Hallgeir Helland Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 Hei, Skal her forsøke å dokumentere anlegget jeg har i bilen min. Originalt var det et par 2-veis høyttalere framme (16,5cm i dørene og diskant i dashbord) og det sto en toyota-merket radio/kassett spiller i. De låt greit. men ikke mer. Tok ut høyttalerene og satt inn Sony XS-HT170 - toppmodellen til Sony i en årrekke. To-veis system med silke diskant. Delefilter under dørene. Mer senere. Quote
Ketil666 Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 Delefilter under dørene? Hvor da? Står det originalt noe mellom spiller og "basselement"? Jeg sliter med å få noe bass ut av mine dørhøyttalere. Quote
Hallgeir Helland Posted October 9, 2012 Author Posted October 9, 2012 Nei det står ikke noe filter originalt mellom radio og basshøyttaler. Det er bare ledning. Og en ledning som går til diskant på dashbord, som er "delt" med en enkel kondensator som står i serie med diskanten (dette virker i praksis som et enkelt høypass filter). Quote
Xavier Posted October 16, 2012 Posted October 16, 2012 Driver og bygger i samme bil selv må, så pøs på med bilder Quote
Hallgeir Helland Posted October 17, 2012 Author Posted October 17, 2012 Mitt største tips er vel, for de som ikke vil miste bagasjerom plassen: ikke ha bass kasse, men monter en 12" i seteryggen. Låter helt supert! Pass på å få en 12" som er fortrinnsvis laget for friluft buk ("free air" - at den ikke er utsatt for "over-excursion" når den ikke er montert i kasse). Quote
Svein Gulbrandsen Posted October 21, 2012 Posted October 21, 2012 'hvordan vil du beskrive bassen når den er i free air slik? Får du med lave frekvenser osv? Og de adapterene for høyttalerene, er de bestilt spesielt eller? Mvh Svein Gulbrandsen Quote
Hallgeir Helland Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Angående bassen, jeg vil si frekvensresponsen er meget jevn og går temmelig dypt. Impulsresponsen er også så bra jeg kunne forvente, ingen uønskede resonanser som jeg kan høre. Nå har ikke jeg så mange å sammenlikne med, men det var innom en som hadde dobbel tolv tommer i porter kasse i en BMW 3 serie sedan, han var meget misunnelig på lyden. Høyttaler adaptere er bestilt ja, det lages adaptere til de fleste biler. Mine er fra Autoleads eller AIV, kan bestilles på Mekk butikker for eksempel. I den sammenheng må jeg si at jeg jobber på BEMA som er en grossist på bildeler, og vi har som regel alt dette på lager. Men det er ikke min hensikt å markedsføre Bema her, vi selger jo vanligvis ikke direkte til forbruker uansett. Quote
Recommended Posts