Hallgeir Helland Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Hei, Jeg er ny her. Har en C180 Classic 1997 modell som jeg har fått tak i senke sett til. Har ikke montert det enda. Det jeg lurer på er om jeg trenger det spesielle fjær-spenne verktøyet som de selger på biltema til 2000 kroner, eller om "vanlige" fjærspenner gjør susen? Senkesett: Bil: Til orientering: Jeg har ikke masse erfaring med mekanisk mekking. Jobber vanligvis med elektronikk. Men vil gjerne lære. Skiftet styre stag her for en måned siden på egen hånd, det gikk greit. Har tidligere ikke gjort mer enn å skifte olje, oljefilter og tennplugger. Men jeg har tilgjengelig verksted med bukk, og noe verktøy, på jobb. Quote
Fredrik B Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Du MÅ ikke ha dette fjærklemme settet, men det gjør jobben MYYYYYE lettere, husker når jeg skiftet fjærer forran på min C124 E320, da brukte jeg 1,5 timer på EN fjær.. brukte rundt timen på den andre, da jeg visste hva jeg gjorde Bor du i nærheten av Oslo, så har vell lokallaget ett sett til utlåns om jeg ikke tar helt feil? Edit; Vet ikke om du har sett denne tråden? Quote
Hallgeir Helland Posted September 21, 2010 Author Posted September 21, 2010 Hei, ja, nei, bor ikke i nærheten av Oslo..... bor i Kristiansand. (oppdaterte nettop profilen) Skal se om jeg kan spore opp noen som har en sånn fjærspenne liggende. Det må jo være noen? Jeg spurte på det lokale verkstedet, de er (forståelig nok) ikke villige til å låne bort verktøy, spesielt ikke dyrt verktøy. Har uansett tenkt å drøye installasjon til etter vinteren - det er vel ikke noen fordel å ha senket bil når snøen kommer? eller? Quote
Fredrik B Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Hei, ja, nei, bor ikke i nærheten av Oslo..... bor i Kristiansand. (oppdaterte nettop profilen) Skal se om jeg kan spore opp noen som har en sånn fjærspenne liggende. Det må jo være noen? Jeg spurte på det lokale verkstedet, de er (forståelig nok) ikke villige til å låne bort verktøy, spesielt ikke dyrt verktøy. Har uansett tenkt å drøye installasjon til etter vinteren - det er vel ikke noen fordel å ha senket bil når snøen kommer? eller? Da kan du jo "innvestere" i klemmer nå, å leie bort til folk som trenger i nærheten, så får du "dekt" kostnadene på ett slikt sett. Så har du klemmer til du skal skifte. Jeg vet ihvertfall at jeg gjærne skulle hatt ett slikt, da jeg holder meg til MB å 123/124 biler. Å da blir det litt senking/bytting av fjøre Quote
TEH Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 De biltemaklemmene er good shit Et veldig kjekt verktøy å ha da fjærbrudd på Mercedes en typisk feil. Det holder lenge så lenge du ikke bruker slagverktøy på det som f.eks muttertrekker. Men utvekslingen er god, så du slipper og skru deg ihjel som på disse vanlige klemmene... Løp og kjøp mao Quote
vegardxf Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 aaabsolutt verdt og invistere i skikkeli verktøy men om du skal finne på og bruke vanlige fjærklemmer så har jeg lært og gjekke opp bilen på begge sider for og slippe ned forjulsstillinga så mye som mulig. det bør du og prøve neste gang fredrik, da bytter du begge fjørene forran på en time Quote
Fredrik B Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 aaabsolutt verdt og invistere i skikkeli verktøy men om du skal finne på og bruke vanlige fjærklemmer så har jeg lært og gjekke opp bilen på begge sider for og slippe ned forjulsstillinga så mye som mulig. det bør du og prøve neste gang fredrik, da bytter du begge fjørene forran på en time Hørtes ikke helt feil ut det nei Quote
FrodeS Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Edit; Vet ikke om du har sett denne tråden? Jeg har lagt tilbake bildene der nå. De var forsvunnet i en opprydding på servern min. Quote
Hallgeir Helland Posted September 22, 2010 Author Posted September 22, 2010 Se der ja, det var jo det jeg lette etter. Tusen takk! Quote
Recommended Posts