Jump to content

Tips om oppførsel i drosjen

Recommended Posts

Guest GammelGul
Posted

Som gammel drosjekusk kjenner jeg meg godt igjen i denne ja. :wink:

Guest Johan Stub
Posted

Artige regler da - og det morsomste er at de fleste av dem gjelder for drosjesjåførene også.

Som pasasjer ca. 10 ganger i uken (Oslo) må jeg si at "det er både og" når det gjelder sjåfører. Tror jeg er en ganske ok pasasjer selv (bortsett fra at jeg betaler med kort og det virker ikke som om det er særlig poplulært).

Posted

Det må jo være det greieste. Jeg foretrakk kort når jeg kjørte selv for da slapp jeg også å kjøre rundt og være en potensiell pengebinge for ranere. Eneste dumme er at tipsen gikk drastisk ned da det ble vanlig å betale med kort da folk ofte glemte at de kunne tipse med kort. Lever kortet fra deg med en gang turen starter det er kanskje der "problemet" ligger :roll:

Guest Johan Stub
Posted

Gir alltid fra meg kortet når jeg sier hvor jeg skal, men opplever likevel at de tar imot med et lite sukk. Jeg (som jobber i bank) synes det er rart for det har jo noen fordeler. F.eks. så vil du aldrig bli fraranet kortpenger. Men det er de kanskje ikke opptatt av?

Guest GammelGul
Posted

Med fare for å skjære alle over en kam, så er det jo også etterhvert blitt kjent at en ikke ubetydelig del av omsetningen i drosjenæringen i større byer blir undratt beskatning. Er det betalt med kort blir det straks vanskeligere å gjemme unna noen kroner. En annen ting er som Geggi sier, tips. Kun et fåtall plusser på tips når de betaler med kort. Og om de så gjør det så er det drosjeeieren som får glede av det, ikke sjåføren. Ihvertfall med det taksametersystemet som vi kjørte med.

Guest Johan Stub
Posted
En annen ting er som Geggi sier' date=' tips. Kun et fåtall plusser på tips når de betaler med kort. Og om de så gjør det så er det drosjeeieren som får glede av det, ikke sjåføren. Ihvertfall med det taksametersystemet som vi kjørte med.[/quote']

Det er en svakhet at systemet ikke gir tipsen til sjåføren, men det er jo eiernes ansvar å få et fornuftig system. Da skjønner jeg motstanden mot kort... :(

Posted
En annen ting er som Geggi sier' date=' tips. Kun et fåtall plusser på tips når de betaler med kort. Og om de så gjør det så er det drosjeeieren som får glede av det, ikke sjåføren. Ihvertfall med det taksametersystemet som vi kjørte med.[/quote']

Det er en svakhet at systemet ikke gir tipsen til sjåføren, men det er jo eiernes ansvar å få et fornuftig system. Da skjønner jeg motstanden mot kort... :(

Her er det en svakhet ved systemet.......... Har brukt mye drosje i det siste, og når jeg sier jeg skal bruke kort er det allerede for sent til å gi tips..... Deres tap. Selv om jeg sa at jeg skulle bruke kort før turen begynte.........

Posted

Sånn som det var i Stavanger Taxi hvor jeg kjørte: Kortet dras gjennom terminalen først en gang for godkjenning og hvis kunden ville tipse så måtte vedkommende gi beskjed før kortet ble strøket siste gang for avslutning av tur. Tipsen som kom på kreditt fikk jeg beholde selv... :wink: