Guest -Fredrik- Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Tenkte jeg skulle oljebehandle Mercedesen før vinteren. Så jeg iallefall kan trøste meg med at jeg har gjort mitt for at den ikke skal se ut som en dass etter vinteren. Tenkte jeg skulle sprøyte olje inne i dørene. Må jeg av med dørtrekk for dette? Eller fins det hull som er egnet å fylle olje inn i så det "renner" ut i bunn av døra? Vil gjøre dette med alle dører. Kommer til å ta av innerskjermer og sprøyte olje der og under resten av bilen. Noen som har noen formening om oljen jeg skal bruke? Motorolje? Automatolje? Man hører ganske mye forskjellig fra folk rundt om. Skal man ha olje i dørene så bruker man ikke møkkete spill olje, syns hvertfall jeg. Automatolja vil kanskje lukte surt ganske fort? Takk for svar Quote
repvik Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Noen som har noen formening om oljen jeg skal bruke? Motorolje? Automatolje? Man hører ganske mye forskjellig fra folk rundt om. Skal man ha olje i dørene så bruker man ikke møkkete spill olje, syns hvertfall jeg. Automatolja vil kanskje lukte surt ganske fort? Søk på "owatrol" på forumet, så finner du mange tråder om dette. Quote
ØHN Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Tenkte jeg skulle oljebehandle Mercedesen før vinteren. Så jeg iallefall kan trøste meg med at jeg har gjort mitt for at den ikke skal se ut som en dass etter vinteren.Tenkte jeg skulle sprøyte olje inne i dørene. Må jeg av med dørtrekk for dette? Eller fins det hull som er egnet å fylle olje inn i så det "renner" ut i bunn av døra?Vil gjøre dette med alle dører. Kommer til å ta av innerskjermer og sprøyte olje der og under resten av bilen. Noen som har noen formening om oljen jeg skal bruke? Motorolje? Automatolje? Man hører ganske mye forskjellig fra folk rundt om. Skal man ha olje i dørene så bruker man ikke møkkete spill olje, syns hvertfall jeg. Automatolja vil kanskje lukte surt ganske fort? Takk for svar Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder grise med dette selv. Det koster ca 1000,- å få noen som kan dette til å oljebehandle bilen din på riktig måte. De vet hvor det bør behandles i hulrom og bruker olje som de har erfart fungerer til formålet. Bruk disse gutta: http://www.vestfoldantirust.no/ Quote
Jørn Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Noen som kan anbefale verksted i Oslo/Romerike som driver med slik oljebehandling?? Quote
Thomas Madsen Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Noen som kan anbefale verksted i Oslo/Romerike som driver med slik oljebehandling?? Jessheim Antirust som vi også har avtale med Quote
FrodeS Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Noen som kan anbefale verksted i Oslo/Romerike som driver med slik oljebehandling?? Jessheim Antirust som vi også har avtale med Gjør de oljebehandling også? Quote
Arne Henriksen Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 For de som bor i Trøndelag koster full Mercasol-behandling av 320'n hos Sands Transport 3900,-. Da plukker de ned alt av plastdeksel og innerskjermer, avfetter, steamer og har bilen 2-3 dager så ting får tørke i bakkant også. Quote
Thomas Madsen Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Vel, de gjør en mercasol behandling Quote
Jørn Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Vel, de gjør en mercasol behandling Det har vel ingen ting med oljebehandling å gjøre. Quote
Arne Henriksen Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Vel, de gjør en mercasol behandling Det har vel ingen ting med oljebehandling å gjøre. Ikke annet enn at begge er måter å behandle bilen for å unngå rust? Dersom du planlegger å gjøre jobben selv skjønner jeg at litt oljespruting hist og pist kan være en løsning - dersom du vil gjøre jobben skikkelig syntes jeg bare dette er rimelig og ville tipse om det. Quote
Jørn Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Svaret mitt var til Thomas M. Har selv brukt Mercasol på min tidligere 210. Så vet hvor jeg kan få utført dette. Lurte på hvor jeg kan få utført Oljebehandling, da det er det jeg ønsker på min datters 190, som har blitt oljebehandlet jevnlig siden ny, og fremdeles er så og si rustfri. Mercasol er sikkert bra, men da helst på nye biler, FØR det er antydning til rust. På gamle/brukte biler tror jeg olje er bedre da det forhindrer rust i å utvikle seg. Hvis ikke det er strøkent før man påfører Mercasol, så fortsetter bare utviklingen av rust under denne behandlingen. Så alt her faller på den som utfører jobben med Mercasol. Ikke alle som er like nøye dessverre. Men det er min mening. Altså på jakt etter ett firma i Oslo/Romerike som utfører OLJEBEHANDLING. Quote
Arne Henriksen Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 ...Hvis ikke det er strøkent før man påfører Mercasol, så fortsetter bare utviklingen av rust under denne behandlingen...Må bare beklage at jeg ødelegger oljetråden, men på hvilket grunnlag kan du påstå det du sier nå? En Mercasolbehandling består jo av et penetrerende oljelignende tynnstoff som sprøytes på først, før det voks/grafittaktige seige stoffet legges over. Kan du forklare hva en oljesprøyting skal gi som ikke dette tynnstoffet gir? Jeg Mercasolbehandla min da 10 år gamle 190E i '98, og jeg har aldri sett noen understellsbehandling som har holdt seg myk og dekkende så lenge. Og ja, den er fremdeles rustfri under etter 12 år i salthælvetet rundt Trondheim. Alle må naturligvis gjøre det de vil med sine biler og sine penger men ikke lur deg selv og andre til å tro at oljebehandling er i samme klasse som Mercasol. Med levetid ~15000km må det jo også bli vesentlig dyrere over tid? Quote
Sven Håkon Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Problemet er vel at mange sluntrer unna med tynnstoffet og kun sprøyter dekkmassen på.. Quote
Jørn Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 ...Hvis ikke det er strøkent før man påfører Mercasol, så fortsetter bare utviklingen av rust under denne behandlingen...Må bare beklage at jeg ødelegger oljetråden, men på hvilket grunnlag kan du påstå det du sier nå? En Mercasolbehandling består jo av et penetrerende oljelignende tynnstoff som sprøytes på først, før det voks/grafittaktige seige stoffet legges over. Kan du forklare hva en oljesprøyting skal gi som ikke dette tynnstoffet gir? Jeg Mercasolbehandla min da 10 år gamle 190E i '98, og jeg har aldri sett noen understellsbehandling som har holdt seg myk og dekkende så lenge. Og ja, den er fremdeles rustfri under etter 12 år i salthælvetet rundt Trondheim. Alle må naturligvis gjøre det de vil med sine biler og sine penger men ikke lur deg selv og andre til å tro at oljebehandling er i samme klasse som Mercasol. Med levetid ~15000km må det jo også bli vesentlig dyrere over tid? Mitt grunnlag for å si dette, er at jeg som sagt tidligere har eid 210, som jeg fikk Mercasolbehandlet. Her rustet det videre under denne behandlingen, selv om gutta som utførte jobben sa at de hadde fjernet rust først. Ord mot ord selvfølgelig, men jeg mener de slurvet, å bare sprøytet på uten skikkelig forbehandling. På nye biler er Mercasol sikkert supert, men ikke hvis det finnes spor av rust som IKKE blir fjernet. Men hvis du er fornøyd, så er jo det bra for deg. Jeg lurer ingen til å tro noe som helst ang rustbehandling. Men Mercasol er ingen vidunderkur hvis den legges oppå rust. Da fortsetter det nemlig å ruste under, akkurat som med Tectyl. Jeg har uansett tenkt til å viderebehandle denne gamle 190 bilen med olje, som det har blitt gjort før vi overtok. Jeg har aldri sett/eid noen bil på 20år som ser såpass ut under. Min 211 er ikke så fin under som denne 190. Quote
Jørn Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Problemet er vel at mange sluntrer unna med tynnstoffet og kun sprøyter dekkmassen på.. Problemet er at de slurver med å fjerne rust, før de legger tynnstoff og dekkmasse. Quote
Recommended Posts