Jump to content

Recommended Posts

Posted

Da ble det til at jeg handlet meg et skikkelig prosjekt.

Bilen er en 1992 model Mercedes 300E, som trenger litt stell og noen nye deler.

Målet for bilen er jeg noe usikker på, men satser på og få en fin bil ut av den, eller i verste fall dele den opp og selge delene.

Det som må gjøres er å bytte motor, den som står i nå, banker og bråker så at det er like før alt går i stå nedi der. Oljetrykket ligger fra 0-1 bar. Siste meterene jeg kjørte den i 90km/t lå trykket så ned mot 0 som det overhode er mulig, med mindre du knekker nåla.

Etter det jeg har sett hit til på bilen er det lite rust, men det som er der må gjøres noe med omgående. Øvre fjærfeste foran er nesten helt avrustet, så man ser antydning til at det begynner å gi etter for fjæra der. Var også et greit hull rett under spylervæske tanken. Jekkfestene bør også gjøres noe med, men de er ikke det verste jeg har sett (var verre på min w124 280E, før den ble sveist).

Ellers har den rustne bremserør bak og litt rust på høyre framskjerm. Men dette er ikke noe stort problem å fikse.

De noe positive sidene med bilen er at den ellers virker bra for rust og er rimelig greit utstyrt. Jeg kan nevne godsaker, som sort perforert skinninteriør, nøttetreverk, cruisecontroll, 2 x elvinduer, soltak, el. antenne, fjernstyrt sentrallås,utetemp måler, 90L bensintank  og AC. Bilen har også fått bygd om dørsidene foran, slik at det nå er montert en 6,5" Focal høytaler i hver dør foran og to stk i hatthylla bak. Alt er fint gjort etter mitt skjønn.

Jeg fikk også med noen deler, som ASD diff fra en 300TE med stikkakslinger og automatkasse fra samme bil. Får se om dette blir montert i bilen etterhvert, men først og fremst må de tingene over her gjøres...

Utstyrsliste fra fabrikk

OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR

412        Unknown

420        AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR

430        HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT

440        TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)

538        Unknown

551        ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM

570        FOLDING ARMREST, FRONT

585        Unknown

593        ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF

620        AIR POLLUTION CONTROL

630        ECE - WARNING TRIANGLE

731        WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT

812        Unknown

869        Unknown

744        DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010

261        TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION

Bilder av herligheten.

DSCF5947-1.jpg

6889992_520x0.jpg

6889998_520x0.jpg

6889993_520x0.jpg

Selv synes jeg bilen ser uforskammet fin ut til å være gått 370 000km, men det er såklart øye som ser... ;)

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

gratulere med ny vogn syntes ikke det der så ut som et håpløst prosjekt å begi seg ut på har sett folk begyne på mye mye værre prosjekter en det der,så stå på og hold oss oppdatert på hva som skjer,jeg syntes det så ut som en hel og fin 124 bil sån kosmetisk. :D

Posted

gratulere med ny vogn syntes ikke det der så ut som et håpløst prosjekt å begi seg ut på har sett folk begyne på mye mye værre prosjekter en det der,så stå på og hold oss oppdatert på hva som skjer,jeg syntes det så ut som en hel og fin 124 bil sån kosmetisk. :D

Takk takk! Oppdateringer vil komme, så fort jeg får bilen hjem og får gjort noe.

Den er slett ikke ille kosmetisk nei, vil faktisk påstå at den er nesten like grei utvendig, som 230Een min og den er jeg rimelig fornøyd med. :) Innvendig er det noen få deksler som skulle vært skiftet, men det får jeg ta på sikt. Først og fremst hadde det vært moro og fått den i tekninsk bra stand og eu-ok. :)

Posted

Et bilde sier mer enn tusen ord..   :lol:

Ja du kan så si. :lol:

Tror det er på tide med ett motorbytte. Så det var en kar i trøndelag som selger en 280 motor på finn for 4k.. kansje det er noe for denne ? :wink:

Tanken på M104 har slått meg, men tror nok det blir en M103 igjen. Det er noe eget med M103 og lyden. :)

Posted

Litt vanskelig å si hva som har skjedd her. Stikk bortom merkeforhandleren og få kopla på diagnosen. Sikkert no feilkode som sier hva det er  :D

:lol:

Har allerede snakket med en som jobber der og han hadde aldri sett noe slik på en M103 før.

Bilen starter fortsatt, men går noe ujevnt på tomgang...  :P

Posted

Litt vanskelig å si hva som har skjedd her. Stikk bortom merkeforhandleren og få kopla på diagnosen. Sikkert no feilkode som sier hva det er  :D

:lol:

Har allerede snakket med en som jobber der og han hadde aldri sett noe slik på en M103 før.

Bilen starter fortsatt, men går noe ujevnt på tomgang...  :P

Er vell bare en merce motor som starter og går etter noe slikt :lol:

Posted

Var nesten så jeg måtte ut å sjekke om det virkelig var en 300E nedi der og ikke en 300D. :lol:

Har fått gjort litt med bilen innvendig. Lysene i dashbordet var mørke, så det måtte feilsøkes litt og viste seg til slutt å være en lodding til dimmeren, som var gått opp. Fikk satt inn en ny dimmer og etter det fungerte alt fint.

Så fikk jeg byttet fra plast ratt til 390mm sportline ratt i skinn. Ble et stort løft på interiøret. :D Da gjenstår det bare og montere inn en orginal girspak. Den som står i nå, står overhode ikke i stil med resten av interiøret. :P

Nå driver jeg på og skal reparere førersetet. Det viste seg at overføringen til sete justeringen (frem og tilbake) var brukket, så jeg vurderer nå om jeg skal få den sveist eller bare bytte hele underdelen. Har fått delt ryggen fra setet, men finner ikke ut hvordan jeg skal få demontert understellet fra setet. :? Vist dere skjønner.

Posted

Så ble det helg og endelig tid til å skru.

Med bilen fulgte det med en "under-godkjent" eu-kontroll, med 5-6 2er feil. En av disse feilene var stor slitasje i hjelpesnekka. Fikk med overhalings kit til denne snekka, så da var det bare å hive seg rundt!

Gikk veldig greit å få løs bolten og foringene. Ikke vanskelig å se forskjell på nytt og gammelt, akkurat. :)

DSC00257.jpg

Deilig med nye deler på plass. :D

DSC00261.jpg

Demonterte også innerskjermen da denne hadde sett sine bedre dager...

DSC00262.jpg

I samme slengen tok jeg av forskjermen for å se hvordan det stod til inni der. Skjermen er nettopp byttet p.g.a. rust.

DSC00267.jpg

Var heldigvis ikke noen overaskelser, som skjulte seg bak skjermen. :)

Her ser dere hvordan det står til med fjærfeste v.f, som jeg har nevnt tidligere i tråden.

DSC00271.jpg