Jump to content

Girolje skift(?)

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har en mb230e 88mod..

Idag når jeg skulle hjem ifra butikken(litt kø ut) så når jeg løser den i 1. så hakker det noe jævlig, hørtes nesten ut som om at det spant i girkassen.. Vanskelig å forklare en lyd, men hvis du tenker deg når bakdekket nesten glipper så kommer det sånne dunkelyder.. hørtes akkurat sånn ut hvis noen skjønte hva jeg mente.. hehe...

Burde girkassen vært byttet olje på? Tips om hvilken olje.. Hvor er tappeskruen og påfyllingsskruen? hehe :D håper på noen gode svar :)

Posted

Jeg har ikke typen olje forran meg her og nå, men det er fornuftig å bytte olje i ny og ne. Sist jeg fikk gjordt det på min var det i sammenheng med overhaling av girkassen, og da fikk jeg besked om at oljeskift på girkasse hver 3.(eller5.) gang du bytter på motoren var fornuftig.(er litt usikker på hvor mange motor-olje intervaller jeg kunne stå over, men mener det var noe i nevnte dur.)

Symptomene er vel lugging og noe tregere girskift. Om de dunkelydene du refererer til kvalifiserer til lugging, er jeg usikker på. Vet du når det ble bytta olje og filter på girkassa sist?

Posted

jepp.. Den har begynt å lugge mer enn vanlig de siste 2-3 ukene.. Jeg har ingen anelse om hvortid det ble byttet olje. Kjøpte bilen i mars og ikke blitt byttet etter det i hvertfall..

Nei, de symptomene jeg har er jo veldig rare.. hørtes nesten ut som akslingen glipper eller noe veldig rart..  :S Slår skikkelig i hele bilen. Har skjedd 2 ganger i løpet av en periode på ca 2-3 uker. Kun ved løsing, ingenting mellom girskifte. Hvis bilen står en liten stund er det helt fint igjen og kan gå en uke eller noe før det skjer igjen..

Har merket at det er litt slark i akslingen.. Når jeg slipper gassen kommer det et lite dunk i aksling, jo høyere turtall jo mer dunk. Har bare kjørt og kjørt ved å gjøre fine overganger slik det ikke dunker.. Kan det være denne som begynner å slite litt? eventuelt kardang/bakakslingen.

Posted

Jeg ville sjekket innfestinger til bakakselen jeg :-)

Girolje på automat skal gjøres minst hver 60.000 km.

Ligger en gjør det selv for 722.3 og .4 i gjør det selv forumet her(og på freaken og merceforumet).

• 5 months later...
Posted

Hmmmmm......  :pale:

jeg har vel ca aldri skiftet olje på automaten siden jeg kjøpte bilen for to år (80.000 km) siden.....

da er det vel på tide?

:shock:  :lol:

Er dette noe jeg kan gjøre selv mon tro?

Posted

Hmmmmm......  :pale:

jeg har vel ca aldri skiftet olje på automaten siden jeg kjøpte bilen for to år (80.000 km) siden.....

da er det vel på tide?

:shock:  :lol:

Er dette noe jeg kan gjøre selv mon tro?

Det kan du. Du trenger filter, ny bunnpannepakning, kobberskive til bunnpanneplugg og aluskive til konverterplugg. Og seff olje . En stor fordel om du har tilgang til løftebukk  :D

Posted

Det ligger en beskrivelse på DIY Hallgeir, gjelder riktignok .3 og .4 kasser, men er nok ikke verre enn at man med litt fornuft kan bruke den på .6-kasser også.

Dog sluttet MB med tappeplugg på converter i 99 eller noe sånt, og ikke alle har peilepinne på kassa, og man bør skifte en tetning mot styreenheten på .6-kassene.

Men dette er ting man kan klarne opp i først.

Trådstarter:

Har du funnet ut noe om din bil?