlige lass. Hvor kort blir du mellom senter på boggiaksling og senter til første aksling på tralla når du har den helt i sammen, hvis jeg ikke husker helt feil så er vel 5,7m minstemål for å kunne veie 50 tonn sålenge resten av krava er innfridd, antall akslinger og osv. Quote
Einar Posted October 6, 2010 Author Posted October 6, 2010 Lovlige lass er ikke dagligdags når man kjører masse nei, vekta er sjelden tilgjengelig, og de som laster fyller fullt. Har vært nærmere 70tonn, da mått krabbegiret til opp de verste bakkene med en FH16 550, hadde jeg fått mere enn det ene lasset av en slik tynge hadde jeg bedt de gi faen. Quote
Recommended Posts