Jump to content

Røyk ut fra motorrom


Recommended Posts

Guest AMG_BRABUS_CARLSSON
Posted

Bilen min driver og spyr ut masse eksos fra motorrommet, det kommer fra en liten hull som er under luftfilteret, på høyre side av motoroljepåfyll siden, altså fra den plata der kammen sitter.

Du kan se det med det blotte øyet at det kommer eksos, det er et trykk inni der.

Hva faen kan det være, jeg drev og bytta plugger og ledninger forrige uke og tok av hele luftfilterboksen, har jeg klart å ta ut en slange eller no, jeg lette etter noen men fant ikke.

Posted
Bilen min driver og spyr ut masse eksos fra motorrommet' date=' det kommer fra en liten hull som er under luftfilteret, på høyre side av motoroljepåfyll siden, altså fra den plata der kammen sitter.

Du kan se det med det blotte øyet at det kommer eksos, det er et trykk inni der.

Hva faen kan det være, jeg drev og bytta plugger og ledninger forrige uke og tok av hele luftfilterboksen, har jeg klart å ta ut en slange eller no, jeg lette etter noen men fant ikke.[/quote']

 

Det er ikke veivhusventilasjonen, da? Som lufter ut trykket fra under stemplene. Kan nok bli litt trykk der etter 600 000 km.

Guest AMG_BRABUS_CARLSSON
Posted

er det farlig,hvorfor kommer det røyk derifra da,vil den alllltid komme nå.

Posted
er det farlig' date='hvorfor kommer det røyk derifra da,vil den alllltid komme nå.[/quote']

 

Ikke røyk, men oljedamp.

 

Når et stempel går opp, og et annet går ned, vil det utlikne trykket i bunnen, men litt trykk vil presse seg forbi stempelringene (mer når motoren er sliten), så det blir trykk i veivhuset. Dette skal ventileres ut, og det skal inn i innsuget, siden det inneholder oljedamp. Denne skal ikke slippes rett ut, men skal forbrennes.

 

Aner ikke om det har noe med saken å gjøre. Lukt på "røyken" og kjenn etter om det lukter olje.

Guest AMG_BRABUS_CARLSSON
Posted

synes den lukta eksos jeg men vil den røyken bare fortsette å komme nå da eller er det bare på et tidspunkt dette skjer, hva kan jeg gjøre for at det ikke skal komme, dette kan da vel ikke være normalt

Posted

For all del ikke tett hullet...... eneste som hjelper på slikt er skifte av stempelfjærer, det er pga slitasje at det blir overtrykk i bunndelen din og det overtrykket må ut.....

Hva som skjer hvis du tetter hullet må gudene vite, sikkert noen pakninger etc som vil blåses ut..... :oops:

 

Og ja det kan både se og lukte som eksos, det pga at det er eksos som blir presset ned i bunndelen forbi stempelringene, det er en av årsakene til at en litt "sliten" motor får raskt svart olje, det er fargestoffene i eksosen som fargelegger oljen...... :lol:

 

Håper dette ga deg noen svar.... og et lite tips: en bensin motor som er gått 600`km er sliten og en kompresjonstest vil vise deg at du sikkert har mistet 20 til 30% av effekten pga av dette.... :?

 

Det enkleste og billigste er å gjøre slik som Alexander foreslår....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...