Jump to content

MB 230 E 88', batteriet lader ikke, stjeler beltelyset strøm?

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg er grønn på bil, så dette er kanskje noe som dere ler av, men jeg spør allikevel.

Har en MB 230 E 88' som jeg låner på ubestemt tid. Den stod på låven i vinter, og var helt død da vi prøvde å lade den opp. Vi fikk lada batteriene, og jeg dro med den på langtur. Uka etter litt småkjøring, døde batteriet igjen. Nå må jeg ha starthjelp hver gang jeg skal ut med den, batteriet er relativt nytt, men er nok noe muffins her.

På dashbordet lyser det ei lampe som ser ut som et lys hele tiden (oransj). Bilbeltelyset, det røde i taket, lyser også, selv om jeg har skrudd av tenninga og tatt ut nøklene. Er det nok til at det stjeler batteristrøm, eller er det noe annet rart her? En som kan litt så på bilen i noen minutter og lurte på om det kunne være børstene på dynamoen (falt ut her, ante ikke hva han mente) som var slitne.

Men har det noe med at bilbelteindikatoren lyser konstant da?

På forhånd tusen takk!

Posted

Hvis batteriet har stått flatt i lang tid, så kan det antakelig avskrives. Prøv å lade det opp med en vedlikeholdslader og se om du får startet bilen da.

Det neste du må gjøre er å måle spenning på batteriet når bilen går.

Du bør også måle spenning på batteriet etter at det er ladet, og en liten stund (et par timer) etter at laderen er koblet fra.

Dette vil gi indikasjon på om det er ladingen eller batteriet det er noe galt med.

Du kan også koble fra en batteripol og måle hvor mange A som går mellom batteriet og koblingen du tok av. Dette gir indikasjon å om noe trekker strøm.

Posted

Ikke dumme spørsmål dette... Litt mye forlangt at alle skal kunne alt om bil :P

På dashbordet lyser det ei lampe som ser ut som et lys hele tiden (oransj). Bilbeltelyset, det røde i taket, lyser også, selv om jeg har skrudd av tenninga og tatt ut nøklene. Er det nok til at det stjeler batteristrøm, eller er det noe annet rart her?

Det høres ikke ut som noe som stjeler såpass mye strøm at du skal trenge starthjelp hver eneste gang. Ta med deg en kompis og finn et voltmeter. En måler spenningen på batteripolene, og en tar ut en og en sikring. (Ha kun én ute i gangen, så du slipper å glemme hvor de sto :))

Hvis du finner en sikring der spenningen på batteriet stiger når du tar den ut, har du en kurs som trekker strøm. Da har du kommet et godt stykke på veien.

En som kan litt så på bilen i noen minutter og lurte på om det kunne være børstene på dynamoen (falt ut her, ante ikke hva han mente) som var slitne.

Børstene på dynamoen slites etterhvert og må byttes. Om børstene er slitne, vil ikke bilen lade noe særlig. Mål spenningen over batteriet mens bilen går, så ser du ladespenningen.

Posted

Tusen takk for svar!

Skal prøve voltmeter. Jeg kjøpte en batterilader (Oxford Optimizer 360), som jeg har prøvd, men lot den stå i et døgn, men det var fortsatt flatt.

Jeg prøver nå, uten at den er tilkobla til bilen, om det kanskje er noe. Har latt den vært inne i en 2-3 timer nå, og på displayet står det 6.4 V, og 0.00 A. Leste i instruksjonsboken at 0.00A ikke var noe bra, at det betydde at batteriet ikke kunne ta imot strøm eller noe?

Posted

Tusen takk for svar!

Skal prøve voltmeter. Jeg kjøpte en batterilader (Oxford Optimizer 360), som jeg har prøvd, men lot den stå i et døgn, men det var fortsatt flatt.

Jeg prøver nå, uten at den er tilkobla til bilen, om det kanskje er noe. Har latt den vært inne i en 2-3 timer nå, og på displayet står det 6.4 V, og 0.00 A. Leste i instruksjonsboken at 0.00A ikke var noe bra, at det betydde at batteriet ikke kunne ta imot strøm eller noe?

Oxford Maximiser, kanskje?

Ser ut som en ganske kurrant sak, og hvis batteriet er dødt etter et døgn lading med denne, så skal det nok mye til at det er i live.

Posted

Jeg fikk et tips av en bilelektriker en gang når det gjaldt å finne hva som tappet

strøm: Ta en vanlig lampettledning og lodd fast en vanlig 12 volt 5 watt pære

med en ledning på + og en på godset på pæren. Denne kan lages så lang at

den kan tas med f.eks inn i bilen hvis sikringsboksen er der. Koble fra - polen

på batteriet og koble en av ledningene på -kabelen og en på polen på batteriet.

Så lenge det er strømforbruk, vil lampen lyse, men slokke med en gang det synker

til null, f,eks når du tar ut sikringen til forbrukeren. Dette funker alltid.

Forøvrig vil en defekt diode på dynamoen både tappe batteriet og gjøre at

dynamoen ikke lader skikkelig.

Med 6.4 volt etter så mange timer, kan du gå ut fra at batteriet er defekt, det

burde vært minst 13-14 volt.

Snodig det med bilbelteindikatoren. :?

Posted

Gujoni : Jeg har så lite peiling på strøm at du ville blitt flau, men kan sende tipset videre til kyndige :)

Riktig riktig, en Maximizer var det. Kjøpte det dyreste i håp om at det skulle bedre seg. Jeg kobla fra batteriet av bilen, og prøvde å lade batteriet sånn i går kveld.

Med en gang jeg kobla på, så steg og sank V(olt) hit og dit, så gikk jeg ut å sjekka etter noen timer, og da stod det 7.5V og 0.00A, og i dag tidlig stod det 9.5V og 0.00A

Greit nok at batteriet er dødt, men hva er det med volten? Er det bare ladern som prøver forskjellige ting?

Posted

Jeg ville prøvet med et annet batteri. Sannsynligvis er en eller flere av cellene

defekte og da er løpet kjørt for batteriet. Syrebatterier skal helst ikke lades

helt ut. Hvis det er 0 på A (ampere) så kanskje laderen trenger litt strøm

på batteriet for å starte ladingen.  Har vært borti ladere hvor jeg måtte koble

et batteri til det utladete batteriet før ladingen startet. Koble ved hjelp av startkabler som om du skulle få starthjelp og sett på laderen. Etter noen minutter

kan du koble bort det ekstra batteriet. Da ser du nok på A at den stiger. En

vanlig hjemmelader skal levere 2-6 Ampere vanligvis og den synker ettersom

batteriet blir mer oppladet. Husk også at minuskabelen alltid skal av først og

på sist!

Posted

Da har jeg noen spørsmål, lyser beltevarsleren i taket hele tiden, eller blinker den?

Lyser den oransje lampa(pærevarsler) hele tiden, hele tiden med tenning på eller når lysene tennes?

Er det noen andre lamper som tenner, fungerer alle lampene når du skrur på tenninga?

Batteriet kan du bytte, har det stått flatt en vinter er det kaputt?