Jump to content

S204 / W204 Erfaringer?

Recommended Posts

Posted

Har prøvd å finne litt inngående info og brukererfaringer på C-klasse W204 på forumet, men savner bilen som emne under <kjøpeguider>.

Prøvde en 2008-mod. C220 CDI W204 i går, og ble imponert over hvor lettkjørt og kvikk denne bilen var. Vi byttet inn vår 2003-mod. E220 CDI W211 umiddelbart, og med tanke på vårt bruksmønster virker dette som en grei og fin bil.

Bilen brukes 95% til småkjøring av kona, fram og tilbake på jobb (sjefen sjøl kjører 2004 Citroen Berlingo varebil) med sporadisk litt lengre turer og et par ferieturer i året, to voksne og et barn. Kjørelengde ca. 10 - 12.000 km i året.

Våre erfaringer med de ulike modellene vi har hatt den siste tiden:

1999-mod. C180T (202): Minnet veldig om 190-serien å kjøre, veldig lat med automat (etter et par år med E220 cdi 143 hk.).

2001-mod. E-klasse (210): har hatt 1 stk. 220 CDI og 2 stk. 200 Kompressor. Gode biler, mer luksusfølelse i bensinbilene, mindre støy/vibrasjoner o.l. Rustproblemer.

2003-mod E-klasse 220 cdi (211): Stort løft fra 210, men endel småfeil på tidlig modell. Komfortabel bil, men tung og "sedat" i forhold til C-klasse 204.

2008-mod. C-klasse 220 cdi Eleganse automat (204): Kjøpt i går, KM-stand 45.000, Cubanitt-sølv (utgått farge) med sort tøy-interiør. kjørt ca. 100 km. etter handel, ARTIG. Eneste punkt hvor jeg foreløpig synes 211 var bedre, er setet, større og mer støtte under lår/knær. Ellers er bilen laaaaangt lettere å kjøre, særlig parameterstyringen er kraftig forbedret. Interiøret ser litt enkelt ut på bilder, men både interiør og eksteriør virker penere og kvalitativt bedre i virkeligheten. Agility controlen gjør at bilen er komfortabel på dårlig vei, og fastere i svingkjøring. Oppgraderingen på 220 cdi-motoren fra 150hk/340nm til 170hk/400nm gjør denne til en mye sprekere bil. Såvidt jeg forstår er det kommet en oppgradering til senere, med twin-turbo, men ser at hk/nm er den samme. Har prøvd diverse C-klasse 203 i det siste, men disse kan ikke sammenlignes med W204 etter min mening.

Bilen skal inn på 2 aksjoner, men vet ikke hva dette er, noen som vet?

Noe spesielt vi bør passe på, eller andre tips?

Ser at lilleutgaven (200 cdi) er oppgitt med både 270 nm og 350 nm, noen som vet om når denne oppgraderingen skjedde? Har alle w204 200 cdi 350 nm?

Posted

Kjøpte en S204, 200 cdi, 2008, elegance i mai. Denne er nå gått 37 tkm, jeg har aut, solt, skinn, xenon og har ettermontert Command. Jeg er fornøyd med bilen, den er lettkjørt, bruker lite diesel. Eneste negative er at jeg synes diesel lyden er litt "høy" inne i bilen. Må også innrømme at min gamle S124 var vel så komfortabel.

Neste planen min er Ebaich senkesett (det ligger klart til montering), og nye felger. Har lyst på 5 spoke AMG 18", eller BBS Lemans, evt replica. Lurer litt om det da blir 18 eller 19?

"Bilen skal inn på 2 aksjoner, men vet ikke hva dette er, noen som vet?"

Er din bil ny i Norge eller importert? Min er importert, men jeg har registrert den hos BOS, men har ikke hørt noe om aksjoner.

Naboen har importert en W204 280, 4 matic, med AMG motor. Han har selv vært å klaget på speilene. Disse laget en gnisse lyd, når de ble felt inn/ut. Ble visst smurt opp, og lyden ble borte.

Posted

Hei!

Gratulerer med C-klasse.

Har selv en C200 cdi 2008 modell, kjørt nå 23000km siden jeg kjøpte den ny. Er grisefornøyd med bilen. Nydelig å kjøre!

Jobber i BOS, så må jo skryte litt av produktet  :D

Bilen er en "classic" med AMG sportspakke, automat, pts, audio 50 aps +++

Ellers har jeg montert Brabus senkesett, Brabus eksos, Brabus 19" sommerhjul og Brabus 18" vinterhjul.

Har hatt to servicer, en på 13000 og en nå på rett under 23000. Ellers har jeg byttet en styreenhet til pts`n og luftrøret som suger luften inn til luftfilteret på garanti. Ellers vært helt feilfri.

204 modellene er sjelden inne på verkstedet utenom service. Det er lite feil på de nye modellene. (også 212)

Når det gjelder aksjon, så kan den ene være justering av koffertlokket. En liten kjapp jobb. Har selv hatt denne på min.

Når det gjelder motorene som du nevner, så er det helt forskjellige motorer.

Min og din motor er OM 646. C200 har 136/270nm og C220 cdi har 170 og 400nm v/2000omdr.

De nye motorene er OM651. C200 har da 136hk/360nm (330nm v/automat) C220 har fått biturbo 170hk og 400nm mellom 1600-2800omdr mener jeg. altså over et bredere spekter enn OM646 motoren.

Posted

Ang. aksjonene, så fikk vi beskjed av selger at det skulle tas 2 aksjoner på bilen, uten at han kunne redegjøre mer om hva de omfattet. Disse skal tas samtidig med EU-kontroll innen januar 2011.

Bilen ble kjøpt hos MB-forhandler, og har vært demo/utlånsbil der siden ny. Storfornøyd med bilen så langt, håper tendensen fortsetter :D.

Ellers får vel bilen være original, kanskje fristende å skifte til Avantgarde grill, men tiden får vise.

Posted

Er det noen som har erfaring med 19" kontra 18" felger på disse bilene?

Posted

Jeg hadde 18" på sommerhjulene før jeg monterte vinterdekk på disse.

Nå har jeg 19", Brabus monoblock E 8.5x19 og 9.5x19 med et45

og 235/35-19 foran og 255/30-19 bak

Posted

Ok.

Er det stor forskjell i komfort på 19 kontra 18?

Og er ET 45 ok impress?

Posted

Hvis komfort er viktig for deg "TAL" (er litt usikker på hva du legger inn dette begrepet), bør du hvertfall ikke montere senkesett på bilen, da jeg vil anta at bilen blir noe lavere og betydelig stivere.

Du kan trygt gå fra 18" til 19" på denne bilen, det blir ikke mye forskjell , men litt stivere.

sjekk denne linken med anbefalte dekk/felg kombinasjoner:

http://www.mercedes-benz.de/content/media_library/germany/mpc_germany/de/mercedes-benz_deutschland/pkw_emb_nextgen/service___zubehoer/orginal-teile/reifen-__raederkombinationen0/c-klasse_cl_clk_cls/home_passengercars.object-Single-MEDIA.download.tmp/C_Klasse_Typ_204_AMG_090904.pdf

men hvis din gamle S 124 var vel så komfortabel har jeg store problemer med å bedømme din kunnskap om biler/senking/felger osv.

Selv har jeg en S204  avantgarde med AMG sportpakke og original senket fra fabrikk med 19" på sommer og 18" på vinterhjul

sommer 8x19 ET45 med 235/35x19 på foraksel og 9x19 ET54 275/30x19 på bakaksel med originale AMG felger. dette funker veldig bra for min kjørestil

Bilen er stiv og kjøre sammenlignet med en Elegance med original fjæring.

men ikke værre en at den funker i bytrafikk og på landevei/autobahn.

tror ikke jeg vil senke den ytterligere da jeg også bruker den på vinterføre og etterhvert kanskje med campingvogn.

Posted

Hei Lars U.!

Takk for linken!

Har lest om bilen din her på forumet, synes den bare er perfekt! Hadde bare økonomi til "arbeiderklasseutgaven", men drømmen er jo en lik til din.

Misfortå meg riktig, 204 er en litt "mindre" bil enn 124, noe som gjør at den blir litt mere "stiv i kantene". Jeg synes du merker kummelokk litt bedre i 204.

Min gamle 124 hadde først et senkesett fra H&R, dette synes jeg var litt vel "gocart" aktig, Siden satte jeg på Einbach, og bilen ble en drøm. Tidligere har jeg hatt div Golf GTI modeller, alle senket (Bilstein, koni, jamex).

Grunnen til at jeg skal montere nye fjører er både utseende og kjøreegenskaper, valget av Einbach er grunnet erfaringen fra min gamle bil, og etter å ha lest om fornøyde "senkere" på mbworld.org.

Kjører på orginale elegance 17" felger nå, men er i tenkeboks om det blir 18" eller 19". Hvis du mener forskjellen er minimal, blir det nok 19".

Lurer også på å montere ryggekamera linket til command`en, da jeg ikke har parktronic.

Noen som har vært borti det?

Posted

vedr ryggekamera ; hør med Holgersen, han monteret det på sin 204 som han allrede har solgt.

Jo jeg er enig i at bilen blir lit tøffere med senkesett, men det jeg tror uansett bilen blir mer "stumpete" med senkesett enn med å gå fra 18 til 19"

selv har jeg lagt på litt mer gummi dvs i stede for 225/35x19 har jeg 235/35x19 på foraksel og 275/30x19 på bakaksel og det blir en ørliten forskjell på komforten, men jeg synes 19" er helt passelig på en familiebil som jeg har.

Men uansett må jeg jo ta det med ro i de dårlige gatene og over fortauskanter  i hovedstaden da det ellers kan bli en riktig dyr affære å knerte en felg.

sitter faktisk og vurderer enda bredere felger fra ATS , men er litt usikker på om de går på innsiden av hjulbuene bak.

Posted

Har letet etter "Holgersens" 204 tråd, men finner den ikke igjen.

Noen som vet om den er tatt bort?

Posted

Det nærmer seg vinter. Hvilke dekkmerke anbefales (piggfrie)?

Det blir jo mest kjøring på våte vestlandsveier, men også en tur eller to på Hardangervidda.

Bilen min er importert, noen anbefalinger i henhold til understellsbehandling?

Posted

Hvis bilen er beregnet for det europeiske markedet(feks brukt ifra Tyskland) tror jeg ikke det er noe forskjell på rustbehandlingen,

det er jo inntil 30 års garanti mot gjennomrustninger.

Jeg har ikke gjort noe med min bil og det holder å vaske og ta en underspyling i ny og ne.

mht vinterdekk, jeg kjører med 18" på originalfelger og der er ikke utvalget så stort , har Nokian og det duger, men ville gjerne hatt noe bredre gummi.

evetuelet noe i 19" men dekkforhandlerne vil ikke anbefale vinterdekk for mellomeuropeisek forhold type alpin o.l.