Jørn Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Hei. Når man ohmer/måler abs-sensorer på denne bilen, hva er riktig verdi og skal alle sensorer ha samme verdi? Eller er det forskjellig verdi på foran og bak? De to foran skjønner jeg skal være like, men skal den ene bak ha samme verdi som de to foran? Er det vanligst at de foran ryker oftere en den ene bak eller? Noen som vet litt om dette, som kan komme med gode tips. Quote
Guest gjesten Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Bak er nesten så sjeldent at en nesten kan si glem det.Det kan vøre forskjellig på alle tre,men normalt at de foran ligger nermere hverandre og den bak skiller seg ut. Normalt sett er motstanden fra ca 800-1200 ohm,men litt utenfor betyr ikke at den er defekt. Motstanden skal være konstant og ikke bevege seg. Dra og bøy i kabelen mens du ser på ohm meteret. Quote
Jørn Posted September 11, 2010 Author Posted September 11, 2010 Takk for svar. Har målt de to foran til ganske like og den bak noe lavere. Ingen forskjell med bøy og tøy under måling. Har også rengjort alle tre sensorer, samt renset kranser ved begge forhjul. Har prøvebyttet ovp rele,abs styreenhet og solenoid releer på abs pumpe. Får uansett periodisk abs feil med lysende lampe. Har også periodisk pulserende pedal ved lav fart og brems når abs lapa IKKE lyser. Lampa slukker alltid ved ny oppstart. Feil med påfølgende abs lampe kommer som regel etter at man har rørt bremsepedal. Kan begynne å lyse etter noen hundre meter eller etter mange mil. Abs fungerer når lampe ikke lyser. Har testet ved bråbrems på grus. Har testet å koble ut alle sensorer og koble til en og en. Alle sensorer gir lys i abs lampa, som jeg har blitt fortalt er riktig. Begynner å bli frustrert av denne abs feilen nå. Har bestillt nytt ovp rele, så får se hva som skjer når nytt er på plass. Liten tro på dette da jeg har testet med tre forskjellige allerede. Litt rart hvis alle disse er defekte. Fått tips om at bremselys bryter kan være sliten/defekt og gi lysende abs lampe. Vet du noe om dette?? Ellers ønsker jeg gjerne tips om hva annet som kan gi denne feilen jeg sliter med. Quote
Guest gjesten Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det er mye snakk om overspenningsreleet Det du kan lage deg først som sisst er en ledning som går mellom alle 30 og 87 oppe i overspenningsreleet. Dette er for test pr tur. 30 er konstant strøm,altså tilsvarende at releet står på konstant . Mange vil foreslå 15 som er tenning på istedenfor 30,men da drar vi inn enda en feilkilde og i dette tilfellet er 15 styrestrøm til rele. Styrestrøm kabler er alltid tynnere enn strømforsyningskabler. Bremselysbryteren er den største feilkilden Mercedes har når det gjelder ABS. Det er ikke snakk om bremselys forsvinner ,men bremselysbryteren er dobbel. Den ene lager kontakt til bremselyset og den andre bryter strøm som er et signal til ABS mm at bremsepedalen blir tråkket på. På noen system sammenlingner ABS systemet at disse signalene skjer akkurat samtidig.Dette resulterer i mye feilkoder etter som bryterene blir slitt. Quote
Einar Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Det med defekt bremselysbryter, har jeg faktisk merket forskjell på ABS på, ABS er mye kjappere i drift ved en bremselysbryter som er i orden enn en som ikke virker. Quote
Jørn Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Tusen takk "gjesten", for at du deler din kunnskap med oss her på forumet. Tydelig at du vet hva du snakker om. Skal bytte bremselysbryter, da denne ikke koster stort. OVP rele blir også byttet ut til uka. Får prøve dette først, å blir ikke dette bra da, så får jeg sjekke sensorer framme ytterligere. Kan jo være at jeg ikke har klart å måle skikkelig eller at jeg ikke har fått fremprovosert ett event svakt punkt på en av kablene. Takk igjen. Quote
Jørn Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Etter mye om og men, så ser det nå ut som feilen er funnet. Fant ut etterhvert at vi hadde periodisk brudd/svekkelse i sensor kabler på begge sider. Feilen kom og gikk med ujevne mellomrom, samtidig som feilen kom fra forskjellig side uten noen bestemt rekkefølge. Ikke lett å skjønne noe underveis i feilsøkingen. Målte/ohmet kablene flere ganger før jeg fikk frem svekkelsen/bruddet. Mottoet mitt er at den som gir seg er en dritt. Gjelder å ikke gi seg, det gir som regel resultater etterhvert. Har nå kappet og loddet/skjøtet disse kablene. Ting fungerer fint enn så lenge. Gir denne reparasjonen noen dager for å se om feilmeldingene holder seg borte. Gjør de det, så blir nye kabler skaffet. Quote
RuneT Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Litt seint å bidra her, men på min fars gamle 190e 2,6 var det nok å dra fra hverandre kabelskjøten som ligger oppå innerskjermen. Litt eletronikkrens og deretter crc-marine før jeg koblet sammen var nok. Men du har jo holdt på en stund ser jeg, så trolig er disse kobleingene allerede sjekket Quote
Sven Håkon Posted September 12, 2010 Posted September 12, 2010 Relativt vanlig at ledningene til sensorene fremme brekker i bøyen mot hjul - ofte får man ikke feil på systemet før man dreier på rattet. Quote
Recommended Posts