FrodeS Posted September 20, 2010 Posted September 20, 2010 Jeg snuser såvidt på en overhaling av diffen min. Det hadde vært hyggelig om ASD fungerte som den skulle, og min har litt uling og svetting. Jeg vet at dette ikke er gratis, men en ny koster 25k. Vet noen hvor dette kan gjøres? Gjerne i utlandet. Quote
bska Posted September 20, 2010 Posted September 20, 2010 Svetting kan kureres med en vask og frisk pakningsmasse på baklokket (lekker ofte her) Min erfaring er at det er lite svetting ut av drivakslene Uling kommer sikkert av slitt pinjong/kronhjul. Sikkert greiest å finne en ok brukt diff. Ikke alle ASD differ med 300'km uler Quote
FrodeS Posted September 21, 2010 Author Posted September 21, 2010 Svetting kan kureres med en vask og frisk pakningsmasse på baklokket (lekker ofte her) Min erfaring er at det er lite svetting ut av drivakslene Uling kommer sikkert av slitt pinjong/kronhjul. Sikkert greiest å finne en ok brukt diff. Ikke alle ASD differ med 300'km uler Problemet mitt med brukt diff, er at jeg kun kan bruke fra en annen 300 turbodiesel (og muligens E420?). Av en eller annen dum grunn ser eierne av sånne ut til å bruke bilene sine ganske lenge før de blir hugget, uansett hvilket land man søker i. Det betyr både at det er få huggebiler med lik diff, de få som hugges har gått langt, og det er mange som gjerne vil ha en sånn. = dyrt og dårlig. Det svetter litt på alle akslingene, men drypper ikke det jeg kan se. I tillegg uler det litt, og ASD-funksjonen finnes ikke. ASD har i grunn aldri fungert på denne, selv om diffen kun var gått 125.000 km da jeg kjøpte bilen (byttet ved 160.000 i følge kvitteringen jeg har) Quote
Einar Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 420 er vel ikke levert med ASD, kun ASR, og har sikkert også 4"pucka" medbringer til mellomakselen. Så da må man bare kikke på biler med 603a, 190E 25 turbo har samme utveksling, men er de like? Quote
FrodeS Posted December 6, 2010 Author Posted December 6, 2010 Har fått pris på 10.000 for arbeid + deler. Da blir kronhjul og pinion beholdt, mens det meste andre blir byttet. Er det en brukbar løsning? Syns jeg har hørt noen si at hvis det først uler, så må ALT byttes hvis lyden skal bli borte. Syns kanskje det er en litt stiv pris, og må nok gå en del runder i tenkeboksen før jeg evt. svir av så mye. Quote
FrodeS Posted December 6, 2010 Author Posted December 6, 2010 Ta en prat med en som kan det. Ta en telefon til AMP tuning og hør med Taugbøl'n Kan prøve det. Har snakket såvidt med han her : http://norsk-kardang-mek.com/ Det har i grunn også dukket opp en brukt diff der ASD etter alt å dømme ser ut til å fungere greit. Quote
Arne Solhaug Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Jeg prøvde en gang å få den overhalt, men etter knappe 20000km kom ulingen tilbake. Men er man ekstremt nøye så skulle det vel gå noenlunde greit vil jeg tro, men jeg har ikke tatt sjansen på overhaling uten å ta med kronhjul/pinjong. Mvh Arne Quote
FrodeS Posted December 7, 2010 Author Posted December 7, 2010 Jeg prøvde en gang å få den overhalt, men etter knappe 20000km kom ulingen tilbake. Men er man ekstremt nøye så skulle det vel gå noenlunde greit vil jeg tro, men jeg har ikke tatt sjansen på overhaling uten å ta med kronhjul/pinjong. Mvh Arne Det er vel det jeg er redd for også. Min uler ikke veldig mye, det er nok mest for å få ASD til å fungere. Ting skjedde litt fort her, så jeg har kjøpt diff fra en TDT gått ca. 280.000 km. ASD ser ut til å fungere, men han er usikker på tilstand ellers da han ikke har prøvekjørt bilen, bare hugger den. Får med ventilen også, så kanskje det er håp. Quote
FrodeS Posted December 18, 2010 Author Posted December 18, 2010 Det ble fattigmanns-versjonen. Kom over en diff fra en huggebil med ASD som jeg fikk for en fornuftig pris sammen med ASD-ventilen. Forhåpentlig får jeg fart i ASDn igjen. Når jeg snurrer på en av de utgående på diffen, så snurrer den på andre siden samme vei. Det tyder på at det er en viss forspenning. Det er imidlertid ikke mye som skal til for å snurre dem hver sin vei, men med en gang jeg snurrer litt fortere, så virker det som den "strammer" seg, og motstanden øker. Jeg vet jo ASD "låser" når det åpnes for hydraulikktrykk, men det skal også være en viss mostand uten at ASD er aktivert. Kan det være at denne motstanden øker etter hvert som forskjellen i hastighet på de to utgående akslingene øker? Spent på å få denne på plass, for ASD har aldri fungert på bilen min. Quote
Espen W Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Det er LSD på ASD-diffen. Denne låser 35% når den er ny,(uten ASD innkoblet) men avtar ved slitasje. Når ASDen aktiveres, kan den låse opp mot 100% (hvis lamellene også er nye) Min diff uler som F...men ASDen funker supert. E Espen Quote
FrodeS Posted December 22, 2010 Author Posted December 22, 2010 Det er LSD på ASD-diffen. Denne låser 35% når den er ny,(uten ASD innkoblet) men avtar ved slitasje. Når ASDen aktiveres, kan den låse opp mot 100% (hvis lamellene også er nye) Min diff uler som F...men ASDen funker supert. E Espen Dette %-greiene har jeg aldri skjønt meg på. % av hva da? Og ikke si % av full sperre ... Er det hvis det f.eks. må 100nm til for å "bryte" sperra, så vil 50% si 50 nm? Stemmer det at LSD-funksjonen "strammer" seg når hastighetsforskjellen mellom høyre og venstre øker? Det var null problem å vri dem mot hverandre, men det virket som friksjonen økte når jeg vred fortere. Quote
500AMM Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Hei. Jeg hadde en gang en '91 300TDT med defekt diff. m/ASD. I mitt tilfelle var det slått av to tenner på kronhjulet og hadde vispa rundt inni der ei stund så det meste måtte byttes, inkl. ASD giver. Det var også en liten sprekk i diff.huset så det måtte sveises litt. Bilen hadde da ca. 270' km på meteret. Jeg brukte S & V Automobilprodukter AS - tlf.35 01 42 90 på Notodden. De hadde fastpris på bytte diff. eller de reparerte den du hadde, alt etter hva de hadde liggende på lager. De var spesialisert på Mercedes girkasser og diff'er og serviserte bl.a. alt av drosjer i Grenlandsområdet. De hadde brei erfaring og ble også brukt av Mercedes merkeverksteder og andre girkasse verksteder i østlandsområdet. De var autorisert til å gi full MB garanti. Jeg leverte bare inn bilen og betalte 16.000 for jobben og det hele ble veldig bra. Feilfunksjon på ASD kan ha flere årsaker. Etter det jeg har sett rundt på Merce-forumene så er ASD- og ASR-problemer gjengangstema. På min bil funka den utmerket, men den kunne også kutte ut sånn helt uten videre. I starten var det bare å stoppe, slå av tenninga og starte igjen og alt var vel i lengre perioder. Noen ganger måtte jeg også nullstille via diagnosekontakten, men etterhvert slutta hele greia å funke. Feilen lå i et eller anna elektrisk og jeg forsøkte å leite etter feiltyper og råd. Det var alle mulige varianter å lese om, men jeg solgte bilen før jeg fant løsningen. Jeg har ikke vært i kontakt med S&V på Notodden på mange år, men Telemarksgutta her i klubben kjenner sikkert bedre til de nå. Litt lang vei å kjøre for deg, men dette er jo en sak som du sannsynligvis gjør bare én gang så lenge du har bilen. Og du får da i praksis en ny diff med garanti. -arnt- Quote
Einar Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Det er trygt å bruke dem, ingen tvil om det. Quote
Recommended Posts