Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter å ha byttet gasskuler er det gått hull på returrøret til hydraulikken. Dette er røret som går fra nivåreguleringen og tilbake til tanken, så det er ikke snakk om noe høyt trykk der. Det er en bitteliten bit som er rustet, men røret går hele veien fra ventilen og frem til motorrommet. Er det noen kurrant måte å skjøte/tette dette på? Kan jeg skjære det over, tre innpå en slange og sette på en del slangeklemmer?

Det er som sagt ikke allverden trykk i dette røret.

Posted

Hvis det ikke er noe trykk å snakke om på det burde det gå fint å kutte og tre på en slangestubb hvis du finner en i passende dimensjon ja. dette var gjort på gamle bilen til kjerringa av forrige eier, og så ut til å holde fint det :)

Posted

Hvis det ikke er noe trykk å snakke om på det burde det gå fint å kutte og tre på en slangestubb hvis du finner en i passende dimensjon ja. dette var gjort på gamle bilen til kjerringa av forrige eier, og så ut til å holde fint det :)

Vet du hvilket rør det var gjort på?

Posted

Det holder ikke på trykkrøret iallefall(da gjort med vanlig bensinslange som nødrep, reduserte lekkasjen men tettet den ikke.

Det ville jeg ikke prøvd på heller, for der er det vel snakk om opptil 140 bar eller noe deromkring?

Trykkrøret har jeg byttet tidligere. Da fikk jeg flenset et kobberrør. Litt enklere med det, siden det kun går fra ASD-enheten og til nivåventilen.

Posted

Bruk skikkelig hydraulikkslange, lag gjerne en flens med ett rørflenseverktøy og bruk klemmer så går det nok fint.

De røra er så tynne at jeg nekter å tro at de holder 140 bar, skiftet nemlig det røret på min med orginaldel(som forøvrig eneste man får er returrøret til tanken)

• 2 weeks later...
Posted

Fikk endelig ut fingern og lappet hydraulikken. Hyttetur i helga med broder, to unger, bikkje, strømaggregat, kappsag med langt bord og ellers normal oppakning, så da er det nok greit med fungerende nivåregulering.

Røret knakk jeg av der det var rustet over, bøyde det forsiktig ned og kappet det til passelig lengde. Noe tilsvarende gjorde jeg med den andre enden også. Røret ble da liggende under traversen, så om jeg noen gang skal bytte traversforinger igjen, må rørene demonteres først. Rørstumpene ble nøye vasket og pusset før jeg dyttet innpå en 6mm slangebit så langt jeg greide på hver side. Den stikker en 5-6-7 cm inn på hver rørstump, og med 2 slangeklemmer på hver side var det ingen umiddelbar lekkasje å se. Det hele tok en times tid og kostet snaue 70,- på bilextra. Krysser fingrene for at det holder.

Posted

Trykkrøret på min ex-300TDT var det rusthull i og oljen rant ut.

Tips til senere for de som må skjøte trykkrøret: Det var uaktuelt å skifte hele røret frem til motorrommet, da 90% av røret var rustfritt. Jeg kjøpte nytt stålrør i "løs lengde" til så langt frem hvor originalrøret var rustfritt, kappet det der, bøyde til det nye røret, flenset og monterte det bak og brukte en skjøtekobling fra TESS til å skjøte. Det ble helt tett og fint, men det nye røret man monterer må også være stålrør som det originale, da kobberrør ifølge TESS kan bli for mykt til at skjøtekoblingen fungerer som den skal.

Posted

Trykkrøret på min ex-300TDT var det rusthull i og oljen rant ut.

Tips til senere for de som må skjøte trykkrøret: Det var uaktuelt å skifte hele røret frem til motorrommet, da 90% av røret var rustfritt. Jeg kjøpte nytt stålrør i "løs lengde" til så langt frem hvor originalrøret var rustfritt, kappet det der, bøyde til det nye røret, flenset og monterte det bak og brukte en skjøtekobling fra TESS til å skjøte. Det ble helt tett og fint, men det nye røret man monterer må også være stålrør som det originale, da kobberrør ifølge TESS kan bli for mykt til at skjøtekoblingen fungerer som den skal.

Trykkrøret mitt røyk for et par år siden. Siden jeg har ASD, så gikk det kun fra ASD-enheten til nivåventilen. Da tok jeg ut hele røret og fikk laget et tilsvarende i kobber som jeg festet på. Det har fungert fint.