Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har ett problem med sikring nr 7 (8A, den går når det står i en blå 25A også). Den ryker når bilen står å går på tomgang. Ikke skjedd mens vi har kjørt. Noen som vet hva dette kommer av evnt. hvor jeg kan begynne å feilsøke?

Er litt plagsomt da motoren blir glovarm (120 grader) varmeapparatet kun blåser varmt osv. Har ikke i hodet hva den gikk til, men mener det var diverse vifter, gir eller noe slikt.

Posted

Har ett problem med sikring nr 7 (8A, den går når det står i en blå 25A også). Den ryker når bilen står å går på tomgang. Ikke skjedd mens vi har kjørt. Noen som vet hva dette kommer av evnt. hvor jeg kan begynne å feilsøke?

Er litt plagsomt da motoren blir glovarm (120 grader) varmeapparatet kun blåser varmt osv. Har ikke i hodet hva den gikk til, men mener det var diverse vifter, gir eller noe slikt.

Hva er det sikring 7 går til, da?

Prøv å nappe ut reléene i reléboksen for å se om du kan finne ut hva som tar sikringen hvis det har med noen av dem å gjøre.

At bilen går opp i 120C på tomgang tyder på at du har et kjøleproblem, og det er ikke el.vifta. Viscosen skal fint greie å holde motoren på ca. 100C ved tomgang.

Posted

ingen viskose på m102. Det er vifte med magnetinnslag, altså av eller på. Den går vel via sikring nr 7 om jeg ikke husker alvorlig feil...

Posted

Hva er det sikring 7 går til, da?

Prøv å nappe ut reléene i reléboksen for å se om du kan finne ut hva som tar sikringen hvis det har med noen av dem å gjøre.

At bilen går opp i 120C på tomgang tyder på at du har et kjøleproblem, og det er ikke el.vifta. Viscosen skal fint greie å holde motoren på ca. 100C ved tomgang.

Når denne sikringen er hel, så er det ikke noe kjøleproblem i det heletatt.

Fant DENNE siden, men siden jeg er dårlig i engelsk skjønnte jeg ikke så mye. Hva er "auxillary fan"?

Posted

Vanlig feil at termobryteren går til gods  når motoren blir varm på tomgang og sikringen går.

Altså ny bryter.

Posted

Vanlig feil at termobryteren går til gods  når motoren blir varm på tomgang og sikringen går.

Altså ny bryter.

Hvor finner jeg denne termobryteren da? Aldri hørt om :P

Posted

Altså ny bryter.

Tipper det er føleren som sitter i forkant av blokka. Topolet kontakt om jeg ikke husker helt feil.

Posted

Altså ny bryter.

Tipper det er føleren som sitter i forkant av blokka. Topolet kontakt om jeg ikke husker helt feil.

Så da vil det å bytte denne hjelpe? Er det noe annet jeg skal sjekke? Ifølge han på den amerikanske siden, så kan det være en vifte som er gåen? (Eller er jeg helt på jordet nå?)

Posted

ingen viskose på m102. Det er vifte med magnetinnslag, altså av eller på. Den går vel via sikring nr 7 om jeg ikke husker alvorlig feil...

Godt poeng. Jeg leste nok overskriften litt dårlig og tenkte på Fredrik sin bil, ikke Lisa sin. Fredrik hadde også noe kjøleproblemer da vi var på Våler, serru :-)

Posted

Godt poeng. Jeg leste nok overskriften litt dårlig og tenkte på Fredrik sin bil, ikke Lisa sin. Fredrik hadde også noe kjøleproblemer da vi var på Våler, serru :-)

Gjort fort, fort gjort. Håper jeg finner ut av dette, da det blir fort dyrt å skifte sikringer hele tiden :P

Posted

Nå er jeg med, så i den andre tråden du har om problemet og skjønte fint lite.

Du kan prøve gjestens forslag først, rett og slett plugg ut stikket på termobryteren til vifta, forsvinner problemet da sitter problemet enten i termobryteren, elelr i derfra og ut til magneten, kortslutter du koblingen og den ryker er det nok lenger ned.

Jeg ville uansett begynt med litt feilsøking i ledningsnettet til vifta.

Det meste er relativt likt på din råsprekke 200D, om du trenger noe å kikke på.

Jeg tror ikke OVP har noe med dette å gjøre, men mulig den har tilkobling oppimot evt. klima.

Posted

Da har jeg latt bilen stå å gå på tomgang. Å som dere sier, så slår vifta inn på rundt 100 grader. Så denne føleren virker som den skal.

Da går mine tanker til "heating water valves", er dette duo-ventilen? Kan det ha noe med det å gjøre, at sikringen går hvis bilen har stått på tomgang med kun kaldluft inn i coupeen?

Å hvilke funksjoner har "climate controll system"?

Posted

Da har jeg latt bilen stå å gå på tomgang. Å som dere sier, så slår vifta inn på rundt 100 grader. Så denne føleren virker som den skal.

Da går mine tanker til "heating water valves", er dette duo-ventilen? Kan det ha noe med det å gjøre, at sikringen går hvis bilen har stått på tomgang med kun kaldluft inn i coupeen?

Sikring 7 gir strøm til alle funksjoner (utenom lys) i vanlig heissmatic. I tillegg gir den strøm til ryggelys.

Så ja, duoventil får strøm via sikring 7. Samme gjør eventuelt også sirkulasjonspumpe om det er montert..

Jeg hadde problem på min 300TE med at sikring 7 røyk når jeg skrudde varmeapparathjulet ned til kaldeste på ene sida.

Posted

Sikring 7 gir strøm til alle funksjoner (utenom lys) i vanlig heissmatic. I tillegg gir den strøm til ryggelys.

Så ja, duoventil får strøm via sikring 7. Samme gjør eventuelt også sirkulasjonspumpe om det er montert..

Jeg hadde problem på min 300TE med at sikring 7 røyk når jeg skrudde varmeapparathjulet ned til kaldeste på ene sida.

Så en evnt løsning kan være å skifte duoventilen?

Posted

Så en evnt løsning kan være å skifte duoventilen?

Kanskje.. Men feilen kan også være i printkortet til styringen av varmeapparatet, eller i sirkulasjonspumpa, eller i den lille vakumpumpa som suger luft gjennom temp-sensor i taket..

Blir litt bingo å finne ut av det.  Kan kanskje måles om man har litt peiling på bilelektronikk.. Så mye peiling har ikke jeg..

Posted

Heating water valves = duoventilene. De får strøm når de lukker (kald luft). Duoventilene åpner og lukker hele tida for å regulere varmen. De står aldri halvåpne, men åpner og lukker for å gi passelig mengde varmtvann. Hvis disse var årsaken så ville nok sikringen fyke ganske fort.

En ting du kan gjøre er å åpne sikringsboksen. Du vil finne at det nok går 5 ledninger til sikring 7 (se tråden min om ettermontering av Webasto). På min var disse skrudd sammen 2 + 3. Du kan jo prøve å ta av den ene og se om problemet forsvinner.

Posted

Heating water valves = duoventilene. De får strøm når de lukker (kald luft). Duoventilene åpner og lukker hele tida for å regulere varmen. De står aldri halvåpne, men åpner og lukker for å gi passelig mengde varmtvann. Hvis disse var årsaken så ville nok sikringen fyke ganske fort.

En ting du kan gjøre er å åpne sikringsboksen. Du vil finne at det nok går 5 ledninger til sikring 7 (se tråden min om ettermontering av Webasto). På min var disse skrudd sammen 2 + 3. Du kan jo prøve å ta av den ene og se om problemet forsvinner.

Så du tror ikke det kan være duoventilene?

Printkortet ligger i den samme "boksen" som viftestyringa er i? Så jeg kan evnt ta viftestyringa fra 200Den å sette inn i 230en for å se om det blir bedre da?

Posted

Så du tror ikke det kan være duoventilene?

Printkortet ligger i den samme "boksen" som viftestyringa er i? Så jeg kan evnt ta viftestyringa fra 200Den å sette inn i 230en for å se om det blir bedre da?

Jeg tror ikke det er duoventilene, men det tar jo ca. et kvart sekund å teste. Start bilen og sett temperaturen til minimum på begge sidene.

Forresten, ikke sett 25A sikring i 8A kurs. Det er sånt som polakkene gjør i husene de leier billig, og man ser jo hvordan det går.

Posted

Da har jeg vært ute å sjekka duoventilen. Lot bilen stå å gå til driftstemp å satte hjula på kaldt en etter en. Sikringen var like hel. Lot bilen stå til 100 grader med begge hjula på kaldluft. Sikringa fremdeles like hel. Vifta slår inn og sikring like hel, men motor begynner å ruse seg selv og går helt opp til 1500rpm før den sakte synker ned igjen. Hva er det så jeg kan sjekke videre da? Har ikke multimeter (Ei heller kunskap til å bruke ett :P) så har ikke mulighet til å måle noe særlig... Noen tips videre i min søken om svar?

Posted

Prøv å ta av ledningen til forvarmingen av manifolden. Denne var synderen på min M102 da sikring nr 7 røk i ett sett.