Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Skal her forsøke å dokumentere anlegget jeg har i bilen min.

Originalt var det et par 2-veis høyttalere framme (16,5cm i dørene og diskant i dashbord) og det sto en toyota-merket radio/kassett spiller i.

DSC01937.jpg

De låt greit. men ikke mer.

DSC01938.jpg

Tok ut høyttalerene og satt inn Sony XS-HT170 - toppmodellen til Sony i en årrekke. To-veis system med silke diskant.

DSC01939.jpg

DSC01942.jpg

Delefilter under dørene.

DSC01993.jpg

Mer senere.

• 2 years later...
Posted

Nei det står ikke noe filter originalt mellom radio og basshøyttaler. Det er bare ledning. Og en ledning som går til diskant på dashbord, som er "delt" med en enkel kondensator som står i serie med diskanten (dette virker i praksis som et enkelt høypass filter).

Posted

Mitt største tips er vel, for de som ikke vil miste bagasjerom plassen: ikke ha bass kasse, men monter en 12" i seteryggen.

DSC02235.jpg

Låter helt supert!

Pass på å få en 12" som er fortrinnsvis laget for friluft buk ("free air" - at den ikke er utsatt for "over-excursion" når den ikke er montert i kasse).

Posted

Angående bassen, jeg vil si frekvensresponsen er meget jevn og går temmelig dypt. Impulsresponsen er også så bra jeg kunne forvente, ingen uønskede resonanser som jeg kan høre. Nå har ikke jeg så mange å sammenlikne med, men det var innom en som hadde dobbel tolv tommer i porter kasse i en BMW 3 serie sedan, han var meget misunnelig på lyden.

Høyttaler adaptere er bestilt ja, det lages adaptere til de fleste biler. Mine er fra Autoleads eller AIV, kan bestilles på Mekk butikker for eksempel.

I den sammenheng må jeg si at jeg jobber på BEMA som er en grossist på bildeler, og vi har som regel alt dette på lager. Men det er ikke min hensikt å markedsføre Bema her, vi selger jo vanligvis ikke direkte til forbruker uansett. :-)