TEH Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Noen som har en fin ABC på hvordan dette gjøres. Mener det er med varm motor og med motor i gang. Stemmer dette? Quote
repvik Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Er vel på varm motor; tråkk inn bremsen og kjør den et sekund eller to gjennom hver stilling med girspaken, så tilbake til Park og peile Quote
Tor Håkon Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Mener å ha hørt du skal kjøre en tur først, for å varme opp olja i girkassa, og så gjøre som Repvik skriver mens motor går. hvertfall det jeg har gjort Quote
Guest EvenH Posted October 5, 2010 Posted October 5, 2010 Dette blir igrunnen bare en oppsumering, men det er ivertfall slik jeg har brukt å gjøre det. 1. Kjør bilen slik giroljen får driftstemp. Dette tar angivelig ca. 20min med kjøring. 2. Parker bilen slik den står plant. 3. La motoren gå, og gå igjennom alle stillingene på girkassen mens du holder inne bremsen, og la den stå i hver stilling i ca 2 sekund. Gjør dette et par ganger. 4. Sett deretter bilen i Park, og gå fram og peil giroljen. Det er veldig viktig at oljen er i mellom min eller max, ikke over å ikke under. Quote
repvik Posted October 5, 2010 Posted October 5, 2010 Dette blir igrunnen bare en oppsumering, men det er ivertfall slik jeg har brukt å gjøre det. 1. Kjør bilen slik giroljen får driftstemp. Dette tar angivelig ca. 20min med kjøring. 2. Parker bilen slik den står plant. 3. La motoren gå, og gå igjennom alle stillingene på girkassen mens du holder inne bremsen, og la den stå i hver stilling i ca 2 sekund. Gjør dette et par ganger. 4. Sett deretter bilen i Park, og gå fram og peil giroljen. Det er veldig viktig at oljen er i mellom min eller max, ikke over å ikke under. Et par kommentarer: 1. Det går ikke å bruke kjølevannstemperaturen som mål på giroljetemperaturen. Selv om motoren er driftsvarm, er ikke nødvendigvis oljen det. Derfor; kjør 20 minutter 4. Det er ikke alvorlig om kassen blir overfylt på 722.3 eller 722.4. Quote
Recommended Posts