FrodeS Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5325013.ece Litt ufint med en påhengsmotor hengende utenfor der, men samtidig så er det jo mange hengere som stikker vesentlig lenger ut enn de motoren gjør. Hva mener de med at lasten skal være innenfor hengerens OG bilens bredde? Kan last henge utenfor hengeren hvis bilen er bredere enn hengeren? Quote
Jøran89 Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Det er vel såpass enkelt at lasten ikke skal gjøre hengeren bredere enn det totalbredden på hengeren er oppgitt til... Quote
FrodeS Posted September 27, 2010 Author Posted September 27, 2010 Det er vel såpass enkelt at lasten ikke skal gjøre hengeren bredere enn det totalbredden på hengeren er oppgitt til... Jeg tror jo også det, men det står da vitterlig "og bilen". Mange hengere er jo bredere enn bilen. tro hvor grenseland er? Når jeg setter dumpern sidelengs stikker håndtakene noen få cm utenfor bredden av hengeren. Ganske smal henger. Quote
Aussie Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Jeg mener at de samme reglene gjelder for bilhengere som for lastebilhengere, uten disp kan du ha ett kolli på maks 3m bredde, men utstikket skal merkes med godkjente markører som det skal være hvitt lys fremover og rødt lys bakover hvis du skal kjøre i skumring/mørke eller tunneler, mere enn ett kolli på hengeren eller bredde over 3m så må du søke disp. og selvfølgelig ha følgebil. Bredde over 3,5m eller lengde mere enn 6m lengre enn hva totallengden for bil/henger (semi 17m) kan du få pålegg også om politifølge, (noe jeg skjelden har fått før jeg har passert 25-26m) ellers så er 1m overheng maks bakover. Men det er dem ikke alltid så nøye på. Her er ett bilde tatt for 3 uker siden i Skjervet mellom Granvin og Voss. Totallengde 31 m Quote
Fredrik B Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Her er ett bilde tatt for 3 uker siden i Skjervet mellom Granvin og Voss. Totallengde 31 m Å det der gikk bra Utrolig hva transportører må igjenom nå til dags Quote
LuckyDuck Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Her er ett bilde tatt for 3 uker siden i Skjervet mellom Granvin og Voss. Totallengde 31 m [/img] Å det der gikk bra Utrolig hva transportører må igjenom nå til dags Det som er litt kult er at den figuren som går etter bilen der, mest sannsynlig kan styre akslingene på hengeren separat av bilen/trekkeren. Men Topic: Last som stikker ut over kjøretøyets bredde er jo plitktig å merke(90% gjør det ikke før det er snakk om 25 cm...). Men det er mine ord etter hva jeg har lært oppgjennom årene innen spesialtransport.. Husker ikke spesifikt hva reglene sier om berd last på personbil, men mener det er i den duren. med Kjøretøy, mener jeg enten hengeren eller bilen -dersom du ratter en pickup... Quote
Einar Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Det der var etter min mening uforsvarlig. Det henger en relativt stor påhengsmotor å utsiden av en henger, den er ikke merket med hverken lys eller reflekser, eller i verste fall en bærepose i lekker farge. Den er festet høyt opp på siden av hengeren og vil og gi en potensiell veltefare(litt avhengig av vekten lavt i hengeren) Mener reglene sier at du har lov å ha 1 meter foran kjøretøyet, 2 meter bak, men det skal merkes, på sidene er det vel litt lov, men det er atskillig mindre enn det man hart lov til fram/bak, og man må ganske fort søke om dispensasjon. Slike biler håper jeg poisen stopper, og gjør noe drastisk, kanskje ikke inndragelse av førerkort, men nesten. Hadde enda den påhengeren vært festet bak eller foran på tilhengeren. Skal ikke sidelast merkes med bestemte reflekser, og til og med lys over en viss *bredde"? Quote
Recommended Posts