Hallgeir Helland Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Hallo, Jeg er ny her. Har kjørt min Mercedes-Benz C180 Classic 1997 modell siden februar 2009. Kjøpte den på bilauksjon (Uno auksjon på Sola), den hadde vært politi tjenestebil. Hadde litt merker etter diverse politi utstyr innvendig, men den har ikke vært uniformert. Lot til å være forholdsvis velholdt - nesten ingenting rust. Men det var faktisk ikke frostvæske i kjølevannet - det var bare rent vann. (!!) Førersetet var byttet ut med et som ikke har varme, og i en annen farge, så begge framsetene har ekstra setetrekk på så ser det litt mer korrekt ut. Jeg har ikke gjort mye med bilen. Har montert et komplett stereo anlegg, det originale var ikke noe tess. Skiftet styrestag for en måned siden (litt slark i det gamle). Skal senke den en gang trolig etter vinteren. Lånte noen fine hjul av bror min (Roy Inge) og synest bilen ble veldig fin med de på. Her er noen bilder med disse hjulene på: Originalt har den de enkleste hjulene: 195-65 R15 (tror jeg de heter) på stålfelg, med de gode gamle hjulkapslene på. Liker disse også, men bilen ser jo dobbelt så dyr ut med disse fine hjulene på. (og det er den også, nesten!) Beklager at bilen retter fingeren til dere - den ene lyktevisker motoren er gåen. Håper å få understellsbehandlet bilen nå snart, samt ta rusten rundt bagasjeroms knappen og rundt antennene snart.... har drøyd det for lenge allerede. Kanskje jeg oppretter en egen tråd om anlegget en annen dag. Det er forholdsvis omfattende (jeg jobber med bilstereo til daglig). Quote
LuckyDuck Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Da ønsker jeg deg offisiselt velkommen i klubben! Det at bilen viser fingeren på det øverste bildet, forteller vel mer om en tidligere "gangster-stil" i poiliet Tror også det hadde vært interessant med en tråd om hvordan steroanlegget ditt er lagt opp! Quote
Hallgeir Helland Posted September 22, 2010 Author Posted September 22, 2010 Jau, den er litt humørsyk den fingeren.... Glemte å skrive at bilen har en 1,8 liter bensin motor, uten noe pustehjelp.... og automat gir. Deilig automatgir. Og, den var gått 200.000 km når politiet pensjonerte den, nå er den vippet over 260.000 km. Så den går ca 40.000 i året. Pendler til jobb, ca 8 mil daglig. Og så blir det jo en del helgeturer. Skal lage en tråd om audio installasjonen. Quote
CHARLIE Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 C-180 er kjempekjekke biler. Har hatt 2 stk selv, og var kanonfornøyd med begge 2 . Velkommen til oss i MBE, forresten :D Quote
Kim Ingebretsen Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Velkommen hit Hallgeir ! Fin bil du har ! Misunner de felgene der Har selv en w202 C200 automat og er kjempe fornøyd med bilen. Min hadde også rust rundt låsen på bagasjelokket og antenna, men har fått fjernet det http://www.mbentusiastklubb.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=91 Quote
Hallgeir Helland Posted September 23, 2010 Author Posted September 23, 2010 Jo takk. Jeg misunner også de hjulene. Må påpeke en gang til at de er ikke mine, jeg bare ønsker de var mine. Har ikke bilder av bilen med original hjul.... Fin bil du også har, Kim! Skulle gjerne hatt en tilsvarende behandling av min. Quote
LuckyDuck Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Den lille klipsen du mangler(manglet?) rundt vinduet bak, kan du ta et lite mål av den? Tror jeg har en sånn en liggende. Quote
Hallgeir Helland Posted September 26, 2010 Author Posted September 26, 2010 Roy, den er ca 25mm bred og 20mm på tvers. Teip biten som står på gjør fortsatt nytten. Jeg skulle sette pris på litt råd om hva jeg burde gjøre med rust: bilen har rust på en del av de vanlige stedene på karosseriet: rundt bakluke knappen, rundt antenne festene, bak listen på dørene. Samt en del knøttsmå flekker på panseret, trolig steinsprut relatert. Har fått pris på komplett restaurering: ca 30-35000 kroner (CustomCars i Lillesand) men vi vet ikke om vi ønsker bla opp så mye..... Kan vi ordne sånt selv? Kan vi gjøre noe for å stoppe rusten? Hva? Det lokale verkstedet mitt (Autorep i Grimstad) foreslo å prøve skaffe en ny bagasjeromsluke (dvs brukt men fortrinnsvis uten rust). Vet noen hvor man kan skaffe dette, eller har noe liggende? Takk! Quote
Hallgeir Helland Posted October 3, 2010 Author Posted October 3, 2010 Well da har jeg vært og hentet nytt bagasjeroms dør til bilen. Ikke helt samme farge, dette er mer sort. Men mindre rust. Fikk det billig. Skal se om vi kan pusse det opp..... Quote
LuckyDuck Posted October 3, 2010 Posted October 3, 2010 Well da har jeg vært og hentet nytt bagasjeroms dør til bilen. Ikke helt samme farge, dette er mer sort. Men mindre rust. Fikk det billig. Skal se om vi kan pusse det opp..... Kult Hvordan er tilstanden på denne? er det noen små bulker eller rust å se? Quote
Hallgeir Helland Posted October 3, 2010 Author Posted October 3, 2010 Takk Knut! Roy, det nye lokket har litt rust og bobler rundt låsen, men betraktelig mindre enn mitt nåværende. Og det som vel er greit er at jeg kan pusse opp det ene og ta meg god tid til det, uten at bilen er ubrukelig den tiden. Fargen er jo litt feil, må vurdere om jeg skal la hele greia lakkes. Quote
LuckyDuck Posted October 3, 2010 Posted October 3, 2010 bilen er jo i såpass fin stand, tenker på lakken, så det ville jo være å tegne streker over i-ene og prikker over t-ene å sette på et lokk i feil farge nyanse. -Tenker jeg. Men for all del, det er jo din bil, du som bestemmer Men tanken er jo god, å fikse opp det lokket du har fått tak i nå, istede for å ta av det som står på nå og ikke kunne bruke bilen. Og hvis det er litt dypgående rust rundt låsen, slik at det må sparkles for å få det fint igjen, så vil du selvsagt spare noen kroner istede for at en dyr lakkerer skal gjøre den biten. Quote
Hallgeir Helland Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 Så, i går var jeg hos BOS og hentet ny nøkkel dings (bare selve stål biten, den gamle var brukket). Og måtte vise legitimasjon. Så jeg gravde fram førerkort, og fant også MBE klubb kortet som lå sammen med fører kortet. "kan vel prøve" tenkte jeg, og spurte om det ga meg noe rabatt. Joda, det ga rabatt! Quote
Hallgeir Helland Posted November 18, 2010 Author Posted November 18, 2010 Og i går satt jeg inn nye lyspærer: tenkte å ha NightBreaker men de anbefalte et annet merke (amolux) som hadde samme type pærer til halve prisen. Merkbar forskjell. Fornøyd. Ellers trenger bilen en vask - det merkes at det er salt på veiene. Quote
Hallgeir Helland Posted November 19, 2010 Author Posted November 19, 2010 Ellers trenger bilen en vask - det merkes at det er salt på veiene. Det ble en tur innom lokale bilpleien i Grimstad. Så nå er bilen rein og fin, enn så lenge. Quote
LuckyDuck Posted November 19, 2010 Posted November 19, 2010 du... når kommer det flere bilder av bilen? Bilder har en underlig tendens til å si mer enn 1000 ord(sier folk). Det syns ihverfall jeg hadde vært kjekt Quote
Hallgeir Helland Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 Jeg har ikke god tilgang på kamera.... det i min gamle SE telefon har mistet avtrekkeren, håper å få ny telefon en gang snart. Da blir det mer bilder. Quote
Hallgeir Helland Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Så på vei hjem til Kristiansand i kveld sa det pang og noe spratt på veien bak meg. Tror det var en is bit. (masse is tapper og denslags på fjellet ved siden av veien, og masse vind også) Og da vi kom hjem oppdaget jeg at venstre blinklys framme var knust. Så jeg må vel skaffe nytt. Quote
Hallgeir Helland Posted November 29, 2010 Author Posted November 29, 2010 Så jeg må vel skaffe nytt. Og det er bestilt fra Auto-Trio. Quote
Hallgeir Helland Posted December 1, 2010 Author Posted December 1, 2010 Blinklys ankommet i dag - monteres i morgen. I morgen må jeg også finne ut hva i all verden som skjedde med motoren i dag.... Quote
Hallgeir Helland Posted December 2, 2010 Author Posted December 2, 2010 Nytt blinklys! Skal få satt det inn i dag. AutoTrio var veldig kjappe og hyggelige og service innstilte. Jeg ringte og bestilte blinklys, fikk en pris på noe over 600 kroner. Gav dem kortnummer - fikk det hele fraktfritt da. Så greit. Rett etterpå fikk jeg telefon - de har samme del uoriginal til halve prisen - vil jeg ha den? Ja takk! Så det ble 344 kroner til slutt. Dette var på mandag, jeg hadde varen i går. Quote
Hallgeir Helland Posted December 2, 2010 Author Posted December 2, 2010 Så, fikk bilen tilbake fra verkstedet for litt siden, og har nå montert blinklys. Så da er alt vel igjen! Jeg er ganske glad i denne bilen, må jeg si. Quote
Kim Ingebretsen Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 legg ut bilde av bilen med nye blinkere a ? Lurer på om jeg skal sette sånne på min også, for tror de er litt klarere enn de jeg har Quote
Recommended Posts