Fredrik D. Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 Har en S210 01 240. Har i det siste fått problemer med at hjulboltene på passasjersiden tar borti fjærene som holder bremseskoene til fotbrekket på plass (tikke lyd). Har kjørt ca 15 000km med samme bolter også plutselig tar boltene borti, nå har det blitt så ille at tikke lyden er der hele tiden og har derfor parkert hjemme. Har tatt av skiva og rengjort uten at dette hjalp. Har hatt litt problemer med det før men da har jeg bare trått på brekket litt forsiktig også har det blitt borte. Er selvførgelig ikke orginalhjul det er snakk om. Noen tips på hva jeg burde sjekke/gjøre? Hvor mye belegg skal det være på bremseskoen til brekket egentlig? Quote
Sven Håkon Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 Fjærene til brekket kan ha vridd seg etterhvert som de blir eldre eller brekket blir slitt. Kan det tenkes at du har bolter i forskjellig lengde? Quote
Fredrik D. Posted September 15, 2010 Author Posted September 15, 2010 Jeg har lik lengde på alle boltene bak, men de forran er kanskje 1,5mm lenger. Har hatt et par av de som er forran på bak etter jeg hadde på orginal hjula på ferietur i tyskland i sommer. Men da kom tikke lyden med en gang og byttet så alle de korte kom bak. Så mulig jeg må skifte fjærene som holder bremseskoene bak? De står egentlig ganske skjeft, vet ikke hvordan de skal stå jeg. Quote
Sven Håkon Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 Kan det tenkes at en av mothakene (for det er vel to såvidt jeg kan huske?) har brukket/rustet av? Quote
Fredrik D. Posted September 15, 2010 Author Posted September 15, 2010 Tenker du da på fjærene? De ser egentlig hele ut og uten noe rust. Da har en krok i enden som man bresser inn og vrir? Har tatt fra hverandre alt inni der og satt den sammen igjen uten noe forandring. Eneste jeg får følese av er at brekke ikke tar ordentlig lenger. Synes det er rart at boltene tar borti, jeg må liksom skru boltene mye lenger inn enn de går når felgen og skiva er der for at de skal ta borti fjærene. Hva er dt som forandrer seg når jeg setter på skiva og hjul? Quote
viper Posted September 16, 2010 Posted September 16, 2010 Er sikker på at det håndbrekket da? Er ikke noe annet felgen tar borti noe, eller f.eks. loddene på felgen. Quote
Gujoni Posted September 16, 2010 Posted September 16, 2010 Se etter om det er tegn på kontakt enten på enden av boltene eller på fjærer eller annet som de kan ta borti. Det burde være god plass til loddene bak, foran er det vesentlig mindre plass. Du kan også måle hvor mye boltene stikker ut på innsiden når de er i hullet på felgen. Så måler du dybden på gjengepartiet i navet og trekker dette fra. Da ser du hvor langt innenfor gjengene bolten er. Det ideelle er null. Dette gjøres veldig nøyaktig med et skyvelær. Quote
Fredrik D. Posted September 16, 2010 Author Posted September 16, 2010 Det er snakk om 19" felger så tror ikke de tar borti så mye. Har god plass til hele hjulet inne i hjulhuset. Skal ut å sjekke litt nå ang boltene, men fortsatt skjønner jeg ikke hvorfor problemet plutselig har kommet eller blitt værre. Tikkingen endrer seg om jeg trår inn brekket litt eller mye, men tikkingen kan bli borte litt når jeg har tråkket på brekket for så å komme tilbake etter bare 5sek når jeg kjører i rundt 40km/t. Kommer fortere tilbake jo høyere hastighet jeg har, virker sånn ihvertfall. Quote
Fredrik D. Posted September 16, 2010 Author Posted September 16, 2010 Har fått med meg pappa ut på en liten liten sakte tur, han satt bak (uten setene på plass) og sier med en gang at lyden kommer fra VENSTRE bakhjul/side. Han dro litt fram og tilbake i wiren til venstre siden mens vi kjørte og lyden ble borte. Har jekket opp bilen og brekket tar ikke i det hele tatt på venstre siden, det bekrefter min mistanke om at brekket tar dårlig. Skal ta opp nå og sjekke, får ikke strammet opp brekket ved å vri på tannhjulet som er inni trommelen. Blir spennende å se hva som er feil der, men det er tydelig at lyder forplanter seg veldig og forvirrer enn stakkars noe jæ.... Quote
Fredrik D. Posted September 16, 2010 Author Posted September 16, 2010 Når jeg fikk av skiva så viste deg seg at mekanismen som dytter bremseskoene satt fast, tok ut skoene og dro ut hele mekanismen. Fikk den løs og rengjorde den for all smuss som hadde satt seg rundt i den og monterte alt. Brekket fungerer bra på begge sider nå. Har vel egentlig ikke fått noe klart svar på hva som framkalte denne tikkingen, men det var ikke hjulboltene for de stakk akkurat 17mm ut av felgen. Men lyden har blitt borte nå, om det fortsetter sånn så var det tydeligvis noe med mekanismen inne i trommelen som gjorde dette, uten at jeg kan skjønne hvordan. Men jeg har lært mye om brekket på bilen nå ihvertfall og det kommer jo godt med når man er hobby mekaniker Quote
Recommended Posts