Jump to content

Biltilsynet har ikke bestemt seg for regler!

Recommended Posts

Posted

En kompis skulle godkjenne bilen for senk og dekk/felg for et par uker siden. Senken ble godkjent, og så spurte han om dekk/felg. Så lenge de var innenfor +- 5% på rulleomkretsen trengte man ikke gjøre noe fikk han beskjed om hos biltilsynet. Greit nok... Det var da OK å kjøre videre.

Så i går ble han stoppet i kontroll, der de sier han har alt for store felger, over 7% som de sa, og dermed må han godkjenne felgene. Han sa at han fikk beskjed om at han ikke trengte å gjøre noe med godkjenning når han sist var der, men det gadd de ikke bry seg om..

De sa han må godkjenne felgene uansett! I kveld sjekket vi på en felgkalkulator, og der viste det seg at rulleomkretsen kun var 2% over, han gikk fra 195-65 15" til 235-35 19".

Blir så oppgitt over biltrangsyntes regler og bestemmelser, noe de altså ikke har bestemt seg for å ha felles eller følge likt :angryfire:

Posted

En kompis skulle godkjenne bilen for senk og dekk/felg for et par uker siden. Senken ble godkjent, og så spurte han om dekk/felg. Så lenge de var innenfor +- 5% på rulleomkretsen trengte man ikke gjøre noe fikk han beskjed om hos biltilsynet. Greit nok... Det var da OK å kjøre videre.

Så i går ble han stoppet i kontroll, der de sier han har alt for store felger, over 7% som de sa, og dermed må han godkjenne felgene. Han sa at han fikk beskjed om at han ikke trengte å gjøre noe med godkjenning når han sist var der, men det gadd de ikke bry seg om..

De sa han må godkjenne felgene uansett! I kveld sjekket vi på en felgkalkulator, og der viste det seg at rulleomkretsen kun var 2% over, han gikk fra 195-65 15" til 235-35 19".

Blir så oppgitt over biltrangsyntes regler og bestemmelser, noe de altså ikke har bestemt seg for å ha felles eller følge likt :angryfire:

Var det størrelsen på felgene eller rulleomkretsen de klikket på?

Rulleomkretsen skal være innenfor +/- 5%, og diameteren på felgene har ingenting å si. Innpress må være innenfor +/- 7,5mm pr. side og ingenting skal subbe.

Posted

De sa at det var for stort i forhold til rulleomkretsen, at han var på over 7% i forhold til +/-5%...

Hjulene stikker ikke på utsiden av bilen, og ikke noe subbing.

De hadde visstnok sjekket i en tjukk bok om dekk at de var "alt for store" i forhold til +/-5% grensen. Men er så teit at når han skulle godkjenne felgene, så trengte han ikke det, siden de var innenfor +/-5% området, som de på Biltilsynet på Kongsvinger sa

Posted

Hvordan bil er det snakk om?

Når jeg hadde min C124 så spurte jeg for morroskyld om dette og fikk beskjed at bilen min som var en 90mod ikke kunne godkjennes med mer enn 17". Fikk aldri noe klart svar men det var noe med at bilen var så og så gammel og på den tiden fantes det ikke større felg enn 17" og kunne derfor ikke godkjennes i vognkort og noe med bremser osv  :? :? :?

Jeg kjørte med 18" og ble stoppet av teknisk kontroll, de så litt på hjula og mente det var ok allikevel  :?.... Kommer vell helt ann på hvem man møter og dagsformen til denne personen....

Posted

Når jeg hadde min C124 så spurte jeg for morroskyld om dette og fikk beskjed at bilen min som var en 90mod ikke kunne godkjennes med mer enn 17". Fikk aldri noe klart svar men det var noe med at bilen var så og så gammel og på den tiden fantes det ikke større felg enn 17" og kunne derfor ikke godkjennes i vognkort og noe med bremser osv  :? :? :?

Jeg kjørte med 18" og ble stoppet av teknisk kontroll, de så litt på hjula og mente det var ok allikevel  :?.... Kommer vell helt ann på hvem man møter og dagsformen til denne personen....

Dette er en Golf 4. Kommer tydeligvis veldig an på hvem man snakker med. Men de bør jo fortsatt forholde seg til én regel, så det gjelder likt for alle

Posted

Dette er en Golf 4. Kommer tydeligvis veldig an på hvem man snakker med. Men de bør jo fortsatt forholde seg til én regel, så det gjelder likt for alle

Hvis han som stoppet mente det er 7% forskjell i rulleomkrets, mens det i virkeligheten bare er 2, så er det jo bare å gi beskjed om at noen har gjort en regnefeil.

Det er en del forskrifter rundt hjul, men jeg har ikke sett noe som går spesifikt på felgens diameter.

Posted

Veldig ofte så kommer det an på hvordan resten av bilen ser ut, hvor gammel han som kjører bilen er og dagsformen på kontrollør..... :?

De har stort sett til dags dato vinket meg rett forbi alle tekniske kontroller både med 18 og 19" på S124 .....men de vinker meg nesten alltid inn på farstkontroller.....hhhmmm...lurer på hvorfor..... :lol:

Posted

De går etter STRO-boken, og der står bare omkretsen på hjulet, så de må regne med litt enkel barneskole-matte for å finne prosentforskjellen, og da har det blitt total krise, tydeligvis..

I tillegg er det noen som mener at man må godkjenne det uansett, andre mener at man ikke trenger godkjenning med mindre det avviker fra 5%-regelen mens andre igjen mener at noe som avviker fra 5%-regelen (ganske vanlig på terrengbiler med større hjul) er umulig å godkjenne uten dokumentasjon fra produsent av bil. En bilprodusent går jo aldri god for noe de ikke har levert selv uansett, så om man treffer en sånn kan løpet være kjørt for å få gjort noe på den trafikkstasjonen.

Kontaktet tre forskjellige trafikkstasjoner angående godkjenning av felgene på 300GD'en min og fikk tre forskjellige svar. Greia er at innpress ikke står i vognkortet, og da klikket EU-kontrolløren på felgene "siden de så ut som de stakk langt ut" (ja, akkurat, originale 15"..) og satte en feil på "forevisning for trafikkstasjon". Den lettvinte løsningen er jo å vise bilen til etterkontroll med originale stålfelger, men hadde vært greit å få inn hjulene på bilen i vognkortet. Problemet er at dekkene er 6.5% større enn det som står i vognkortet, og da kan det kladde.. (205R16 i vognkort, 32x11.5x15 på bilen)

Posted

Fekk beskjed på eu-kontroll att all alternativ dekk dimensjon skal stå i vogn kortet.

Dette var på ett verksted. Hadde ikke tid å ta diskusjonen med dei då så betalte og reiste.

Sjekket litt opp og min alternative dekk dimensjon står jo oppført i instruksjonsboken, burde ikkje dette holde som dokumentasjon i en eventuell kontroll ??

Aktuell bil er w210 2000 mod (Er jo ett hav av dimensjoner til denne bilen som står i instruksjonsboken) fekk forøvrig en 2 er feil  der det står att bil må vises til biltilsynet pga dekk...