Jump to content

Recommended Posts

Posted

Interessant godt skrevet artikkel. I moderne tid har flere andre tydeligvis kommet på banen med airbagutvikling, men Volvo er ikke nevnt med et ord. De er kanskje bare flinkest i klassen med å markedsføre seg som "sikkerhetsbilen" :)

Posted

For et par år siden mottok jeg en pressemelding fra Mercedes-importøren om at de var klare for å feire dette jubileet. Vel og bra at MB har gjort mye bra for trafikksikkerheten, og står bak mange nyvinninger, men dette var såvidt pinlig at jeg sendte henne en mail for å understreke at det ikke var MB som var først med hverken å utvikle eller å tilby airbagger i personbiler. Dette er temmelig godt kjent ute i verden, mindre her hjemme siden biler med slikt kostbart ekstrautstyr var temmelig sjeldent helt til for noen år siden.

Det kan sikkert diskuteres hvem som var aller først med tegninger og patenter. GM var ganske udiskutabelt først med å teste det ut og levere det som ordinært ekstrautstyr på førsten av 70-tallet. Og de var først ute med å kutte det ut (etter 1976), som følge av høye produksjonskostnader og liten interesse i markedet. Men man hører av og til fremdeles om Cadillacer fra perioden 1974-1976 som er innblandet i ulykker der de gamle airbaggene fungerer som de skal, og redder passasjerer fra større skader.

Hvordan det gikk med min henvendelse til importørens PR-avdeling? De mailet litt frem og tilbake med meg et par dager, fikk noen linker av meg og sjekket litt frem og tilbake, men bestemte seg likevel for å fortsette den påbegynte kampanjen for å feire at de hadde vært først. "S-klasse var slik vi ser det den første bilen der dette ble levert som standard utstyr", sa hun. "Men det var vel ikke levert på alle bilene", spurte jeg. "Nei, men det kunne leveres som standard ekstra utstyr fra fabrikken", svarte hun.

Rart med forholdet til sannheten når det har gått prinsipper og penger i saken.

Vil dere ha nok et eksempel, så vent noen år til MB påstår at de var først ute med "Night Vision". Det rakk også GM, muligens kun Cadillac-divisjonen, å både introdusere og skrinlegge på grunn av få bestillinger før MB kom med det - atpå til med nøyaktig samme navn.

Mercedes lager fantastiske biler. La oss bare ikke tro at de er hverken alene om eller først med alle de beste ideene, selv om noen vil at vi skal tro det.

Litt mer airbag-historie:

http://automotivemileposts.com/cadillac/cadi1974acrs.html

http://www.consumeraffairs.com/news04/2006/airbags/airbags_invented.html

MVH Tore

Posted

Sannheten er at MB var først ute med et system hvor setebelter og airbag fungerte sammen. Derav navnet SRS på airbag :)

Amerikanerne ville gjerne at airbag skulle være et alternativ til bilbelte, og innfallsvinkelen var dermed ganske anderledes.

Posted

Ekstrautstyr fra 1980. Først lansert på w126.

I 123 prislisten dukket airbag opp fra 1.9.1982, der kostet det 1 762,80 DM. Fra 3.9.1984 kostet det 2 120,40 DM :D

(Til sammenligning kostet mobiltelefon i samme prislister henholdsvis 19 888 DM og 19 494 DM :lol:)

560en min har faktisk alt opplegget til airbag på plass. Rattet ligger dog på verkstedet mitt :)

Posted

Det var såpass prisforskjell ja  :D Hva tilsvarte DM til norsk den tiden?

Hvis jeg ikke husker helt feil så tror jeg den lå på overkant av 2,5 kr.

Posted

Gjennomsnittkursen for DEM (tyske mark) valutaen i 1982 var 2,66 og i 1984 var den 2,87, men i 1990 derimot var den på 3,87 og siste året i 2001 var den på 4,12 8)