Fredrik B Posted September 16, 2010 Posted September 16, 2010 På min 200D OM601, så er det en del skum i ekspansjonstanken etter at jeg har vært ut med radiatoren. Vet at dette er ett tengn på gåen toppakning, men til meg så er det ikke noe røyk ut bak, normal temp på motor osv. Er det noen annen måte å sjekke toppakningen på? Kan en komp test si om det er toppen som er gåen? Quote
FrodeS Posted September 16, 2010 Posted September 16, 2010 På min 200D OM601, så er det en del skum i ekspansjonstanken etter at jeg har vært ut med radiatoren. Vet at dette er ett tengn på gåen toppakning, men til meg så er det ikke noe røyk ut bak, normal temp på motor osv. Er det noen annen måte å sjekke toppakningen på? Kan en komp test si om det er toppen som er gåen? Sjekk om det bobler i kjølevæsken når motoren går på tomgang (varm motor). Jeg har skum i kjølevæska på graveren min også. Vet ikke hva det kommer av, men det ser ikke ut til at det bobler når den er varm. Quote
Fredrik B Posted September 17, 2010 Author Posted September 17, 2010 Okey. Skal sjekkes. Er det isåfall en vanskelig skrjobb å skifte denne pakningen? Må man skifte bolter? Quote
FrodeS Posted September 17, 2010 Posted September 17, 2010 Okey. Skal sjekkes. Er det isåfall en vanskelig skrjobb å skifte denne pakningen? Må man skifte bolter? Vanskelig og vanskelig ... Det er litt jobb. Ikke noe du gjør med leatherman og en halvtime i garasjen. Jeg greide det selv, så umulig kan det jo ikke være. Boltene skal måles, og er de under en viss maxlengde så kan de brukes på nytt. Quote
Einar Posted September 17, 2010 Posted September 17, 2010 Det er en jobb man fint greier selv, med litt redskap, sunt vett og tålmodighet, og på din slipper du å slåss med eksosen også, som vi med snurre(bass) må... Men jeg ville prøvd å satt trykk på kjølesystemet og sett om den endret gange etterhvert, enten ved hjelp av en trykktester, elelr enda verre, en hageslange inn på expansjonstanken med redusert trykk. Blir man ikke klokere, så kan man sylinderlakkasjeteste motoren, da får man se hvor stor lekkasje det er på hver sylinder, og hvor det lekker hen Quote
TEH Posted September 17, 2010 Posted September 17, 2010 Må man ikke plane toppen ved bytte også? Quote
TEH Posted September 18, 2010 Posted September 18, 2010 Men sannheten er vel at når toppen først er av er det en stor fordel å overhale toppen? Alt ettersom hvor langt motoren har gått og tilstand selvfølgelig, men kostnaden er vel ikke halvgæli når toppen først er av? Quote
Einar Posted September 18, 2010 Posted September 18, 2010 Selvfølgelig er det en fordel og ta en sjau på toppen, men det varierer mye hvor sliten en motor er, man skifter jo ventiltetninger, og sjekker hvor mye slark det er i styringene, kikke over slitasje på kam og løftere, samt kamlager, skifte løftere er jo uansett ikke dumt om man har det oppe, men det koster fort penger om man skal skifta alt inni der. Ser også på det som en ulempe å slipe/plane toppen om det ikke er nødvendig, det er begrensa hvor mye man kan ta, og om det ikke er nødvendig, så kan det hende man har nok til å redde toppen om det skjer noe ved en senere anledning, gå over med rettholt, bladsøker og godt lys. Sjekk delpriser med Sarpsborg Motor og Stjerneservice om du skal til. Quote
Fredrik B Posted September 18, 2010 Author Posted September 18, 2010 Det boblet litt neddi der ved høyt turtall, så regner med at toppen må opp. Bilen gar gått 328`km så er vell på tide at noe bør gjøres. Hva er ett "must"? Har litt lyst å holde denne motoren vedlike da den er ganske god (bare noe dau) Så håper på at en liten overhaling vil få litt mer "futt" i den. Skal få tatt en komp test på den imorgen så får vi se hvor langt vi kommer derfra Det er 22:1 det skal være i komp på denne, sant? Quote
FrodeS Posted September 18, 2010 Posted September 18, 2010 Det boblet litt neddi der ved høyt turtall, så regner med at toppen må opp. Bilen gar gått 328`km så er vell på tide at noe bør gjøres. Hva er ett "must"? Har litt lyst å holde denne motoren vedlike da den er ganske god (bare noe dau) Så håper på at en liten overhaling vil få litt mer "futt" i den. Skal få tatt en komp test på den imorgen så får vi se hvor langt vi kommer derfra Det er 22:1 det skal være i komp på denne, sant? Virker veldig rart at toppakning skal være gåen så tidlig. Sikker på at den ikke har gått en million til? Quote
Einar Posted September 18, 2010 Posted September 18, 2010 Hadde i dag et annet medlem innom(bekjent ved navn tor håkon) innom som frykta defekt toppakning eler topp, det var snakk om en 603A/300DT, han snakka om at det minka på vannet og det skumma/bobla litt. Siden han var veldig skeptisk, og jeg tok en liten runde, først ved litt rusing for å se an trykket, for så å koble til hageslangen, se an bobler i "returen" samt å se om gangen endra seg ved vanntrykk på systemet, hvilket det ikke gjorde. Reiste bort på det lokale verkstedet(ja, på en lørdag), for å høre om de hadde utstyr for å sjekke HC(Hydrokarboner) i kjølevannet, de hadde ikke, og for å låne trykktester. Det jeg greide å få fam, var det litt men ikke unorm alt trykkfall, og ikke noe endring av gangen. Tor Håkon fikk da beskjed om at jeg ikke tror topp/pakning er problemet hans, men at jeg hørt en liten fusk, og han må være litt obs så lenge. Jeg hører selvfølgelig fra han, og jeg kommer til å spørre etter om hvordan det går. Sannsynligcis har han en liten lekksje, og om han ikke finner noe så anbefalte jeg en rnde med Bar`s leak - original, om det fortsatte å minke på vann. Den runden jeg tok dern anbefaler jeg deg å ta også, selv om topp/pakning ikke burde være så stort problem på en 601. Quote
Recommended Posts