E_S Posted September 30, 2010 Posted September 30, 2010 I bilen min sitter det en OM617.952 fra en 123-bil. Denne motoren ryker det godt av eksosen på og den går på 4 sylindre på tomgang. Har målt kompresjon og fikk begredelige resultater: Følgende verdier: #1: 21 bar #2: 20 bar #3: 24 bar #4: 16,5 bar #5: 10 bar Det er helt klart alt for dårlig. #3 er den eneste som er noenlunde brukbar, #4 og #5 er alt for dårlige. Ventiler er justert, så det er i orden. Har prøvd å ha litt olje i sylinder 5, det gjorde ikke noe målbart utslag på kompresjonstesteren. Skal prøve en fattigmanns-lekkasjetest med trykkluft og høre/kjenne om det blåser noe ut av veivhusventilasjonen. Følgende ting er sjekket: * Ventiler justert til 0,10 innsug/0,35 eksos * Kjedestrekk målt og funnet til ca. 5 grader Ikke godt å si ennå om det er stempelringer eller ventiler som er problemet, men jeg vet at OM617 kan få brente ventiler om man kjører lenge uten ventiljustering, noe som sikkert har vært gjort med denne motoren, da det var omtrent ingen klaring på noen ventiler før jeg justerte. Noen tips/innspill til hva som er mest sannsynlig å være feil her? Ligger problemet i toppen er det ingen fare å overhale den, men er det i bunndelen vanker det fort motorbytte.. Quote
Einar Posted September 30, 2010 Posted September 30, 2010 Om du mistenker brente ventiler, så ville jeg gjort ett forsøk på å kjøre motoren skikkelig hardt, det vil ikke hjelpe på brente ventiler i seg selv, men kan hjelpe på fastbrente ting på ventiler og sete. Ellers så er nok det en god idè med trykktesting/sylinderlekkasjetest. Sett stempel på topp uten åpning av ventiler. Quote
Recommended Posts