Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo hallo, no har 88 modellen, 230E, manuell nettopp vært på EU kontroll og hadde 3stk 2'er feil.

• Bremserør svekket pga. rustangrep: Bakre del og venstre del foran.
  • Stor slakk i foring foran: høyre side (stabilisator).
  • Ulyd i hjullager: Høyre foran

Bremserør: Er dette en stor sak å gjøre selv? Karen sa at bakre del måtte byttes, mens fremre del kunne kanskje bare pusses på(er vell greiest å bytte dette når man først er i gang) Får man ferdiglagde rør eller må man bøye disse til selv? Stress uten løftebukk ?

Stabilisatoren: Dette har jeg ingen anelse om hvordan man gjør.. Fant ingen guider på DIY heller, men hvis noen kan komme med tips og innspill om hvordan dette gjøres hadde det vært konge..

Ulyd i hjullager foran høyre: Har sett et par guider på DIY siden og dette ser egentlig helt greit for å klare sjøl..

Hvor er det best/billigst å kjøpe deler ifra? BOS? eller på nettet?

Har ikke så altfor mye peiling, men klarer å gjøre litt sjøl og prøve meg fram uansett hva det er..

Tar imot gode tips og innspill om hvordan dette skal ordnes gjøres på best mulig måte :D

Posted

Bremserør ville jeg satt bort til f.eks Snapdrive e.l. siden det er veldig viktig at det gjøres riktig.

Lagre er forholdsvis enkelt å skifte. Pass på at du setter de ytre skålene inn

riktig vei. Settes de feil, er det et helvete å få dem ut igjen siden du ikke har

en kant å slå på med doren.

Litt avhengig av hvilken foring som er dårlig på stabstaget, kan det være lett

eller vanskelig.

Posted

akkurat ja.

Tror jeg hører med fixbil om bremserør og stabstag da, selv om jeg egentlig har lyst å gjøre det selv:p men er noe drit uten noe form for bukk..

Posted

Jeg har nye foringer på fremre stabstag, men selve staget er utslitt så for min del hjelper det ikke med foring, kjørte 3 runder med gaffatape for idet hele tatt få foringen til å sitte  :-)

Så kommer jo ann på om det er stabstaget eller foringen som er slitt  :-)

Hjullager kan være å bare stramme det opp også da...

Posted

Yes.. Fikk strammet opp hjullageret pittelitt, men det holdt =D Ingen slark i det no lengre ;) konge.. Vil det holde en stund til eller blir det å bytte om et par mnd?

stabbstaget... Må nedom en med bukk og sjekke ut dette i morgen, husker fan ikke om det var staget eller foringene han sa..

Takker for alle gode svar

Posted

om det holder eller ikke kommer jo helt ann på hvor slitt det var :-)

Men det er jo bare å sjekke igjen om ca 1 mnd elns alt ettersom hvor mye du kjører....

Men er ingenting i veien for att det holder lenge...

Posted

De yttre stabstags foringene skifter enkelt mens bilen står på hjula. Bare legg fullt over og skru ut de to 13mm som holder bøyla, dra av foringen og tre på den nye. lønner seg ofte å smøre de inn med litt zalo for å få litt bedre gli.

Posted

Yes.. Fikk strammet opp hjullageret pittelitt, men det holdt =D Ingen slark i det no lengre ;) konge.. Vil det holde en stund til eller blir det å bytte om et par mnd?

stabbstaget... Må nedom en med bukk og sjekke ut dette i morgen, husker fan ikke om det var staget eller foringene han sa..

Takker for alle gode svar

Du vet hvordan du stammer det ???

skrur det helt inn, litt tilbake og gir det ett rapp, deretter ut med skruen og inn igjen til den så vidt tar borti...

Posted

Hallo hallo, no har 88 modellen, 230E, manuell nettopp vært på EU kontroll og hadde 3stk 2'er feil.

• Bremserør svekket pga. rustangrep: Bakre del og venstre del foran.
  • Stor slakk i foring foran: høyre side (stabilisator).
  • Ulyd i hjullager: Høyre foran

Bremserør: Er dette en stor sak å gjøre selv? Karen sa at bakre del måtte byttes, mens fremre del kunne kanskje bare pusses på(er vell greiest å bytte dette når man først er i gang) Får man ferdiglagde rør eller må man bøye disse til selv? Stress uten løftebukk ?

Stabilisatoren: Dette har jeg ingen anelse om hvordan man gjør.. Fant ingen guider på DIY heller, men hvis noen kan komme med tips og innspill om hvordan dette gjøres hadde det vært konge..

Ulyd i hjullager foran høyre: Har sett et par guider på DIY siden og dette ser egentlig helt greit for å klare sjøl..

Hvor er det best/billigst å kjøpe deler ifra? BOS? eller på nettet?

Har ikke så altfor mye peiling, men klarer å gjøre litt sjøl og prøve meg fram uansett hva det er..

Tar imot gode tips og innspill om hvordan dette skal ordnes gjøres på best mulig måte :D

Jeg skal bytte hjullager fremme på min snart. Kan ta litt bilder da hvis ikke det haster for mye (noe jeg kanskje antar det gjør). Det er en relativt enkel jobb å gjøre selv.

Bytte foringer til stabilisatorstaget er veldig enkelt. Ta en titt under bilen, så ser du det nok ganske fort. Stabstaget er festet foran bærebroene og i en "arm" fra hver rammevange. Skru det løs med totalt 8 muttre, ta av gamle foringer, sett på nye, skru det fast.

Det som kan være et triks, er å skjære ut litt av foringen så den passer staget. Staget blir slitt etterhvert og får mindre diameter der foringen sitter. Ha litt vulkaniseringstape rundt for å få samme ytre diameter. Jeg byttet stabstag på min, men de holdt bare 20-30.000 km før det begynte å kakle. Prøvde dette med vulketape, og siden har de holdt bra. Usikker på hvor lenge, men antakelig rundt 150.000 km.

Bremserør kan være vanskelige hvis de er rustet mye. Disse koster ikke allverden å kjøpe fra samarbeidspartnere klubben har.

Jeg anbefaler at du bruker €15 på en registrering hos www.service-and-parts.net , så kan du sitter med Mercedes' egen lektyre og bla deg fram til hvilke deler du trenger.

Posted

Nå har jeg fått ordnet så og si alt. Byttet foringer på stabbstag, strammet hjullager, skiftet bremserør.. men siden gamle eier har klart å knekke lufteskruen i kaliperen så jeg ingen andre måte enn å kjøpe meg en ny en.. Kunne borret den ut, men stress:p

Det jeg lurte på var at jeg slet litt med lufting bak, er det noen som har noen gode tips ang lufting?

Det jeg har prøvd nå er å sette lufttrykk på bremsevesken oppe og prøve å la det strømme igjennom (spesialgreie man setter på tank) Har prøvd å bruke en sak man setter på lufteskruen og bruker lufttrykk til å suge ut luften... Og prøvd litt med bremsen.. Trykke på brems, åpne, lukke, slipp brems... men får ikke ut all luften (tror jeg)

Går pedalen i bunn selv om man har luft i forran? Kan det være all luften har gått ut bak selv om pedalen går i bånn.. Har jo ikke fått luftet bremsen foran..  

Har også et spørsmål om en sak på kalipperen.. Se bilde =) Hva er dette for noe?

w124kalipper.jpg

Posted

Vær obs på at det er to kammer i bremsevæskebeholderen. Det bakerste blir fort tomt, og det syns ikke. Sørg for at tanken er full hele tida, ha gjerne noen til å hjelpe til med å helle på mer.

Posted

ække det slitasjevarsleren da ?

Hake peiling, men høres ikke så veldig ulogisk ut :D

edit: Har fått en rar ulelyd fra bakaksel.. Kan det være på tide med oljeskift baki der? Er det SAE 90, 85W/90 som skal brukes ? Lurer litt også på hvilken olje som brukes på girkassa.. W124 88 modell, manuell..