Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sånn var min også, blei borte etter at jeg hadde bilen hos Berg`s og fikk flusha girkassa...

Posted

Sånn var min også, blei borte etter at jeg hadde bilen hos Berg`s og fikk flusha girkassa...

Det høres jo forsåvidt greitt nok ut. Er det noen som vet av et verksted som flusher disse kassene i Trondheim? Litt drøyt å kjøre 100 mil for å få flusha girkassa.

Guest Autonils
Posted

Skal ikke påstå at jeg har peiling. Men jeg hadde en '03 BMW 320 diesel med 5-trinns

automat, med akkurat samme oppførsel, men på 14-1500 omdreininger. Nøyaktig likt ellers.

Verkstedet mente det var defekt converter på gearkassen. Fikk byttet det (kostet STORE

penger!), men uten resultat. Det som derimot hjalp, var å oppgradere software på motor

og gear... det kosta drøyt 1000-lappen. Lærdom: lurt å gjøre det billigste først...

I disse tider hvor bilprodusentene bruker underleverandører til det meste, skulle det ikke

forbause meg om det er en fellesnevner her...

Posted

Hadde samme på min 2005 E200CDI. Fikk flusha kassa på lokalt Mercedes verksted. Blei ok for en stund( ca 10000km) så begynte det samme igjen, om enn ganske sjelden. Har igjen flusha kassa for ca 2 måneder siden, og nå virker den ok. Kjøpte peilepinne, olje filter og pakning hos Stjerneservice og gjorde jobben selv. Kom på under halve prisen som Mercedesverkstedet tok(De tok 4700kr). Min bil har gått 230000km, og har neppe fått oljeskift hver 60000km slik som Mercedes nå anbefaler. Har hørt at de i starten gikk ut og trodde at olja på girkassa skulle være evigvarende, men pga akkurat slike problemer har de gått over til å anbefale skifte jevnlig. Den olja du nå kjøper har også andre spesifikasjoner enn den tidligere olja. Håper endring av kvalitet hjelper så jeg ikke får mer problemer. Forøvrig var olja tydelig forurenset når Mercedesverkstedet byttet den for meg, men bare litt grumsete nå når jeg byttet den selv.

Mvh Steinar

Guest Morten Fonn
Posted

fikk flushet kassa mi etter voldsomme vibrasjoner, ble bra i 100mil, fått den lille jaginga jeg også, så mulig jeg tar en ny flush og skifter el kontakt, kompisen min som gjorde det sa han aldri hadde skjedde værre olje på en automatkasse  :shock:

bilen er også chippet, så mulig jeg må innom diesel power for en liten sjekk.

• 4 months later...
Guest Trondheimdrosja
Posted

Hadde samme problem på ein 211-drosje jeg kjører. Denne hadde gått rundt 120.000km da problemet oppsto.

"Jaginga" forsvant etter bytte av automat-olja. Denne bilen hadde også fått skiftet girolja på 60000km.

Tror det kan være smart å bytte automat-olja hver 60.000, selv om vi her snakker om ein drosje som "girer mye pr.km"

Kan vel også nevne at BOS ikke hadde planer om å bytte automat-olja da bilen skulle på C-servicen som bilen var på

når dette pågikk. Dette ble gjort fordi drosjeeier ante at girolja kunne være årsaken til nevnte "jaging".

Posted

Bytte av olje og filter på kassa hver 60'km er nok lurt uansett.

Men det virker som det er de med 220CDI som har dette problemet. Da er vel noe annet enn olja som gjør dette?

Samme automatkassa sitter vel sammen med andre motorer også, uten at de er plaget med RPM-jaging? Hvis jeg mot formodning skulle ende opp med en 211, ville jeg styrt unna 220CDI hvis dette er et vanlig problem.

Posted

Men det virker som det er de med 220CDI som har dette problemet. Da er vel noe annet enn olja som gjør dette?

Samme automatkassa sitter vel sammen med andre motorer også, uten at de er plaget med RPM-jaging? Hvis jeg mot formodning skulle ende opp med en 211, ville jeg styrt unna 220CDI hvis dette er et vanlig problem.

Bilen min er en S320cdi som hadde dette problemet før flushing av girkassa....

Posted

Men det virker som det er de med 220CDI som har dette problemet. Da er vel noe annet enn olja som gjør dette?Samme automatkassa sitter vel sammen med andre motorer også, uten at de er plaget med RPM-jaging? Hvis jeg mot formodning skulle ende opp med en 211, ville jeg styrt unna 220CDI hvis dette er et vanlig problem.

Bilen min er en S320cdi som hadde dette problemet før flushing av girkassa....

Ok - greit å vite - takk for info. Tydeligvis en feil som rammer 211 automater mer generelt dette da...

Posted

Tror ikke det er spesifikt til akkurat det turtallsområdet, men det kan jeg alltids finne ut når det skjer igjen.

(evt. prøve å provosere det fram ved å ligge i det området)

Posted

Har selv hatt litt problemer med det på min, men det kommer og går litt, hjalp litt ved flushing av kassa.

Problemet er størst ved kald motor og kulde, ved varm motor så opplever jeg det ikke som noe problem.

Teorien til Tommeren høres vel ikke så gærnt ut.

Posted

Jeg har uansett tenkt å flushe kassa, men det kan jo være greitt å finne ut av. Har ikke funnet noen som flusher kassa som ikke tar en heller stor formue for det, så det blir til så jeg gjør det selv.

(Fant en fin howto på mercefreaken, og det ser ganske gjennomførbart ut)

Posted

Mårvik bilverksted tar dette. Fikk gjort dette på min til han. Da den hadde vibrasjoner på lave turtall. Det har forsvunnet nå etter flushing. Betalte vel rundt 3 lapper.

Posted

Henger meg på de som mener jagingen kommer av automaten. Hadde det samme problemet og det forsvant etter

at converteren og olje ble skiftet. Bilen hadde gått ca. 120K før første oljeskift på automaten. Jeg fatter ikke

at en ingeniør eller flere kan finne ut at en olje skal holde evig. Det er jo barnelærdom blant bilinterresserte at

olje må skiftes med jevne mellomrom, enten det er motor, gear eller diffolje.