Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har i disse dager tatt lastsikringskurs og en veiledningstime ved en kjøreskole for og få den omtalte E'en i førerkortet.

Jeg tror til dags dato ikke jeg har brukt penger på noe så fånyttig i hele min bilkarriere.

Dette er kun en melking av bilister som har blitt pålagt noe f...tull.

Hele oppkjøringa kommer seg på vel 5000.

På lastsikringskurset spurte jeg disse spm.

Spm 1.

Hvor mye overheng bak på en tilhenger kan man ha?

Eksempelvis, kan jeg kjøre en flaggstang på 9 meter på en henger som er 6m, med et uthenge bak på 3meter? Svar: Vet ikke, men man kan sikkert kjøre med utstikk så langt vettet rekker.

Spm 2.

Om jeg fyller opp et 100 liters fat med bensin/ Diesel. Kan jeg kjøre dette til hytta lovlig på en henger?

Svar: Det vet jeg sannelig ikke.

Praktisk oppgave var og stroppe et tomt 1000liter fat på en henger. Det var greit. en stropp tvers over. Så lurte jeg på hvordan jeg skulle stroppet det om det var fult.

Svaret på dette spm var: Vet ikke, det har vi ikke øvd på.

Kjøre timen gikk på og se vognkortet, justere bilsetet og rattet.

Kjøre et lite sveip i nabolaget, hørte ikke et ord om vobbling, hva man skall gjøre om et hjul kommer

utenfor asfaltkanten osv.

Ei heller fikk jeg et godt svar på hvordan wiren til bremsen kunne festes om man hadde krok uten festeløkke. Noe som jeg mangler på min avtagbare. Her mente de at slike kroker ikke var godkjente. Giddet ikke

og ta denne diskusjonen da jeg har en bil som har en slik krok, hvor temaet ikke godkjent aldri har vert nevnt.

Uansett, jeg har snart brukt 5000kr på ingenting. Får så og si ikke få lov til og gjøre en dritt mere en jeg fikk før. At en 18 åring syns et slikt kurs er topp sjønner jeg, det stilles jo så og si ingen krav.

Men i en alder av snart 30 år, ser jeg helst at jeg sitter igjen med noe etter og ha brukt 5000kr.

Er det jeg som stiller for høye krav, eller har andre opplevd lignende?

Posted

Det stemmer at sikkerhetsvaieren ikke skal festes i noen festeløkke. Da jeg styra med dette hadde kjørelæreren min akkurat vært på kurs hos SVV. Vaieren skal surres to ganger rundt hengerfestet og hektes i seg selv igjen. Deretter skal man tråkke hardt på vaieren slik at den sitter stramt rundt hengerfestet. Å bruke festeløkke gikk man bort i fra fordi ved flere tester så røk karabinkroken på vaieren før bremsene var fullt på. Men SVV har litt kommunikasjonsproblemer innad og utad mot verksteder, da det den dag i dag fortsatt gis toerfeil på eu og mangellapp ved utekontroller pga manglene festeløkke :banghead:

Posted

Jeg tok BE så fort jeg hadde tatt B, altså for litt over 2 år siden. Enig i at det er noe av det mest unyttige jeg har vært borti. . . lærte absolutt ingenting jeg ikke visste fra før, og det meste er egentlig bare sunn fornuft.

Posted

men så har du alle de som ikkje har sunn fornuft og som kjører med henger, på mange måter synas eg det er greit slik det er også, for da luker du ut ein del av de som ikkje har noe med ein henger etter seg å gjøre. for det sjangser rett og slett ikkje

det att bota er på meir enn det det er å ta dei kjøretimane,lastekurset og oppkjøringa, det vil eg sei att bare er bra!

sjølv om eg ser og hører om forferdlig mange som rett og slett gir F**N i heile E'n.

Posted

Ola dunk.

En 16 åring kan sette seg inn i en traktor med henger opp til 55 tonn uten sertifikat. Men har du hatt

kjøretøyopplæring på bil, å har fått kjøretilatelse, så kan du ikke kjøre med henger? Du kan kjøre med

henger, men med tillat totalvekt på 700 kg, er det ikke noe sånt? Selv ikke om man har opp til 7500kg

kan man henge på en henger med mer totalvekt på 700kg? Det er ikke så rart folk gir blaffen egentlig.

Jeg kjønner jo det at det bør være en viss opplæring på henger, men hvorfor kan man da i det hele tatt

lovlig medbringe henger bare den ikke veier så og så mye? Spiller det noe rolle liksom?

Posted

Uten E'en kan du trekke henger med tillatt totalvekt 750kg. Du kan også trekke tyngre hengere så lenge tillatt totalvekt for bil + tillatt totalvakt for hengeren ikke overstiger 3500 kg, og tillatt totalvekt for hengeren ikke er over bilens egenvekt.

Så du skal egentlig opp i en ganske stor henger før du trenger BE

Posted

Uten E'en kan du trekke henger med tillatt totalvekt 750kg. Du kan også trekke tyngre hengere så lenge tillatt totalvekt for bil + tillatt totalvakt for hengeren ikke overstiger 3500 kg, og tillatt totalvekt for hengeren ikke er over bilens egenvekt.

Det høres jo helt sprøtt ut at du da MÅ ha dette tillegget, når du uansett kan frakte henger, men

med begrenset totalvekt. Det er jo lik regel om man har 7500kg totalvekt?

Posted

Problemet med dette kurset er at det faktisk ikke har noe får seg. En lærer ingenting der, som på

noe vis kommer til og endre din oppfatning av hvordan en henger skall lastes. Man lærer knapt og bruke

et spennsett, det eneste som faktsik skulle vert lov og brukt som lastsikring.

Slike kurs skall vel helst dyrke sikkerhet, noe jeg mener dette ikke gjør.

Dette kurset kan samenlignes med det mange har gjort med bilen sin. Fått tak i et papir som sier at

bilens hengervekt, kan økes med 200kg. Uten at noe annet er gjort en et nytt tall i vognkortet.

Og bare for og suge ut de siste kr, kan man selvfølgelig ikke stille med egen bil og henger på oppkjøringa, neida det må selvfølgelig leies.

Posted

Og bare for og suge ut de siste kr, kan man selvfølgelig ikke stille med egen bil og henger på oppkjøringa, neida det må selvfølgelig leies.

Og dette kom vel i juli i år... :? Utrolig nok viste ikke kjøreskolen der jeg kjørteopp til BE i august dette, så jeg fikk tilbud om å kjøreopp med 230en min... :lol: Men giddet ikke å utstyre den med speil og div. så jeg leide en skolebil.

Posted

Jeg tok BE et halvår etter jeg tok lappen. Det var før alle mulige rare krav så jeg greide meg med kun en kjøretime i egen bil og med egen tom henger. Det eneste fornuftige som skjedde der var at jeg "lærte" at det er viktig å sjekke alle lysene etter at hengeren har vært koblet fra og til igjen. En liten kjøretur og vips så hadde jeg BE.

Det er mye rar kjøring med henger så jeg ser et behov for opplæring til klasse BE, men det forutsetter jo at man faktisk lærer noe om det å kjøre med tung henger. F.eks. hvordan vektfordeling påvirker påløpsbremsen og balansen, merke hvordan bremser på en henger er når de virker, og hvordan de er når de ikke virker, symptomer på at påløpet går for tregt, at bremsen tar litt for dårlig, enkelt vedlikehold, rygging, lukeparkering, at man kan lese vektgrensene på dekkene og at de stemmer med vognkortet og ikke minst skikkelig lastsikring av mange forskjellige typer last.

Kurset som skisseres her er jo bare tull. Tror jeg hadde blitt ordentlig sinna.

Nåja. Jeg kan ikke lovlig trekke pappa sin henger med 1300 kg totalvekt bak mercen. Totalvekt på bilen er 2220 kg og 1300 på hengeren. Altså 3520 totalt.

Og dette kom vel i juli i år... :? Utrolig nok viste ikke kjøreskolen der jeg kjørteopp til BE i august dette, så jeg fikk tilbud om å kjøreopp med 230en min... :lol: Men giddet ikke å utstyre den med speil og div. så jeg leide en skolebil.

Neida, det har vært sånn lenge. Da jeg kjørte opp i 1998 kunne folka hos trafikkstasjonen velge om de ville kreve ekstra pedalsett eller ikke. I 2003 da en kompis sjekket var det ingen som godtok oppkjøring uten.

Posted

Nåja. Jeg kan ikke lovlig trekke pappa sin henger med 1300 kg totalvekt bak mercen. Totalvekt på bilen er 2220 kg og 1300 på hengeren. Altså 3520 totalt.

Nei greit, det kommer jo selvfølgelig an på bilen, det er jo det som er ulempen med å ikke ha BE, at man må sjekke alt dette, men jeg har fint lov til å trekke 1300kg-hengerene vi har i firmaet med Merca med vanlig B, da sedanen min kun har tillatt totalvekt 2020kg. Ganske mange biler har tillatt totalvekt under 2,2 tonn. .

Posted

Dette er vel uansett hva det feiles mest på når det gjelder henger...

Hvis du befinner deg på veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer – se trafikkreglene § 13.
Posted

Dette er vel uansett hva det feiles mest på når det gjelder henger...

Hvis du befinner deg på veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer – se trafikkreglene § 13.

...og at folk ikke gidder å stappe inn ledninga til lysa på hengeren  :? Er vanvittig mange som kjører rundt med helt mørklagt henger.

"De skal bare" et lite stykke, så det er ikke så nøye... :axe:

Jeg sikra meg storbillappen i forsvaret, så jeg trenger strengt ikke bry meg så mye om jeg har lov til å kjøre ditt eller datt.

Men det blir vel verre etterhvert når man skal fornye den, har hørt noen rykter om at det skal innskjerpes et-eller-annet ifm fornying av klasse 2... :?

Samme her, tok teori på buss så jeg har den biten også, men mangler litt CD/DE

Posted

Å for og toppe det hele, kunne naboen fortelle at han måtte ha 4 timer førstehjelps kurs på trafikkskolen

før han fikk kjøre opp til C1. Hans yrke er Ambulansesjåfør.

Posted

Å for og toppe det hele, kunne naboen fortelle at han måtte ha 4 timer førstehjelps kurs på trafikkskolen

før han fikk kjøre opp til C1. Hans yrke er Ambulansesjåfør.

Regler er regler vettu...

Ifølge reglene (før ihvertfall) var det krav om att man fra førersetet i bussen hadde sikt til bakdøren ved hjelp av Speil...

Dette ble litt dumt i russebussen vår da vi skulle ha "soveavdeling" (som aldri ble brukt til soving), samt en "festavdeling" som var åpen for "alle" vha bakdøra...

Dette førte jo til att vi måtte sette opp en vegg midt i bussen for å hindre att det var fri gjennomgang...  Og dermed ble førers sikt til bakdør mens kjøretøy var i fart vell og merke hindret...

Greit nok, vi fikk tak i liten montior som ble godt festet på dash, samt ett godt overvåkningskamera som ble festet så det filmet hele døra bak.....

Dette klarte SVV ikke og godkjenne da det ifølge boka dems sto "Ved hjelp av Speil"...

Tok da ett speil, vred monitoren så man så først i speilet så i skjermen og spurte om dette var godkjent.... 

Veeeeeeeel, stå jo ved hjelp av speil så det er vel det da....  :-)

Posted

Veeeeeeeel, stå jo ved hjelp av speil så det er vel det da....  :-)

Det er jo nesten ikke til å tro, men etter å ha vært på EU/ADR kontroller med tunge kjøretøy i over 20 år så har man begynt å reflektere over om de bare prøver å opprettholde sin berettigelse med tanke på antall ansatte osv, det er jo nesten bare flisespikkeri de driver med når man leser div. forumer og legger til sine egne erfaringer.

Her for noen år siden så gikk man ned på den samlede lux styrken fra 480 til 360 hvis jeg husker riktig og jeg fikk en avhandling uten like forde jeg hadde to tusenmetre montert på taket som tok 80% av den tillatte luxen,så de måtte nok vekk eller byttes i noen andre, de tegnet til og med på ett ark fronten av en lastebil med det idielle lysbildet, dette tok over en halvtime, men jeg har ALDRIG vært med på at de har sjekket hjertet eller undervogna på svingskiva for slark eller andre feil.

Det hører med til historien att verkstedet bare stemplet mangellappen og ett par år senere så gikk man tilbake på luxen.

Posted

Hvis lastiskringskurset og teorien du fikk i forbindelse med BE var slik, så ville jeg nok vurdert å levert en klage til vegvesenet. For det der hørtes bare helt for dårlig ut.

Skulle prøvd lastsikringskurset vi hadde på CE, syns det var litt dårlig jeg, men i forhold til det du beskriver var det supert.

Ang. stroppemetoder, så skal du ikke se bort fra at en stropp hadde holdt ved full IBC også, problemet med stroppinga av dem, er at ramma rundt er for svak så den bøyer seg når du får dratt til skikkelig.

Posted

...og at folk ikke gidder å stappe inn ledninga til lysa på hengeren  :? Er vanvittig mange som kjører rundt med helt mørklagt henger.

Jeg sikra meg storbillappen i forsvaret, så jeg trenger strengt ikke bry meg så mye om jeg har lov til å kjøre ditt eller datt.

Men det blir vel verre etterhvert når man skal fornye den, har hørt noen rykter om at det skal innskjerpes et-eller-annet ifm fornying av klasse 2... :?

Det er yrkessjåførdirektivet du tenker på. Ikke noe tema for de som ikke jobber som yrkessjåfører, man beholder førerretten på tyngre kjøretøy akkurat som før også uten å ta dette, men har ikke rett til å drive som yrkessjåfør. Altså kan man helt fritt kjøre privat, også i jobbsammenheng så lenge det ikke defineres som yrkessjåførvirksomhet. I tillegg er gyldigheten på førerkortet nå fem år, ikke ti år som tidligere. :)

Posted

Det er yrkessjåførdirektivet du tenker på. Ikke noe tema for de som ikke jobber som yrkessjåfører, man beholder førerretten på tyngre kjøretøy akkurat som før også uten å ta dette, men har ikke rett til å drive som yrkessjåfør. Altså kan man helt fritt kjøre privat, også i jobbsammenheng så lenge det ikke defineres som yrkessjåførvirksomhet. I tillegg er gyldigheten på førerkortet nå fem år, ikke ti år som tidligere. :)

Så for meg som kjørte opp for 5 år siden, må nå fornye det, eller skal jeg vente til det har gått 10år? for så å benytte 5 årsregelen?

Posted

Så for meg som kjørte opp for 5 år siden, må nå fornye det, eller skal jeg vente til det har gått 10år? for så å benytte 5 årsregelen?

Står på førerkortet ditt det hvor lenge det er gyldig...

Posted

Du har førerrett til førerkortet er utgått ifølge datoen, men neste gang du fornyer blir det bare for fem år. I tillegg er det overgangsordninger for de som hadde førerett før den datoen yrkessjåførdirektivet trådte i kraft dersom man ønsker å beholde yrkessjåførkompetansen.