Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 Bilen min driver og spyr ut masse eksos fra motorrommet, det kommer fra en liten hull som er under luftfilteret, på høyre side av motoroljepåfyll siden, altså fra den plata der kammen sitter.Du kan se det med det blotte øyet at det kommer eksos, det er et trykk inni der.Hva faen kan det være, jeg drev og bytta plugger og ledninger forrige uke og tok av hele luftfilterboksen, har jeg klart å ta ut en slange eller no, jeg lette etter noen men fant ikke. Quote
FrodeS Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 Bilen min driver og spyr ut masse eksos fra motorrommet' date=' det kommer fra en liten hull som er under luftfilteret, på høyre side av motoroljepåfyll siden, altså fra den plata der kammen sitter.Du kan se det med det blotte øyet at det kommer eksos, det er et trykk inni der.Hva faen kan det være, jeg drev og bytta plugger og ledninger forrige uke og tok av hele luftfilterboksen, har jeg klart å ta ut en slange eller no, jeg lette etter noen men fant ikke.[/quote'] Det er ikke veivhusventilasjonen, da? Som lufter ut trykket fra under stemplene. Kan nok bli litt trykk der etter 600 000 km. Quote
Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 er det farlig,hvorfor kommer det røyk derifra da,vil den alllltid komme nå. Quote
FrodeS Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 er det farlig' date='hvorfor kommer det røyk derifra da,vil den alllltid komme nå.[/quote'] Ikke røyk, men oljedamp. Når et stempel går opp, og et annet går ned, vil det utlikne trykket i bunnen, men litt trykk vil presse seg forbi stempelringene (mer når motoren er sliten), så det blir trykk i veivhuset. Dette skal ventileres ut, og det skal inn i innsuget, siden det inneholder oljedamp. Denne skal ikke slippes rett ut, men skal forbrennes. Aner ikke om det har noe med saken å gjøre. Lukt på "røyken" og kjenn etter om det lukter olje. Quote
Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 synes den lukta eksos jeg men vil den røyken bare fortsette å komme nå da eller er det bare på et tidspunkt dette skjer, hva kan jeg gjøre for at det ikke skal komme, dette kan da vel ikke være normalt Quote
Guest AMG_BRABUS_CARLSSON Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 eller skal jeg tette hullet Quote
Alexander Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 Du mangler en slange mellom hullet i kamdekslet og luftfilteret ditt. Få på plass den så blir røyken/dampen borte også. Quote
Frode Posted September 19, 2005 Posted September 19, 2005 For all del ikke tett hullet...... eneste som hjelper på slikt er skifte av stempelfjærer, det er pga slitasje at det blir overtrykk i bunndelen din og det overtrykket må ut.....Hva som skjer hvis du tetter hullet må gudene vite, sikkert noen pakninger etc som vil blåses ut..... Og ja det kan både se og lukte som eksos, det pga at det er eksos som blir presset ned i bunndelen forbi stempelringene, det er en av årsakene til at en litt "sliten" motor får raskt svart olje, det er fargestoffene i eksosen som fargelegger oljen...... Håper dette ga deg noen svar.... og et lite tips: en bensin motor som er gått 600`km er sliten og en kompresjonstest vil vise deg at du sikkert har mistet 20 til 30% av effekten pga av dette.... Det enkleste og billigste er å gjøre slik som Alexander foreslår.... Quote
Recommended Posts