repvik Posted October 2, 2010 Posted October 2, 2010 Bilen ligger og jager mens jeg kjører: Kommer både hvis jeg bruker cruise og uten cruise. Noen som vet hva det kan være? Quote
Guest Nlf Posted October 2, 2010 Posted October 2, 2010 Sånn var min også, blei borte etter at jeg hadde bilen hos Berg`s og fikk flusha girkassa... Quote
repvik Posted October 2, 2010 Author Posted October 2, 2010 Sånn var min også, blei borte etter at jeg hadde bilen hos Berg`s og fikk flusha girkassa... Det høres jo forsåvidt greitt nok ut. Er det noen som vet av et verksted som flusher disse kassene i Trondheim? Litt drøyt å kjøre 100 mil for å få flusha girkassa. Quote
Guest Autonils Posted October 5, 2010 Posted October 5, 2010 Skal ikke påstå at jeg har peiling. Men jeg hadde en '03 BMW 320 diesel med 5-trinns automat, med akkurat samme oppførsel, men på 14-1500 omdreininger. Nøyaktig likt ellers. Verkstedet mente det var defekt converter på gearkassen. Fikk byttet det (kostet STORE penger!), men uten resultat. Det som derimot hjalp, var å oppgradere software på motor og gear... det kosta drøyt 1000-lappen. Lærdom: lurt å gjøre det billigste først... I disse tider hvor bilprodusentene bruker underleverandører til det meste, skulle det ikke forbause meg om det er en fellesnevner her... Quote
Alexander Posted October 5, 2010 Posted October 5, 2010 Ta en telefon til Bergs og spør om det er en mulighet at det er converteren da vel. De er svært så hyggelige Quote
Guest StSu Posted October 5, 2010 Posted October 5, 2010 Hadde samme på min 2005 E200CDI. Fikk flusha kassa på lokalt Mercedes verksted. Blei ok for en stund( ca 10000km) så begynte det samme igjen, om enn ganske sjelden. Har igjen flusha kassa for ca 2 måneder siden, og nå virker den ok. Kjøpte peilepinne, olje filter og pakning hos Stjerneservice og gjorde jobben selv. Kom på under halve prisen som Mercedesverkstedet tok(De tok 4700kr). Min bil har gått 230000km, og har neppe fått oljeskift hver 60000km slik som Mercedes nå anbefaler. Har hørt at de i starten gikk ut og trodde at olja på girkassa skulle være evigvarende, men pga akkurat slike problemer har de gått over til å anbefale skifte jevnlig. Den olja du nå kjøper har også andre spesifikasjoner enn den tidligere olja. Håper endring av kvalitet hjelper så jeg ikke får mer problemer. Forøvrig var olja tydelig forurenset når Mercedesverkstedet byttet den for meg, men bare litt grumsete nå når jeg byttet den selv. Mvh Steinar Quote
Guest Morten Fonn Posted October 9, 2010 Posted October 9, 2010 fikk flushet kassa mi etter voldsomme vibrasjoner, ble bra i 100mil, fått den lille jaginga jeg også, så mulig jeg tar en ny flush og skifter el kontakt, kompisen min som gjorde det sa han aldri hadde skjedde værre olje på en automatkasse bilen er også chippet, så mulig jeg må innom diesel power for en liten sjekk. Quote
Guest Trondheimdrosja Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 Hadde samme problem på ein 211-drosje jeg kjører. Denne hadde gått rundt 120.000km da problemet oppsto. "Jaginga" forsvant etter bytte av automat-olja. Denne bilen hadde også fått skiftet girolja på 60000km. Tror det kan være smart å bytte automat-olja hver 60.000, selv om vi her snakker om ein drosje som "girer mye pr.km" Kan vel også nevne at BOS ikke hadde planer om å bytte automat-olja da bilen skulle på C-servicen som bilen var på når dette pågikk. Dette ble gjort fordi drosjeeier ante at girolja kunne være årsaken til nevnte "jaging". Quote
ØHN Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Bytte av olje og filter på kassa hver 60'km er nok lurt uansett. Men det virker som det er de med 220CDI som har dette problemet. Da er vel noe annet enn olja som gjør dette? Samme automatkassa sitter vel sammen med andre motorer også, uten at de er plaget med RPM-jaging? Hvis jeg mot formodning skulle ende opp med en 211, ville jeg styrt unna 220CDI hvis dette er et vanlig problem. Quote
Guest NLF Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Bytte av olje og filter på kassa hver 60'km er nok lurt uansett. Men det virker som det er de med 220CDI som har dette problemet. Da er vel noe annet enn olja som gjør dette? Samme automatkassa sitter vel sammen med andre motorer også, uten at de er plaget med RPM-jaging? Hvis jeg mot formodning skulle ende opp med en 211, ville jeg styrt unna 220CDI hvis dette er et vanlig problem. Bilen min er en S320cdi som hadde dette problemet før flushing av girkassa.... Quote
ØHN Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Bytte av olje og filter på kassa hver 60'km er nok lurt uansett. Men det virker som det er de med 220CDI som har dette problemet. Da er vel noe annet enn olja som gjør dette?Samme automatkassa sitter vel sammen med andre motorer også, uten at de er plaget med RPM-jaging? Hvis jeg mot formodning skulle ende opp med en 211, ville jeg styrt unna 220CDI hvis dette er et vanlig problem. Bilen min er en S320cdi som hadde dette problemet før flushing av girkassa.... Ok - greit å vite - takk for info. Tydeligvis en feil som rammer 211 automater mer generelt dette da... Quote
repvik Posted February 23, 2011 Author Posted February 23, 2011 Tror ikke det er spesifikt til akkurat det turtallsområdet, men det kan jeg alltids finne ut når det skjer igjen. (evt. prøve å provosere det fram ved å ligge i det området) Quote
gunsen Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Har selv hatt litt problemer med det på min, men det kommer og går litt, hjalp litt ved flushing av kassa. Problemet er størst ved kald motor og kulde, ved varm motor så opplever jeg det ikke som noe problem. Teorien til Tommeren høres vel ikke så gærnt ut. Quote
repvik Posted February 23, 2011 Author Posted February 23, 2011 Jeg har uansett tenkt å flushe kassa, men det kan jo være greitt å finne ut av. Har ikke funnet noen som flusher kassa som ikke tar en heller stor formue for det, så det blir til så jeg gjør det selv. (Fant en fin howto på mercefreaken, og det ser ganske gjennomførbart ut) Quote
Guest gjest Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 Mårvik bilverksted tar dette. Fikk gjort dette på min til han. Da den hadde vibrasjoner på lave turtall. Det har forsvunnet nå etter flushing. Betalte vel rundt 3 lapper. Quote
Gujoni Posted February 24, 2011 Posted February 24, 2011 Henger meg på de som mener jagingen kommer av automaten. Hadde det samme problemet og det forsvant etter at converteren og olje ble skiftet. Bilen hadde gått ca. 120K før første oljeskift på automaten. Jeg fatter ikke at en ingeniør eller flere kan finne ut at en olje skal holde evig. Det er jo barnelærdom blant bilinterresserte at olje må skiftes med jevne mellomrom, enten det er motor, gear eller diffolje. Quote
Recommended Posts